Saab 96 met Megasquirt
-
Ruud 9.3
- Donateur

Re: Saab 96 met Megasquirt
Ik ben weer een stap verder.
Alle brandstof/lucht onderdelen op het inlaatspruitstuk, zoals de PCV klep en de injectoren zijn losgehaald, gereinigd en weer met goede afdichtingen terug gemonteerd.
De motor loopt nu goed stationair op 875-900 toeren met een luchtinlaat via de PCV klep en een gasklep stand op 7%
De AFR staat op 13,5-14,0 waarmee de motor bij stationair loop niet warmer wordt dan circa 92-95 graden.
Ik ga nog een Saab AIC klep monteren die de PCV klep bij koude motor iets knijpt als ware het een choke.
Bij warme motor staat de AIC klep weer volledig open waarmee de werking van de PCV klep werkt zoals het moet.
De luchtinlaat dynamisch regelen via het gasklephuis is niet mogelijk.
De volgende stap is de inspuit tabellen van de warmup- en acceleratie enrichment juist instellen.
Wordt vervolgd.
Onderstaand een video van de huidige staat bij stationair lopen.
https://youtube.com/shorts/8LPZTFnE7BM?feature=share
Alle brandstof/lucht onderdelen op het inlaatspruitstuk, zoals de PCV klep en de injectoren zijn losgehaald, gereinigd en weer met goede afdichtingen terug gemonteerd.
De motor loopt nu goed stationair op 875-900 toeren met een luchtinlaat via de PCV klep en een gasklep stand op 7%
De AFR staat op 13,5-14,0 waarmee de motor bij stationair loop niet warmer wordt dan circa 92-95 graden.
Ik ga nog een Saab AIC klep monteren die de PCV klep bij koude motor iets knijpt als ware het een choke.
Bij warme motor staat de AIC klep weer volledig open waarmee de werking van de PCV klep werkt zoals het moet.
De luchtinlaat dynamisch regelen via het gasklephuis is niet mogelijk.
De volgende stap is de inspuit tabellen van de warmup- en acceleratie enrichment juist instellen.
Wordt vervolgd.
Onderstaand een video van de huidige staat bij stationair lopen.
https://youtube.com/shorts/8LPZTFnE7BM?feature=share
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Saab 96 met Megasquirt
Alex
-
Ruud 9.3
- Donateur

Re: Saab 96 met Megasquirt
Het GKH zit star op het inlaatspruitstuk door middel van een gelaste stalen buis met twee haakse bochten erin.
Hij zit stevig vast met de twee moeren waar ook de carburateur normaal mee vast zit.
Op die stalen buis zit dan weer de home made brandstof rail vast.
Mooi uitgedacht allemaal door de vorige eigenaar. Ik heb ook spullen meegekregen voor een gasklephuis direct fit op het inlaatspruitstuk. Met in dat GKH een enkele sproeier. De nu vier losse injectoren zouden dan niet nodig zijn. Maar ik denk dat ik het laat zoals het nu zit.
Hij zit stevig vast met de twee moeren waar ook de carburateur normaal mee vast zit.
Op die stalen buis zit dan weer de home made brandstof rail vast.
Mooi uitgedacht allemaal door de vorige eigenaar. Ik heb ook spullen meegekregen voor een gasklephuis direct fit op het inlaatspruitstuk. Met in dat GKH een enkele sproeier. De nu vier losse injectoren zouden dan niet nodig zijn. Maar ik denk dat ik het laat zoals het nu zit.
-
Ruud 9.3
- Donateur

