Ikigai

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
DonEV
Geregistreerd lid

Ikigai

Bericht door DonEV » zo 17 sep, 2023 13:46

De weg naar electrisch - zo is het gekomen

Het zal 1993 zijn geweest dat we voor het eerst kennis maakten met het merk Hyundai.
Kreeg van de lokale dealer desgevraagd een Hyundai Lantra mee om eens een weekend lang te ervaren wat hun toenmalige vlaggenschip zoal vermag. Nou dat viel, voor zover ik me kan herinneren niet echt mee. Reed volgeladen met m'n lief en 2 zoons vanuit Hellevoet een rondje Zaanse Schans.
De Koreaan reed wel aardig, maar voelde voor de rest, zeker bij het openen en sluiten van deuren en achterklep, blikkerig aan. Dus een typisch gevalletje 'nee, net niet'. En zo keken we de volgende 28 jaar niet om naar wat er zoal bij Hyundai van de lopende band rolde. We reden rond in modellen van Nissan, Volvo, Toyota, Ford, Saab om vervolgens terug te keren naar Toyota.
Als buro-artiest in ruste hebben mijn lief en ik in de eerste week van 2022 samen onze toekomstige vervoersbehoeften, met een onbevangen blik, eens onder de loep genomen.
Eindconclusie: we stappen over op volledig electrisch rijden. Want: geen CO2 uitstoot meer tijdens het rijden en geen zorgen meer over de almaar stijgende benzine prijzen en onderhouds- & reparatiekosten welke onvermijdelijk verbonden zijn met het rijden in een auto die inmiddels pakweg 300K km lang Neerlands wegen heeft doorstaan.
Daarnaast niet geheel onbelangrijk om te vermelden: ons thuis is voorzien van een eigen oprit en ons platte dak wordt sinds 2018 gesierd met een aantal zonnepanelen.

Maar goed, dan begint de zoektocht. Eerst samen bepalen hoeveel kwubbeltjes we op een elektrieken gouden koe willen stukslaan en vervolgens een lijstje maken met wat moet & wat fijn zou zijn. Daarna nog meer lezen, praten met ervaringsdeskundigen en veel bewegende beelden bekijken. Zo ontstaat er uiteindelijk een shortlist waarop, voor ons, verrassend het merk Hyundai na al die tijd weer opduikt. Want het is onmiskenbaar die Zuid Koreanen hebben de afgelopen pakweg 30 jaar flinke stappen gezet.
En na het strepen waren we eruit: geen i3 – Leaf – E-Corsa – ID3 – ZOE of hoe die modellen ook verder mogen heten. Een Hyundai Kauai [hier beter bekend als Kona] moest het gaan worden want die is groot genoeg voor ons tweetjes. Wel eentje met het 64kWh accupakket, want we willen bij het bezoek aan onze dierbaren in de Randstad niet een stop hoeven te maken voor een 'splash & go' bij een van de snelladers onderweg. Ook een 'wat moet': de mogelijkheid tot 3-fase opladen.

Dankzij de Gaspedalen van deze wereld kom je er vervolgens snel achter dat autoverkopend Nederland zo z'n eigenaardigheden kent. Prijzen incl. rijklaar maak kosten; prijzen excl. rijklaar maak kosten; prijzen incl. BTW ; prijzen excl. BTW.; prijzen waar de SEPP bijdrage van vadertje Staat al in verrekend is of combinaties van dit alles. Je komt het allemaal tegen. Maar op den duur vind je je weg en blijkt uiteindelijk de oplossing vlakbij te zijn.
M'n vaste garage wist wat we zochten en wat we, onder aan de streep, maximaal wilden spenderen. Met die kennis gingen ze aan de slag en uiteindelijk vonden ze een geschikt exemplaar in het noord-oosten van la Douce France. Zag er op papier veel belovend uit en zo waren we er snel uit. Om na een uitgebreide proefrit gecombineerd met het vakmanschap van onze garage; de tot 2025 doorlopende fabrieksgarantie van Hyundai en de 12 maanden BOVAG garantie de knoop definitief door te hakken. Zo werd de definitieve aankoop een feit en siert ze sinds eind Januari 2022 onze oprit.

