stage 1 9000

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Coenwagner
Geregistreerd lid

stage 1 9000

Bericht door Coenwagner » za 20 jan, 2007 19:04

Hallo,

Mijn moeder heeft een Saab 9000 Anniversary 2.0t uit 97, deze willen we misschien gaan chippen. Hij heeft 146.000KM gereden, altijd netjes zijn beurten gehad en is dealer onderhouden.

Mijn vraag is waar je allemaal op moeten letten/nakijken voordat je gaat chippen.(ik ken saab nog niet echt qua tuning)

Ik heb gehoord van de carterontluchting e.d.

Gisteren een amosferische dumpvalve er op gezet 8). En die mag best wel wat harder gaan sissen :wink:

Afbeelding

Afbeelding

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 20 jan, 2007 19:20

Mijn 9000 2.0lpt uit 1996 heb ik in 2002 laten tunen bij ASM in Utrecht. De km-stand was toen 167000. Voordat ik de Hirsch stage 1 heb laten monteren heb ik nagevraagd of ik dit bij deze km-stand kon laten doen zonder dat er iets aangepast diende te worden. Het antwoord van hen was nee. Tot nu toe (afkloppen maar) zonder problemen genoten van de ±210Pk en vooral de 310 Nm! In die trekkracht zit het grote verschil, heerlijk soepel en makkelijk in de bergen. De km-stand is nu 228000.

marq101
Geregistreerd lid

Re: stage 1 9000

Bericht door marq101 » za 20 jan, 2007 19:22

Coenwagner schreef:Hallo,

Mijn moeder heeft een Saab 9000 2.0t uit 97, deze willen we misschien gaan chippen.
Wie van jullie twee wil het liefst dat ie gechipt wordt? Jij of je moeder?

Coenwagner
Geregistreerd lid

Re: stage 1 9000

Bericht door Coenwagner » za 20 jan, 2007 19:31

marq101 schreef:
Coenwagner schreef:Hallo,

Mijn moeder heeft een Saab 9000 2.0t uit 97, deze willen we misschien gaan chippen.
Wie van jullie twee wil het liefst dat ie gechipt wordt? Jij of je moeder?
Ik wil t liefst dattie gechippt word want ik rijd er redelijk vaak in, en ik vind 150pk pk uit een 2.0 turbo motor gewoon droevig :wink:.

En btw me moeder vind em ook sloom!

Me moeder is net thuis ze reed vandaag voor het eerst met die BOV, en ze lacht zich kapot :D 8)

Als we het laten doen word het Maptun bij Tholen denk.

Wat zijn de prestaties na het chippen? 220pk en 340NM toch?

Enne hoe zit het met de acceleratietijden?

Hoeveel druk draait een LPT normaal? 0.4 Bar ofzo en hoeveel als hij gechipt is?

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » za 20 jan, 2007 19:35

0.38-0.45 bar basis. Maptun zal iets op een 1.2bar zitten denk ik (piek)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 20 jan, 2007 20:02

Ik zou bij SpeekTuning gaan shoppen... :twisted:

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » za 20 jan, 2007 20:08

brinky schreef:Ik zou bij SpeekTuning gaan shoppen... :twisted:
gunstige prijzen :D

http://www.speektuning.nl/shop/product_ ... cts_id=425

Zuigt zo'n openlucht filter kit veel rotzooi aan? En filtert het evengoed als het OEM filter?
Enne hoe zit het met de acceleratietijden?

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 20 jan, 2007 20:11

Even tussendoor, wat een prachtige auto en super foto's! :D
Binnekort ook maar eens naar R'dam om dat soort foto's te maken van m'n vaders auto!

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » za 20 jan, 2007 20:17

sjoerdk schreef:Even tussendoor, wat een prachtige auto en super foto's! :D
Binnekort ook maar eens naar R'dam om dat soort foto's te maken van m'n vaders auto!
Dankje wel ik heb voordat die foto genomen werd 4.5 uur staan poetsen :wink: De foto's zijn al 50% verkleind, ze zijn gemaakt met een Nikkon D70s.

