Avonturen van een kersenrode Classic: de winterslaap lonkt

1978-1993
Plaats reactie
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Welkom terug, mooie rooie Classic!

Bericht door 9323 » zo 28 jan, 2024 17:59

dank voor die tip!
Oude type a-stijlen heb ik niet. Dus daar zou ik dan ook weer naar op zoek moeten.
Met dash dat ik nu heb ga ik binnenkort bij Dr.Vinyl langs. Ik mag toch aannemen dat iemand met die naam wel raad weet met het kleine barstje dat erin zit. Dan heb ik in elk geval een heel mooi exemplaar op de plank liggen, mocht ik me bedenken.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 28 jan, 2024 18:01

Jouw dunne oude type dash is serieus geld waard, dus met de verkoop van die dash zou je weer een passende kunnen kopen. Ik zou sowieso even Thom van der Wiel vragen - die hebben geloof ik een adres die het kan fixen. Dr Vinyl heb ik heel lang geleden een keer gevraagd - toen antwoord gekregen dat het een lastige reparatie is.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 28 jan, 2024 18:02

Da's ook nog een optie ja. Dank!

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 28 jan, 2024 18:11

Schade is op zich overzichtelijk. Geen scheur bij de speakerroosters ofzo, meer een barstje in het vinyl.

Afbeelding

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 02 feb, 2024 10:30

Ik heb de classic weer terug, na een uitgebreide check in Barneveld. Ze waren zeer te spreken over de auto. Daar word ik blij van.

De directe aanleiding om de auto uit logeren te sturen was de vastgelopen remklauw linksvoor. Het was mijn idee dan maar de remklauwen te laten vervangen door 9000-exemplaren, maar ik had er daarbij geen rekening mee gehouden dat de zoete stalen velgjes van de classic daar geen ruimte voor bieden. Bovendien achtte de monteur het onnodig bij een bescheiden i'tje als dit. Er is daarom gewoon een gebruikte 900-klauw gemonteerd, icm nieuwe blokken. Het issue is daarmee verholpen en de auto remt weer als de beste.

Uit de controle kwam verder naar voren dat twee fuseekogels teveel speling vertoonden - linksonder en rechtsboven. De stuurhoes en aandrijfashoes links waren lek. Die zijn vervangen. En ik kreeg het advies niet te lang meer door te rijden met de huidige koppelingsleiding en hoofdcilinder; dat zijn nog de originele en ze naderen het einde van hun Latijn. Die ga ik bij de apk laten vervangen.

Ik heb de onderzijde van de auto ook laten controleren op roest. Blijkt-ie nauwelijks te hebben. Vermoedde ik al, maar fijn om dat bevestigd te zien.

Tzt laat ik de (mooiere) deurtjes van mijn sloper monteren. Dat doe ik dan inclusief de elektrische raambediening die daarin zit. En de achterklep ga ik ook een keer laten vervangen. De mijne is roestig en de achterruitverwarming is niet meer te repareren.

Maar dat is allemaal voor later. Nu ga ik eerst lekker rijden.

Afbeelding

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Avonturen van een kersenrode Classic

Bericht door 9323 » di 13 feb, 2024 16:15

500 kilometer verder en alles gaat goed! Nou ja, bijna alles. De v-snaren beginnen steeds harder te knerpen. En de startmotor maakt rare geluiden. V-snaren ga ik binnenkort laten vervangen. Startmotor ga ik binnenkort uit m'n donor halen en laten reviseren. Een gereviseerde originele Bosch vertrouw ik toch meer dan een aftermarket-ding.

Vandaag nam ik de poetsmachine ter hand. Het resultaat mag er zijn! Waar de auto voorheen de kleur en glans van een ouwe bloempot had, straalt ie me nu weer tegemoet in al z'n kersenrode glorie. Er is wel wat op af te dingen hoor; het blijft een auto van bijna 35 jaar oud en de auto is in het verleden zo hier en daar wat al te fanatiek gepoetst. Maar ik ben er blij mee. Trouwens, ook de logo's zijn danig opgeknapt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » di 13 feb, 2024 16:38

Mooi!

En toch een stuk charmanter dan een Jaguar..... :wink:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 13 feb, 2024 18:45

Heel gaaf! Mooi resultaat hoor met dat poetsen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 26 feb, 2024 15:32

Vanochtend de deurtjes van de sloper gepoetst. De achterste exemplaren laat ik deze zomer in m'n classic zetten. Ik wilde dat inclusief elektrische raambediening doen, maar de motortjes blijken dodelijk vermoeid. Ik laat het handmatige gebeuren dus overzetten. Past ook eigenlijk beter bij het Spartaanse karakter van de auto.

De auto gaat er enorm van opknappen. Deze deuren staan heel mooi in de lak en hebben bijna geen roest. De voordeuren bewaar ik ook, misschien zet ik die ooit ook een keer over.

Afbeelding
Afbeelding

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 26 feb, 2024 22:23

Vaak is het remedie om de raammechanisme eruit te halen en goed te smeren. Dus het geheel dat het motortje aanstuurt. Had zelf ook altijd het idee dat het aan het motortje lag bij de 900, maar smeren van de halve tandwielen constructie was uiteindelijk bij mij altijd de oplossing.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 26 feb, 2024 23:43

Ga ik proberen, dank!

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 19 apr, 2024 13:38

Heb de astmatische startmotor, brommende brandstofpomp en doorgezakte achterveren laten vervangen. Stevige upgrade al met al. Deze zomer laat ik bij de APK de achterdeurtjes vervangen en de dynamo. Rubbers van die laatste hebben hun beste tijd gehad; vervanging daarvan is mooie gelegenheid de dynamo te vernieuwen. Heb het exemplaar uit m'n sloper al laten reviseren.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » vr 19 apr, 2024 13:44

Wat krijgen we nou...? LAAT jij tegenwoordig alles doen? Waar is de DIY-mentaliteit gebleven? :wink:

Wel goed bezig, hoor!

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 19 apr, 2024 13:47

Haha, yes - weinig vrije tijd en de vrije tijd die ik heb, besteed ik liever aan andere dingen. Het heilige klusvuur is een beetje gedoofd, vrees ik.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » zo 21 apr, 2024 6:59

Prachtig resultaat zeg!!!
Met poetsen (of polijsten in mijn geval, want poetsen was al niet meer te redden) kun je zo’n groot verschil maken..

Afbeelding

Plaats reactie