Emily GT EV

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Emily GT EV

Bericht door Oosthoek » di 11 jun, 2024 10:08

ssuunneemm schreef:
ma 10 jun, 2024 17:51
Video
in swedish
https://youtube.com/watch?v=Qsg3FkqJymw/
Bijschrift vertaald:

The Emily GT project is far from closed. Nevs is in contact with the majority of interested parties and Peter Dahl thinks that interest is increasing.
"There is a market potential for this type of car, manufactured and developed in Europe. The number of electric cars in this class is also small. The strength of the car is not only technical perfection but also the emotional. The driver can put his own stamp on his car what applies to steering, chassis, engines and the unique four-wheel drive, and we can definitely create more drama in driving with sound and other exciting technical solutions that we are sketching. It is about a fairly low volume and prices over a million kroner. How big are the chances ? Realistically over 50 percent."

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » wo 12 jun, 2024 20:56

Mocht die 50% realiteit worden….De kans dat ik dan ooit een tweedehands Emily aan het zoeken ben is 100%.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 13 jun, 2024 11:49

Oosthoek schreef:
di 11 jun, 2024 10:08
manufactured and developed in Europe. The number of electric cars in this class is also small. The strength of the car is not only technical perfection but also the emotional. The driver can put his own stamp on his car what applies to steering, chassis, engines and the unique four-wheel drive, and we can definitely create more drama in driving with sound and other exciting technical solutions that we are sketching
Ik ben geen EV fanboy maar ik herken me helemaal in zijn redenatie. In mijn ogen heeft de Emily (maar laat ze in godsnaam een andere naam verzinnen) een aantal sterke USP's tov het gros van de huidige EV's die momenteel te koop zijn (of te lease)

- Made in Europe: als ze alle componenten tm de accu's aan toe uit Europa halen dan is dat een mooi staaltje continentialisme. Verder weg halen of inkopen is wellicht iets goedkoper op de korte termijn maar binnen Europa is er tenminste controle over hoe iets geproduceerd wordt; arbeid, milieu, veiligheid, IP etc. Niet voor niets dat de EU import vanuit China binnenkort hoger gaat belasten met importheffingen
- Swedish design: clean, organisch, hoog Saab gehalte (met name NG 9-5)
- Manufactured in Sweden: Ook weer as close as you can get to Saab (en Volvo).
- Koetsvarianten sedan, coupe, cabrio, station ipv heeeel veel SUV koetsen die nu als EV verkrijgbaar zijn. Niet iedereen wil in grote people movers rondrijden
- Elektrische wielmotoren (AWD): nog onvertoond bij EV's en heeft veel voordelen tov conventioneel aangedreven EV's
- Individualisatie van rijgedrag, vermogen, comfort: altijd welkom. Qua ergonomie is er namelijk nog wel wat winst te behalen in de interface/menu's van huidige autos. Veel scrollen voordat je iets kunt aanpassen
- Range: in de huidige concepts van de Emily zitten een enorme batterijpakketten die een range van 1000 km kunnen bewerkstelligen. Voor degenen die actieradius of range anxienty hoog in hun lijstje hebben is dat een eigenschap die veel andere EV's niet hebben. Maar het tikt wel aan qua massa en ook qua kostprijs

Ik weet niet of het technisch mogelijk is maar een hybrid versie (al is het een simpele range extender) zou de markt verder vergroten

Zolang een nieuwe investeerder niet gelijk gaat mikken op massaproductie (100.000 of meer) van de Emily modellen dan dicht ik een succesvolle productie een hele goede kans toe. Ook al staat de EV markt momenteel onder druk. Het gaat dan een keuze worden voor de auto liefhebber die elektrisch wil rijden, zich wil onderscheiden qua merk & model, oog heeft voor bijzondere techniek & design en Zweden/Europa een warm hart toedraagt qua productie & ontwikkeling. Ik ben daar eentje van! Voor mij graag de shooting break en/of de coupe

Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 13 jun, 2024 12:18

Gewoon de aandrijflijn van een Gemera erin jopperen :O:

En vooral geen SUV variant uitbrengen.

Het lijkt alsof auto’s niet meer mooi mogen zijn. Al die lelijke SUV hokken :|

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » do 13 jun, 2024 12:35

Helemaal akkoord. Voor mij ook de estate graag. En in het echt is het echt een mooie auto. Ook het laden zonder stekker zou voor mij een pluspunt zijn!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » do 13 jun, 2024 12:37

Typisch, eindelijk een EV met een actieradius die iedere benzineauto overstijgt en dan moet het een hybride worden…. 😂

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 13 jun, 2024 13:04

Orphy schreef:
do 13 jun, 2024 12:37
eindelijk een EV met een actieradius die iedere benzineauto overstijgt en dan moet het een hybride worden…. 😂
Typisch, eindelijk een goed idee en een positief verhaal over de Emily en dan moet er toch weer even wat gezeken worden :-S+ :twisted:

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » do 13 jun, 2024 13:06

Ja, waarom eigenlijk hè. 😂

Nb. Wat was het goede idee ?