Afbeelding221111CCa-0881 by [url=https://www.flickr.com/photos/195865894@N04/]

Vervolgens verzeilden we in het onvermijdelijke vervolg: een laadpaal aan huis. Ook in die wereld is het goed om op je tellen te passen en niet in alles wat men je op de mouw denkt te kunnen spelden voor zoete koek aan te nemen.
Vervangen van je enkelfase Slimmemeter door een 3-fase Slimmemeter: reken op 8 weken tussen aanvraag en daadwerkelijk uitvoeren....
– Offertes aanvragen: van binnen 24 uur tot 3 weken na herhaaldelijk reclameren
– Aanschaf laadunit + aanleg + aanpassen 'stoppenkast' naar 3-fase + plaatsen extra groep: Offertes liepen uiteen van een 3.200 euro tot een 1.500 euro
– Timing aanleg: 'tja druk, druk, druk geef maar een seintje wanneer je 3-fase slimme meter geplaatst is dan plannen we je in' tot 'indien je nu akkoord met de offerte bent dan is alles, tot aan de slimmemeter, binnen 2 weken up & running'.
In de praktijk blijkt:
Voor het vervangen van de slimme meter werden we, nadat we de aanvraag ingediend hadden, binnen 3 uur door de netbeheerder opgebeld om een afspraak te maken. Na het laten aanpassen van de stoppenkast was de 'laadpaal' dan ook binnen een mum van tijd geplaatst. In de tussenliggende tijd was het opladen via een geaard stopcontact, middels de 'granny' lader, overigens ook een methode die werkt.

to be continued ...

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Kauai

Bericht door op » zo 17 sep, 2023 15:44

Helas pas un SAAB!

Gelukkig heb je de mok nog, levensnevel 8)
Welkom terug

DonEV
Geregistreerd lid

Bericht door DonEV » ma 18 sep, 2023 15:04

Vooropgesteld: we zijn in meer dan 1 opzicht bevoorrechte echtelieden.
Want, de 19e September zijn we samen 43 jaar gelukkig getrouwd. Dat wil zeggen: dan ben ik 43 jaar getrouwd en is m'n Lief al die tijd gelukkig.

Het leven bestaat uit keuzes maken en zo vertrokken we 7 jaar geleden uit de drukke Randstad en vonden we nieuwe thuis in de buitenie van Weert.
Een levensloopbestendige semi-bungalow met eigen oprit, omringd door wijdse wandelgebieden

Volgende keuze was het verduurzamen ons thuis richting '0' op de meter.
Dakrenovatie; zonnepanelen; waterzijdig inregelen van de CV; pomp vloerverwarming vervangen; extra zonnepanelen en zo meer.
Alles met als doel onze energiekosten te minimaliseren zonder 's winters in de ochtend met ijsbloemen aan de binnenkant van de slaapkamerramen wakker te hoeven worden [die goede oude tijd]
En zo kwam vervolgens ook onze eigen vervoersbehoefte op de radar. Kunnen we niet alles af met de [electrische] fiets? Willen we eigenlijk nog wel een auto? Rijden we onze Prius op of...
T'is natuurlijk een beetje flauw en wat eenzijdig belicht maar kijk je sec naar de brandstofkosten is de keus voor een EV een 'no brainer'
voorbeeld:
Rondje Almere is een 350 km. Verbruik Prius 5,23 l/100 km en verbruik Kauai 12,86 kWh 100 km. Literprijs EURO98 2,119 euro [op 230918 - we tankten altijd net over de grens in la Belgique. In Nederland is de GLA momenteel 2,434 euro] kWh prijs 0,39880 euro [vast contract bij GreenChoice].
Dus a] Prius 18,31 liter ofwel 38,79 euro
b] Kauai 45 kWh ofwel 18,15 euro [het salderen van de teruggeleverde stroom middels onze zonnepanelen buiten beschouwing gelaten]
Ofwel benzine rijden is zonder zonnepanelen ruim 2x zo duur.
We rijden tegenwoordig pakweg 10.000 km per jaar, dus dat sommetje kan je zelf maken.

