Vraag m.b.t. thermostaat

1997-2010
Wouter1973
Geregistreerd lid

Vraag m.b.t. thermostaat

Bericht door Wouter1973 » ma 13 nov, 2023 18:43

Mijn 2.3t heeft een beetje een gekkig ding. De Teng (via OpenSID) blijft sinds een paar dagen op 78-79 graden hangen bij normaal rijden op snelweg en doorgaande wegen. Hij doet er vrij lang over om deze temperatuur te bereiken, ik denk zeker 10-15 kilometer.
Dus ik dacht: thermostaat niet goed, of opent te vlug of blijft misschien wel open staan.
Maar vandaag eens even gekeken wat er gebeurt als ik de auto gewoon stationair laat lopen. Dan zie je de Teng oplopen tot 100 graden, waarna de ventilator aan gaat en de temperatuur tot een graad of 93 zakt.
Dus nu twijfel ik. Is het ding dan echt niet goed? Ik heb de thermostaat en temperatuursensor pas een paar maanden terug laten vervangen.

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Vraag m.b.t. thermostaat

Bericht door RoelandV » ma 13 nov, 2023 22:03

De symptomen die je beschrijft duiden volgens mij op een defecte thermostaat.
Vraag me dan ook af of de thermostaat wel daadwerkelijk is vervangen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 13 nov, 2023 23:01

En of de juiste (originele) is gemonteerd. Er zijn er genoeg die bij een veel lagere temperatuur open gaan waardoor het ding met rijden te koel blijft.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 14 nov, 2023 1:01

Zijn veel slechte thermostaten in omloop....

Laatste tijd bestel ik dus zelfs specifiek van een ander merk, vanwege de slechte ervaring met "originele".

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » di 14 nov, 2023 8:38

Dank voor de reacties. Vervangen dus. Wordt nog uitdaging. Meeste garages hier in 't Gooi hebben pas medio december tijd.... :shock:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 14 nov, 2023 11:10

Dit is een van die klusjes die zelfs met twee linker handen prima te doen is, mocht je gereedschap hebben liggen. Anders de garage even contacten waar je het hebt laten vervangen, want vervangend product functioneert niet, dus wellicht met coulance ben je dan wat sneller aan de beurt.

Wouter1973
Geregistreerd lid

Bericht door Wouter1973 » di 14 nov, 2023 11:18

Tsja, ik kan best wel wat kleine dingen maar zie beetje op tegen koelvloeistof aftappen en de locatie van thermostaathuis, en of ik daar dan bij kom met mijn simpele gereedschap :-)
Overigens vanochtend nog een keer stationair temperatuur tot 100 graden laten oplopen, waarna de fan aanschiet. Het lijkt wel of dat enige verbetering heeft gebracht, in die zin dat de temperatuur bij gewoon rijden nu naar rond de 83 gaat. Nog steeds te koud, maar wellicht dat er lucht in zit. Of dat dit gewoon een koelere thermostaat is dan standaard. Geloof dat dat bij getunede auto's vaker wordt gedaan, ook om de koppakking te sparen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 14 nov, 2023 11:36

Heb je al nagevraagd of er geen 82 graden thermostaat is ingestoken? Die zijn er ook namelijk en dan klopt het ongeveer wel. Kan ook nog zijn dat er lucht in het systeem zit, maar dat lijkt minder voor de hand te liggen.
Thermostaat is prima te vervangen zonder koelvloeistof af te tappen. zorgen dat de dikke slang afgeklemd is (zo'n grote klem voor verpakkingen van de Ikea werkt prima genoeg) en je verliest een klein beetje koelvloeistof die uit het blok loopt als de thermostaat eruit is.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 14 nov, 2023 13:54

Leg eerst wat kattebakvulling (gedroogde kleiversie) onder de SAAB. Niet alleen voor dat kleine beetje, maar ook voor als het mis gaat. Grond achteraf sowies goed schoonmaken. Als katten op de geur van koelvloeistof afkomen en eraan likken, kan dat hele nare gevolgen hebben.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 26 mei, 2024 5:24

evo schreef:
di 14 nov, 2023 1:01
Zijn veel slechte thermostaten in omloop....

Laatste tijd bestel ik dus zelfs specifiek van een ander merk, vanwege de slechte ervaring met "originele".
Welke koop je dan precies? Ben een beetje klaar met de zoveelste thermostaat in onze OG cabrio, die bij open rijden tussen 8 en 13 graden de motor gewoon koud laat worden zodra je wat verwarming vraagt.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 26 mei, 2024 10:20

Ben ik ook wel benieuwd naar. Hier exact dezelfde ervaring met de "originele".

StanvanBeek
Geregistreerd lid

Bericht door StanvanBeek » ma 27 mei, 2024 11:43

Heb vaker begrepen dat de originele nog steeds het best is.
Ik heb er ook alleen maar goede ervaringen mee.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 27 mei, 2024 20:36

Dat geluk wens ik iedereen toe, maar wij hebben er nu twee via Orio gehad waarmee ik niet heel gelukkig ben. In een cabrio merk je het des te meer als je thermostaat niet lekker werkt, omdat je open rijdend al bij gematigde temperaturen alle warmte uit de motor trekt.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 27 mei, 2024 20:40

Ben ook wel benieuwd, die van mij lijkt weer het loodje te leggen

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 28 mei, 2024 10:57

Volgens mij wordt het tijd voor de Grote Forum Thermostaat Test. Want dat is niet iets wat we van de Consumentenbond of ANWB kunnen verwachten.

Plaats reactie