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » do 13 jun, 2024 14:07

Style&Co schreef: Ik ben geen EV fanboy maar ik herken me helemaal in zijn redenatie. In mijn ogen heeft de Emily (maar laat ze in godsnaam een andere naam verzinnen) een aantal sterke USP's tov het gros van de huidige EV's die momenteel te koop zijn (of te lease)

- Made in Europe: als ze alle componenten tm de accu's aan toe uit Europa halen dan is dat een mooi staaltje continentialisme. Verder weg halen of inkopen is wellicht iets goedkoper op de korte termijn maar binnen Europa is er tenminste controle over hoe iets geproduceerd wordt; arbeid, milieu, veiligheid, IP etc. Niet voor niets dat de EU import vanuit China binnenkort hoger gaat belasten met importheffingen
- Swedish design: clean, organisch, hoog Saab gehalte (met name NG 9-5)
- Manufactured in Sweden: Ook weer as close as you can get to Saab (en Volvo).
- Koetsvarianten sedan, coupe, cabrio, station ipv heeeel veel SUV koetsen die nu als EV verkrijgbaar zijn. Niet iedereen wil in grote people movers rondrijden
- Elektrische wielmotoren (AWD): nog onvertoond bij EV's en heeft veel voordelen tov conventioneel aangedreven EV's
- Individualisatie van rijgedrag, vermogen, comfort: altijd welkom. Qua ergonomie is er namelijk nog wel wat winst te behalen in de interface/menu's van huidige autos. Veel scrollen voordat je iets kunt aanpassen
- Range: in de huidige concepts van de Emily zitten een enorme batterijpakketten die een range van 1000 km kunnen bewerkstelligen. Voor degenen die actieradius of range anxienty hoog in hun lijstje hebben is dat een eigenschap die veel andere EV's niet hebben. Maar het tikt wel aan qua massa en ook qua kostprijs

Ik weet niet of het technisch mogelijk is maar een hybrid versie (al is het een simpele range extender) zou de markt verder vergroten

Zolang een nieuwe investeerder niet gelijk gaat mikken op massaproductie (100.000 of meer) van de Emily modellen dan dicht ik een succesvolle productie een hele goede kans toe. Ook al staat de EV markt momenteel onder druk. Het gaat dan een keuze worden voor de auto liefhebber die elektrisch wil rijden, zich wil onderscheiden qua merk & model, oog heeft voor bijzondere techniek & design en Zweden/Europa een warm hart toedraagt qua productie & ontwikkeling. Ik ben daar eentje van! Voor mij graag de shooting break en/of de coupe

Afbeelding
Van begin tot eind de spijker op zijn kop.

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » do 13 jun, 2024 14:25

Ik heb samen met @droesbak nog even staan praten met Frank Smits. Gaf aan dat wanneer het allemaal een beetje meezit er toch wel marktintroductie in 24 maanden mogelijk zou moeten zijn. Dat gezegd hebbende, zijn er wel de nodige hobbels te overwinnen. Daar is de merknaam één van; het zou prachtig zijn als de rechten op gebruik van de SAAB-merknaam aangekocht kunnen worden. Ook vanuit het project ligt de kracht bij enerzijds de designtaal en de koppeling met het 'oude' Saab, anderzijds de claim om volledig Europees ontwikkeld te zijn.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 13 jun, 2024 14:37

Pruttel schreef:
do 13 jun, 2024 14:25
Daar is de merknaam één van; het zou prachtig zijn als de rechten op gebruik van de SAAB-merknaam aangekocht kunnen worden
eens. Maar die kans is klein vrees ik. Wat nu nog steeds Saab (technologies) heet met straaljagers, onderzeeboten, raketsystemen etc willen dat gedonder (sluiting, opstart, failliet) met de auto tak niet meer. De grootste kans dicht ik dat toe wanneer er een Zweedse investeerder wordt gevonden om de opstart en uitrol te financieren. Bijvoorbeeld de familie Wallenberg; een steenrijke Zweedse familie die t/m de jaren 80 ook aandeelhouder van Saab (autos) was en nog steeds betrokken is bij Saab technologies

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 13 jun, 2024 16:40

ico9-3 schreef:
do 13 jun, 2024 12:35
Helemaal akkoord. Voor mij ook de estate graag. En in het echt is het echt een mooie auto. Ook het laden zonder stekker zou voor mij een pluspunt zijn!
Nadeel is dat je overdrachtsverliezen hebt met draadloos laden. Het is dan middels inductie…

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 13 jun, 2024 17:02

Wat, inductie? Ik dacht meer aan een pantograaf op het dak :-P+ :idea: .

Alex

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » do 13 jun, 2024 17:07

Luthart schreef: Nadeel is dat je overdrachtsverliezen hebt met draadloos laden. Het is dan middels inductie…
Daar ken ik weinig van. Maar qua gebruiksgemak is dit we top. Geen natgeregende vuile kabel meer in je auto tz leggen. Gewoon parkeren en hop

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 13 jun, 2024 17:26

ico9-3 schreef:
do 13 jun, 2024 17:07
Daar ken ik weinig van. Maar qua gebruiksgemak is dit we top. Geen natgeregende vuile kabel meer in je auto tz leggen. Gewoon parkeren en hop
Bedenk dat elke omzetting in energie gepaard gaat met rendement verlies. Geen verlies zou betekenen dat en ‘perpetuum mobile’ bestaat… Hiervan zijn in de geschiedenis veel varianten bedacht, maar helaas…

Maar het is een heel stuk gemak, om niet altijd te hoeven slepen met al die kabels!

Plaats reactie