Tuurlijk, moet je eerst de benodigde pecunia ergens vandaan weten te toveren.
Een EV kost tenslotte het nodige, net zoals de laadpaal; het ombouwen van je elektrische installatie naar 3-fase en de plaatsing van wat extra zonnepanelen.
Maar met het armetierige rentepercentage wat je destijds en ook nu nog op je spaargeld ontvangt was de keuze snel gemaakt.
En zo spraken we ons spaargeld aan.
Afbeelding
te voet onderweg naar de sportschool

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 22 sep, 2023 15:27

Gister ook een praatje gemaakt met een collega die al 8 jaar een Prius heeft (MY10), staat nu 260k km op de teller (batterij is nog heel prima). Heeft geen rare kosten gehad behalve 1x airco condensor en jaarlijkse beurtjes. Ding loopt 1 op 20 in het slechtste geval. 30 tientjes per jaar extra verzekering voor alles wat met de accu te maken heeft. Doet een mensch toch even van nadenken... :-S+

DonEV
Geregistreerd lid

Bericht door DonEV » vr 22 sep, 2023 16:34

Klopt Vyv,

my2010 dat is een Prius III
wij kwamen met onze Prius II overall uit op een verbruik van 5,23l per 100 km

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » vr 22 sep, 2023 18:02

Ik heb ook wel eens met hersens en portemonnee een auto gekocht, dat beviel me nie best... :roll:

jgvdv
Donateur
Donateur

Bericht door jgvdv » za 23 sep, 2023 6:18

Vyv schreef:
vr 22 sep, 2023 15:27
Gister ook een praatje gemaakt met een collega die al 8 jaar een Prius heeft (MY10), staat nu 260k km op de teller (batterij is nog heel prima). Heeft geen rare kosten gehad behalve 1x airco condensor en jaarlijkse beurtjes. Ding loopt 1 op 20 in het slechtste geval. 30 tientjes per jaar extra verzekering voor alles wat met de accu te maken heeft. Doet een mensch toch even van nadenken... :-S+
Maar het heeft geen ziel 😔

DonEV
Geregistreerd lid

Bericht door DonEV » wo 27 sep, 2023 8:06

OUR CAR IS OUR CASTLE...
Dag #595 – 27 September 2023 @ 49.800 km

We zijn inmiddels bijna 600 dagen verder, een goed excuus om eens haar niet EV kwaliteiten onder de loupe te nemen.
Het mag hierbij duidelijk zijn dat onze Kauai niet de eerste gouden koe van deze voormalige asfaltnomade is.
Met 2 opgroeiende tieners reden we Volvo 480 turbo [gedurende 136K km] & Toyota Corolla E11 Diesel [gedurende 256K km] Kermit was een soort van noodsprong omdat de afstand tussen wonen en werken wel erg groot werd en ons vervoersbudget weigerde om dienovereenkomstig mee te groeien..
Toen de kinderen waren uitgevlogen en de afstand tussen wonen en werk nog immer groot was volgden Ford Mondeo's [gedurende 128K km] & Saab's [gedurende 165K km]. Na onze verhuizing van de Randstad naar Midden Limburg verschenen een Toyota Prius II [gedurende 87K km] en tenslotte onze huidige Hyunday Kauai EV 64 kWh op het toneel
Ze heeft dus aardig wat illustere voorgangers gekend en die zijn dan ook automatisch de meetlat waar langs we haar niet EV kwaliteiten leggen.
Hou daarbij in je achterhoofd dat met het stijgen de jaren het aantal uurtjes dat we over 's lands wegen zoefden omgekeerd evenredig afnam. En niet geheel onbelangrijk: anno nu zijn we met emeritaat. Dus de tijd van boos bumpers staren, 's ochtends richting werk en aan het eind van de middag weer richting huis ligt achter ons.