Waar de foto is genomen mag je normaal nooit komen, wij werden weg gestuurd door de politie haha :P

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 20 jan, 2007 20:39

Mooie auto :bluethumb:

Met Parijse bumpers :wink:

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 20 jan, 2007 21:36

Coenwagner schreef:
sjoerdk schreef:Even tussendoor, wat een prachtige auto en super foto's! :D
Dankje wel ik heb voordat die foto genomen werd 4.5 uur staan poetsen :wink: De foto's zijn al 50% verkleind, ze zijn gemaakt met een Nikkon D70s.

Waar de foto is genomen mag je normaal nooit komen, wij werden weg gestuurd door de politie haha :P
4.5 uur maar? :lol: Ik heb in totaal ruim 17 uur staan poetsen, was overigens niet alleen maar poetsen, ook met een sterk goedje remstof van de treinen uit de lak halen, nu weer helemaal perfect! (En zo blijft ie ook, dankzij de hoes!).

Hmm, het mag dan wel niet, maar wil er toch eens een keer heen, namelijk een prachtige locatie! Je kan toch ook bij Hotel New York komen? Daar de auto zover mogelijk op de kade zetten, geeft ook leuke plaatjes :D

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » za 20 jan, 2007 22:08

Coenwagner schreef:
Zuigt zo'n openlucht filter kit veel rotzooi aan? En filtert het evengoed als het OEM filter?
Gezien de minimale winst weet ik niet of het zinvolle optie is. Voordeel is, je kan ze uitwassen en opnieuw gebruiken. Duurt wel een hele hoop gewone filters voordat je het eruit hebt.

Een vriend van mij was oppertechneut bij Subaru Nederland en kreeg Sub's binnen met open filter waarvan de luchtmassameters kapot waren gegaan door deeltjes die toch nog door waren gelaten.

Het aanzuig geluid is natuurlijk leuk maar stel dat je 4 pk wint (ik ben nu optimistisch), dat is op 200pk dus maar 2%. Daar ga je echt niets van merken. Maar zoals altijd in dit soort gevallen meten is weten. Mijn motor wilde met K&N filter (en carburateur kit) niet goed lopen maar wel met het standaard luchtfilter (en carburateur kit)

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 21 jan, 2007 14:51

Tuning kan prima. Dan hoor je daarna ook meteen die dumpvalve flink beter.

Standaard is idd rond de 0,4 bar.

Hirsch, Maptun of speedparts heb ik allen nog nooit klachten over gehoord.
Abbott kan ook. Ken alleen het verschil tussen hirsch en maptun. Hirsch is flink subtieler naar mijn mening. Maptun is aggresiever. Beiden geven flinke vermogenswinst.
Mocht je beide qua prijs acceptabel vinden zou mijn voorkeur naar de hirsch tuning uitgaan. Over de andere opties kan ik geen oordeel geven.

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » zo 21 jan, 2007 15:22

erik schreef:Tuning kan prima. Dan hoor je daarna ook meteen die dumpvalve flink beter.

Standaard is idd rond de 0,4 bar.

Hirsch, Maptun of speedparts heb ik allen nog nooit klachten over gehoord.
Abbott kan ook. Ken alleen het verschil tussen hirsch en maptun. Hirsch is flink subtieler naar mijn mening. Maptun is aggresiever. Beiden geven flinke vermogenswinst.
Mocht je beide qua prijs acceptabel vinden zou mijn voorkeur naar de hirsch tuning uitgaan. Over de andere opties kan ik geen oordeel geven.
Heeft iemand grafieken vann Maptun & Speedparts?

K denk dat het dat Speektuning pakket word :)

Heeft iemand de acceleratie gegevens nou of niet? Want daar ben ik wel benieuwd naar :!:

zal de 0-100 onder de 8 sec gaan zitten of niet?

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 21 jan, 2007 15:58

Coenwagner schreef:Heeft iemand de acceleratie gegevens nou of niet? Want daar ben ik wel benieuwd naar :!:

zal de 0-100 onder de 8 sec gaan zitten of niet?
Dat soort cijfers zijn naar mijn mening niet zo relevant, want je merkt er geen zier van. Voor die van mij wordt officieel 7,5 sec. opgegeven, maar dat is puur theoretisch, tenzij je een stoplichtsprinter bent a la Golf GTI e.d., maar dan houd je de boel niet lang heel. Het belangrijke bij tuning is, zoals eerder aangegeven, het koppel. Bij het inhalen vanaf 50 of 80 bijvoorbeeld zul je het verschil echt merken.

Plaats reactie