Bericht
door Super72 » wo 08 mei, 2024 15:08
In een van mijn vorige berichten had ik het over meerdere projecten waar ik mee bezig was. Nu is ‘project’ een beetje een groot woord, maar feit is wel dat een aantal dingen door elkaar heen liepen. Niet zo bedoeld, maar het levenspad - of liever: het pad van een Viggen-eigenaar – is nu eenmaal geen rechte weg. Het eerste project (voor het gemak hanteer ik die term toch maar) betrof mijn nieuwe wielen. Ik was in eerste instantie bijzonder tevreden met het 17-inch Kahn RSR lichtmetaal waarmee ik de auto kocht, maar na verloop van tijd begon het toch te schuren. Ze leken namelijk wel héél erg op Volvo R-wielen. Belangrijker: de achterste helft van een 9-3 Coupé is niet bepaald fijntjes vormgegeven. Het is, zeg maar, nogal veel plaatwerk, met een forse achterste overhang, waardoor 17-inch al snel wegvalt. Hoe langer ik ernaar keek, hoe meer ik de voorkeur begon te geven aan 18-inch. En omdat doorgaans ‘één maat groter dan standaard’ geen negatieve invloed heeft op het rijgedrag, hakte ik na lang wikken en wegen de knoop door. De beloofde drie weken levertijd werden er uiteindelijk tien, maar het resultaat mag er zijn. Vind ik.
In de tussentijd sluimerde op de achtergrond ‘project 2’. In 1999 testte Autovisie de toen kersverse Viggen. En hoewel onder de streep de algehele indruk positief was, sprong er wat mij betreft één passage uit. Redacteur Thomas Bangma - die ik zeer hoog heb zitten - schreef namelijk: ‘Geloof het of niet, maar deze 9-3 heeft op de vooras een dunnere stabilisatorstang (…) dan de minder snelle 9-3 modellen. (…) Het resultaat is een auto die zich met onvoldoende precisie laat sturen. (…) De Viggen heeft een erg goede en veilige wegligging. Hij zou alleen zo veel fijner kunnen zijn met wat dikkere stabi’s en een sperdifferentieel (…).’
Dat sperdifferentieel had ik al. En ook een dikkere (22 mm) stabi achter. Wat houd je dan over? Yup.
Op de website van A-Z Performance vond ik een 28 mm voorstabi, die echter al een eeuwigheid in back order stond (en nog steeds staat). Mij werd uitgelegd dat het hier een gerefurbishte stabilisatorstang van een 9-3 Diesel betrof, maar dat die dingen inmiddels zo goed als onvindbaar zijn. Vandaar de leveringsproblemen. Ik vroeg om praktijkervaringen hier op het forum, maar daar werd ik niet veel wijzer van (reacties als ‘Je zou een Viggen Rescue Kit kunnen overwegen’, 'Ik zou het verder met rust laten',' of ‘Ik zou eerst de achterkant aanpakken’ waren geen antwoord op mijn vraag). De opmerking dat ‘dikker vóór’ per definitie meer onderstuur oplevert, zette me echter wel aan het denken. Aan de andere kant: mijn Alfa 156 3.0 V6 stuurde beduidend scherper na montage van dikkere stabi’s rondom, zonder extra onderstuur. Bovendien waren alle race- of trackday-9-3’s die ik op internet tegenkwam zonder uitzondering voorzien van dieselstangen (nu ja, voor zover ik de specs kon achterhalen) en dat doe je niet als dat een verslechtering van je rondetijden oplevert.
Ik liet de zaak een poosje rusten, terwijl ik mijn ogen open hield voor 28 mm stabi’s. Die leken inderdaad onvindbaar, waarschijnlijk omdat 9-3-zelfontbranders nauwelijks zijn verkocht, of inmiddels allemaal in de shredder zijn verdwenen. Totdat ik er eentje tegenkwam bij een aanbieder in Litouwen. Voor € 30 inclusief verzendkosten (!) kon ik die niet aan me voorbij laten gaan. Helaas bleek het een miskoop. Althans, het ding dat ik kreeg toegestuurd was geen 28 mm dik, maar 24 mm. Lennard/Sapphire vertelde mij dat de 9-3 OG met drie verschillende voorste stabilisatorstangen werd geleverd: 22 mm voor de Viggen, 28 mm voor de diesels en 24 mm voor ‘de rest’. De 2 mm verschil tussen de ‘Litouwer’ en mijn eigen stabi vond ik echter te marginaal om er iets mee te doen. Ik pakte mijn verlies en ging over tot de orde van de dag.
En toen kwam ik bij Speedparts in Zweden ineens een 26 mm-exemplaar tegen. Die diameter zat dus niet in het rijtje van Sapphire, maar bleek weldegelijk OEM Saab (onderdeelnr. 4543500, om precies te zijn) en NOS bovendien. Lang verhaal kort: die 26 millimetert zit nu onder mijn auto, inclusief verse Powerflex ‘rubbers’ en nieuwe beugels. Nu kijken hoe het bevalt. Is het niks, dan kan ik altijd weer terug naar origineel.
Het derde en laatste ‘lopende project’ nadert eveneens zijn voltooiing. Dat ging een stuk minder vlot (en tegen veel hogere kosten) dan voorzien, maar inmiddels heb ik alles compleet, geloof ik, en ligt mijn kofferbak weer eens vol met onderdelen. Nu alleen nog monteren. Over een paar weken is het zo ver, want het synchroniseren van agenda’s blijkt anno 2024 een opgave van jewelste. Puristen zullen ook deze modificatie veroordelen (niet origineel!), maar ik heb er lol in en dat is waar het om gaat. Op de vraag wat zijn werk inhoudt, antwoordt de Amerikaanse designer Chip Foose steevast: ‘Taking the ugly out of the car’. Dat is precies wat ik ook beoog te doen, zij het dan niet op esthetisch vlak: daar waar Saab naar mijn mening technisch betere keuzes had kunnen/moeten maken, doe ik dat nu alsnog. Net zo lang tot de Viggen mij past als een handschoen.