Lang verhaal kort: ze past perfect bij ons
# Vering: Stevig
# Weg- en stuurgedrag: Voorspelbaar
# Comfort: Voorin -Aangename run-around & reiswagen. Achterin: het is een ruime tweezitter.
# Zitpositie: M'n lief is 163 cm lang en ik meet een 20 cm meer. We kunnen alle twee, middels de electrisch verstelbare stoelen en het in lengte en hoogte verstelbare stuur, zonder enig probleem een goede zitpositie instellen
# Kwaliteit van het meubilair: beide voorstoelen zijn stevig en zitten meer dan voortreffelijk, ook gedurende langere autoritten [rondje Randstad & rondje IJsselmeerpolders]
# Zicht rondom – Goed
# Stumperhulpjes – We kunnen er goed mee leven en ervaren ze als aangename reisgezellen die ons 'on the road' goed bij de les weten te houden.

Kortom het is, net zoals bij onze vorige vierwielers, nog immer 'a smile every mile'

Afbeelding220611 009 by c.w. cathalina, on Flickr

DonEV
Geregistreerd lid

Bericht door DonEV » ma 09 okt, 2023 8:06

Ruim 8 jaar geleden schreef ik in het topic over m'n Griff het volgende
levensnevel schreef:
za 21 mar, 2015 8:53
Weggooi maatschappij

Eigenlijk vind ik het allemaal maar larie, die verhalen over 'pre-defined' levensduur.
Maar sinds gisteren weet ik dat dat fenomeen inderdaad bestaat.
Autolampjes, doorgaans koop ik die gewoon bij die duitse grootgrutter met 2x een L in haar naam. Kosten daar niet de wereld en gaan een 'eewigheid' mee. Zo hebben we er tussen januari 2013 en juli 2014 ( 70.000 km / 950 branduren) zegge en schrijven 1x eentje moeten vervangen.
Juli vorig jaar heb ik een setje Philips Colorvision pitjes laten monteren, was een gebruikerstest bij m'n broodheer. Lichtopbrengst marginaal beter, wel een kek gezicht die gele gloed wanneer je onder een bepaalde hoek in het licht keek.
Toen ik gisteren voordag en dauw onze Griff aanzwengelde voor onze gebruikelijke tocht richting lichtstad kreeg ik de melding 'frontlight failure'. Had geen zin om in de kou het defecte lampje te verwisselen, drukte de foutmelding weg en gezien de verwachte stevige mist schakelde ik de mistverlichting aan de voorkant in. Zo gingen we op weg en nog geen kilometer gaf ook de andere koplamp z'n pijp aan Maarten.
Onze colorvision lampjes hebben 8 maanden / 32.800 km / 450 branduren trouw dienst gedaan. Eigenlijk best wel kort, zeker gezien de hoeveelheid kwubbeltjes wat je voor zo'n setje in de winkel mag neertellen.
En toch is het WYSIWYG. Onze oude H7 pitjes zaten kj.lkeurig opgeborgen in het doosje van de nu defecte colorvision pitjes. En wat staat daar op de achterkant te lezen?
Lifetime: 400 uur :shock:
Hoezo weggooi maatschappij :?:
We gaan dus weer lekker terug naar onze 'no name' H7 pitjes. Ze waren gisterenavond na thuiskomst in een vloek en een zucht weer gemonteerd.

Toevoeging ruim 8 jaar later
Hier moest ik aan denken toen op 06 oktober j.l. onze 12V hulpaccu, na 50K km, z'n pijp aan Maarten gaf
We waren onderweg en na een stop waarbij we alle systemen uitgeschakeld hadden bleek opnieuw starten een onmogelijjkheid.

Afbeelding231006CCa-2418 by c.w. cathalina, on Flickr

Na interventie van de pechdienst direct naar onze vaste garage gereden alwaar werd vastgesteld dat de nog originele 12V hulp accu echt de geest gegeven had> Dus is er een verse geplaatst. Kunnen we er weer een 50K km tegen.

Zou het verscheiden toeval zijn?
Ik waag het te betwijfelen.

DonEV
Geregistreerd lid

Bericht door DonEV » wo 18 okt, 2023 6:38

Noten op m'n zang
Dag #615 - 17 Oktober 2023 @ 50.252 km

Eerst een sprongetje terug in de tijd, naar 27 augustus j.l. om precies te zijn.
Service recalls: Uit ons contact met de hulpvaardige officiële Hyundai dealer werd ons duidelijk dat er nu nog een drietal service recalls op onze Kauai uitstaan
[het uitvoeren van service recalls is trouwens voorbehouden aan officiële Hyundai dealers]
Met dit gegeven in ons achterhoofd en de komende APK keuring in gedachte naar onze garagist getogen voor ruggespraak. Waarom?
a] we zijn gewoon om een APK te laten samenvallen met een onderhouds beurt
b] een APK is nodig vanaf medio Juni 2024
c] onderhoud interval is bij ons elke 12 maanden, dus in Januari
d] we willen die service recalls zo snel als mogelijk uitgevoerd zien.
Dus wat is nu een pragmatische oplossing. Na wat overleg rolde het volgende uit de bus:
a] op korte termijn: uitvoering van de uitstaande service recalls + andere software updates & een technische check-up
b] medio April 2024 onderhoud + APK.

Die 'op korte termijn' werd 17 Oktober. Het gebruikelijke ritueel die dag: s ochtends de auto brengen; vervangende auto mee;
de rest van de dag je slimme telefoon angstvallig in de gaten houden en na het verlossende telefoontje: in de namiddag je vierwielert weer ophalen.
De service recalls; software updates & de technische check-up verliepen, zoals gehoopt, probleemloos.
Als vervangend vervoer kregen we een Nissan Note mee: benzine, handbak en, schoon aan de haak, een 680 kg lichter. Man, man, man; wat een verschil.
We zijn de afgelopen 10 jaar in onze SAAB 9-5's, Toyota Prius en Hyundai Kauai dagen klaarblijkelijk toch wel erg verwend geraakt. Want dit was een back to the very basic ervaring.
Schakelen verleer je nooit maar, hoewel ik mezelf toch als een rustige rijder bestempel, het versnellen was bij gas geven zoooo traaaaaag net zoals het afremmen bij gas los trouwens.
Kortom een 'voetjes terug op de grond' ervaring, maar was wel weer erg gelukkig toen ik in de namiddag met onze, geheel bij de tijd zijnde, Kauai richting thuis reed.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » wo 18 okt, 2023 12:22

DonEV schreef:
wo 18 okt, 2023 6:38

Schakelen verleer je nooit maar, hoewel ik mezelf toch als een rustige rijder bestempel, het versnellen was bij gas geven zoooo traaaaaag net zoals het afremmen bij gas los trouwens.
Kortom een 'voetjes terug op de grond' ervaring,
Sinds een maand of twee hebben wij ook een EV in de vorm van een vw e-up. Daarnaast ook nog een "gewone" vw up.
Wat jij schrijft herken ik wel. De twee up,s van ons zien er van buiten en van binnen hetzelfde uit. Maar ga je er mee rijden, dag en nacht verschil.

DonEV
Geregistreerd lid

Bericht door DonEV » wo 27 dec, 2023 10:26

2023 Een terugblik
Dag #699 – 27 December @ 52.415 km

We rijden bijna 700 dagen electrisch en na de 'euforie' in het eerste jaar nu een nuchtere terugblik op de afgelopen 12 maanden.

de cijfers [opbrengst zonnepanelen buiten beschouwing gelaten]
Afgelegde kilometers – 8.481
Energieverbruik – 1.114 kW
gemiddeld energieverbruik – 13.13 kWh / 100 km
laadduur- 5,5 dag [in totaal- nodig voor de berekening van de 'vaste leveringskosten & de netbeheerkosten ]
Kosten energieverbruik – variabele kosten: 1.114 x 0,40 euro – 445,6 euro + vaste kosten 5,5 x 1,102 euro = 6,06 euro. In totaal 452 euro cq 5.33 euro / 100 km
[on]verwacht malheur – we hebben in 2023 twee maal onze garagist met een bezoek mogen vereren. 1x omdat de 12V Hulp accu niet meer deed waarvoor zij bedoeld was [kosten vervanging 130 euro]en 1x voor wat service recalls – software updates en een technische check-up [gratis]
Totale kosten 130 euro cq 1.53 euro / 100 km
Kortom, afgezien van de waardevermindering van de auto en renteverles op de gedane 'investeringen' [aanschaf auto – laadpaal – zonnepanelen] bedroegen onze kosten 6.86 euro / 100 km [bruto]

Nemen we in het plaatje de opbrengst van onze zonnepanelen mee dan komt er een ander beeld naar voren [we hebben ook dit jaar louter thuis opgeladen] Want we hebben in 2023 overall een netto negatief verbuik Ofwel, de energiekosten voor het gebruik van onze Kauai zijn, onder aan de streep, nihil en zo komen we overall uit op 1.53 euro / 100 km [netto] aan vervoerskosten.

Zoals eerder gememoreerd: we voelen ons meer dan bevoorrecht. We maakten ruim 7 jaar geleden de keus om de drukke Randstad vaarwel te zeggen. En vinden nu ons thuis en onze rust in een pitoresk Limburgs kerkdorp, omringd door uitgestrekte wandelgebieden en met alle 'stadse' voorzieningen ruim binnen fietsbereik. Daar bewonen wij een levensloopbestendige geschakelde bungalow met eigen oprit welke we stap voor stap aanpassen richting een '0' op de meter woning.

Of we op vervoersgebied nog wensen hebben? Dit jaar ervoeren we het 'gemis' van een 'frunk' en die hebben we dan ook laten plaatsen. Komend jaar en de jaren daarna: du moment er software- & hardware mogelijkheden op de markt komen om de hoofdaccu van onze auto als 'thuis batterij' te gebruiken zullen we dat zeker niet nalaten.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » wo 27 dec, 2023 12:17

Erg leuk om te lezen, het elektrisch autoleven..

Ik heb zelf 3 jaar met een Tesla Model 3 mogen rondrijden, misschien maak ik daar nog eens een topic over, om het te vergelijken met mijn hernieuwde Saab autoleven.

DonEV
Geregistreerd lid

Bericht door DonEV » do 18 apr, 2024 16:24

APK - Door de mand gevallen

Dag #810 – 16 April 2024 @ 55.466 km

Over de dag waarvan je wist dat die komen zou.
In mijn vorige leven met plofmotoren was het een vast ritueel: Jaarlijks pakweg 8 weken voordat de APK verloopt een gang naar m'n vaste garage voor eerst een reguliere onderhoudsbeurt en direct daarna de APK. Een traditie welke we met onze elektrieken Kauai gewoon voortzetten, met dien verstande dat het ditmaal de eerste keer was, dus toch wel wat spannend.
's Ochtends vroeg een gang naar onze garagist; lijstje met aandachtpunten afgeven; vervangend vervoer mee, ditmaal een zwarte Opel Insignia met 'turbo' op de achterklep [ rijdt ook niet verkeerd ]; ganze dag je mobieltje angstvallig in de gaten houden; gebeld worden voor ruggenspraak [ remvloeistof & airco ] en aan het eind van de middag met de mededeling dat alles voor elkaar is.
Bij het ophalen zag ik vluchtig dat ditmaal de APK midden 2026 verloopt en dacht: 2 jaar? Blijkt dat voor alle niet diesel aangedreven personenauto's met een leeftijd tussen de 4 en 8 jaar de geldigheid van een APK 24 maanden is. Dat was nieuw voor mij want ik ging er vanuit dat deze termijn altijd op 12 maanden stond, wist ik veel. Oorzaak: ik heb altijd in meer dan 100 maanden oude voitures met een plofmotor in het vooronder rondgereden.
Bij het reguliere onderhoud rolden er, zoals verwacht, geen lijken uit de kast. Anders dan de ook bij de old school gouden koeien gebruikelijke zaken [ interieur filter / vervanging remvloeistof / airco onderhoud ] niets bijzonders.
Er staat nog wel 1 dingetje open: het linker achterlicht in de bumper is gevuld met condens, wat als een 'known issue' beschouwd wordt is. Moet dus, voor het net, vervangen worden. Iets wat, naar ik nu begrijp, een garantie / coulance dingetje is. M'n garagist gaat voor vervanging een afspraak bij de officiële Hyundai dealert maken. Mocht dit om de een of andere reden spaak lopen. Vervanging met een nagelnieuw exemplaar zou me minimaal een 320 pietermannen [excl. BTW & montage], kunnen gaan kosten. Maar dat gaat niet gebeuren, in een worst case scenario, desnoods passen we gewoon de Volvo 480 methode toe. Bij dit Neerlands design pareltje waren / zijn lekkende achterlichten een 'product eigenschap'. Workaround was en is verbazend simpel en effectief: interieur achterlicht droogblazen en vervolgens over de pakking een laagje siliconenkit.
Zo bezien is verschilt onze batterij op vier wielen eigenlijk bitter weinig van haar evenknie met plofmotor.
Het wachten is nog immer op het moment dat er software- & hardware mogelijkheden op de markt komen om de hoofdaccu van onze auto als 'thuis batterij' gaat komen.

DonEV
Geregistreerd lid

Bericht door DonEV » di 30 apr, 2024 11:37

EVOG

Dag #820 – 26 April 2024 @ 55.737 km

Soms denk je wel eens ….

Afgelopen vrijdag, 26 April, zo rond het middag uur zag een mede automobilist, komend vanuit een uitrit op een N-weg, ons volkomen over het hoofd.
Gelukkig reden we niet zo hard, wisten we een midscheepse ontmoeting te voorkomen en is er, buiten wat spierpijn bij m'n Lief [zijn we gisteren voor bij onze huisarts geweest], geen lichamelijk malheur. Het rechterachterwiel ving de ergste klap op

Afbeelding240429CCa-4820 by con cathalina, on Flickr

Het was de vrijdagmiddag voor Koningsdag, probeer dan, als niet zakelijke rijder, alles maar eens snel te regelen. Bij elkaar zo'n 3 1/2 uur aan de telefoon gehangen met m'n verzekeringsmaatschappij / de berger / m'n garage / het ASN Autoschade bedrijf / m'n tussenpersoon vooraleer we het vervangend vervoer voor de duur van 4 dagen konden ophalen.
Maar goed, inmiddels staat onze gouden koe bij het schadeherstelbedrijf en hebben tot vanmiddag vervangend vervoer
29 April hebben we een eerste gesprek met de man bij het schadeherstekbedrijf gehad. En vervolgens, op basis van wat hij ons vertelde, een tijdlijn opgesteld.
En zo kom je op het volgende:
- eind deze week vaststelling schade + kostenraming;
- volgende week overleg met onze verzekeringsmaatschappij over de vraag Repareren of Total Loss.
Indien groen licht voor reparatie: onderdelen bestellen [gaat, in het gunstigste scenario, een week of 5 duren vooraleer ze binnen zijn, t'is tenslotte een elektrieken Hyundai] kortom we mogen dan in onze handjes knijpen wanneer onze Kauai ergens rond 24 Juni fris en fruitig weer op de oprit is teruggekeerd.
Indien Total Loss dan gaat het volgens de beste man wat minder langzaam en weet ik rond 24 Mei wat de vastgestelde vervangingswaarde zal zijn.
Eind van het liedje: we zitten tenminste een maand zonder vervoer.
De gebruikelijke route is dan vervangend vervoer huren [20% rekening man] en dat hebben we via onze garagist geregeld.
Vanochtend contact gehad met onze Tussenpersoon want de geschetste tijdlijn, was naar haar idee, veel te lang. Het gaat, al met al, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uitdraaien op een Total Loss. Een onafhankelijke schade expert, ter bevestiging van het oordeel van het Schadebedrijf, is ingeschakeld. Zijn oordeel verwachten we ergens tussen nu en 08 Mei.
Kortom nu kunnen we onze blik voorzichtig gaan richten op de opvolgster van onze Kauai. Vanwege onze 'must haves' [EV – actie radius 450 km – 3 fase laden – hoge instap – max lengte 4.400 mm – max gewicht 1.700 kg] is de keuze, vooralsnog, beperkt tot 2 modellen uit Zuid Korea.
Een Hyundai Kona of een KIA Soul.

To be continued....

Plaats reactie