Re: Saab 96 met Megasquirt
Ik heb dit voorjaar de draad weer op gepakt met mijn project.
Eerst de waterpomp vervangen, dat is hetgeen je hoort roffelen op het YouTube filmpje.
Nu draait hij mooi stil, zonder bijgeluiden.
Ik ben nu alle brandstof- en ontstekingstabellen aan het inregelen.
Wel leuk om te doen; stukje rijden, tune analyseren, aanpassen en weer rijden. Hij gaat steeds beter lopen.
Op binnen wegen en de snelweg allemaal geen probleem met deze wagen, steeds voldoende vermogen.
De remmen werken ook boven verwachting goed.
Ik schakel bij 60-65km van drie naar vier.
Daarbij merk ik dat de bak het moeilijk heeft tot net boven de 80km, dan vind hij het weer fijn worden.
Moet ik nu gewoon langer doortrekken ? of hoort dat zo ? of is er iets anders aan de hand ?
Graag advies.
Eerst de waterpomp vervangen, dat is hetgeen je hoort roffelen op het YouTube filmpje.
Nu draait hij mooi stil, zonder bijgeluiden.
Ik ben nu alle brandstof- en ontstekingstabellen aan het inregelen.
Wel leuk om te doen; stukje rijden, tune analyseren, aanpassen en weer rijden. Hij gaat steeds beter lopen.
Op binnen wegen en de snelweg allemaal geen probleem met deze wagen, steeds voldoende vermogen.
De remmen werken ook boven verwachting goed.
Ik schakel bij 60-65km van drie naar vier.
Daarbij merk ik dat de bak het moeilijk heeft tot net boven de 80km, dan vind hij het weer fijn worden.
Moet ik nu gewoon langer doortrekken ? of hoort dat zo ? of is er iets anders aan de hand ?
Graag advies.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Saab 96 met Megasquirt
Wat heeft de bak moeilijk? Een versnellingsbak heeft het niet moeilijk tenzij er mechanisch iets niet in orde is. De motor kan het moeilijk hebben bij lagere toeren als ie een verkeerd mengsel krijgt of de ontsteking niet goed staat. Wat is moeilijk in dit geval, geen trekkracht bij lage toeren? Kan je een plaatje plaatsen van je ontstekingsmap? Gebruik je een wideband lambdasonde?
Alex
Alex
-
Ruud 9.3
- Donateur

-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: Saab 96 met Megasquirt
Laat ik zeggen dat ik niet verbaasd ben dat ie bij lage toeren niet zo erg wil. Je hebt daar zoveel voorontsteking dat de motor zichzelf tegenwerkt. Het verloop t/m 1200 tpm is ook niet bepaald een aanrader, tenzij je zo snel extra brandstof krijgt toegevoegd dat daar zonder haperen op gereageerd wordt. Dan heb je juist meer voorontsteking nodig, niet minder.
Hier rijd ik nu mee (belasting op de Y-as is ook KPa absoluut):

Vanaf stationair geef ik meer voorontsteking bij weinig toeren; als je gas geeft neemt het toerental eerst niet toe maar gaat de load wel omhoog. Hierdoor krijg je tijdelijk een armer mengsel, wat je moet compenseren met extra voorontsteking, anders krijg je zo'n hik in de motorreactie voordat het toerental toeneemt. Als de motor dan toeren oppikt gaat de load meteen omlaag zodat je op de voorontsteking bij lagere belasting uitkomt. Ik heb hetzelfde trucje een keer ergens gezien in de map van een injectiemotor, dus daar werkt het net zo goed bij. Ga eens met de bak in z'n vrij gas geven vanaf stationair toerental en kijk welke cel in de map gebruikt wordt; ik ga ervan uit dat je ook bij Megasquirt met aangekoppelde computer live kunt meekijken welke cel als referentie wordt gebruikt.
Heb kort geleden in vanaf 3000 tpm ontsteking med 2 graden extra vervroegd, kwam hiervan af:

Resultaat is dat de motor soepeler loopt en makkelijker doortrekt.
Wat het moment van kunnen doorschakelen naar z'n 4 betreft, ik kan als ik geen haast heb en op vlakke weg bij 50km/u overschakelen. Is er wat meer vermogen nodig schakel ik bij 60km/u. Nu is een Sonett ietsje lichter maar de eindoverbrenging is wat langer, dus laten we dat voor het gemak tegen elkaar wegstrepen. De Sonett doet ca3000tpm bij 80km/u (toerenteller geeft als ik het goed herinner iets te veel aan), een 96 iets van 3200(?). Als je dan de maps vergelijkt bij voor het gemak 53 en 56 KPa dan zie je dat jij al gauw een graad of 4 hoger zit. Vergelijk je de maps van de Sonett bij 1900tpm en de 96 2000tpm dan zit de 96 al zo'n 5 graden hoger. Ik denk dat dat is wat er aan de hand is.
Alex
Hier rijd ik nu mee (belasting op de Y-as is ook KPa absoluut):

Vanaf stationair geef ik meer voorontsteking bij weinig toeren; als je gas geeft neemt het toerental eerst niet toe maar gaat de load wel omhoog. Hierdoor krijg je tijdelijk een armer mengsel, wat je moet compenseren met extra voorontsteking, anders krijg je zo'n hik in de motorreactie voordat het toerental toeneemt. Als de motor dan toeren oppikt gaat de load meteen omlaag zodat je op de voorontsteking bij lagere belasting uitkomt. Ik heb hetzelfde trucje een keer ergens gezien in de map van een injectiemotor, dus daar werkt het net zo goed bij. Ga eens met de bak in z'n vrij gas geven vanaf stationair toerental en kijk welke cel in de map gebruikt wordt; ik ga ervan uit dat je ook bij Megasquirt met aangekoppelde computer live kunt meekijken welke cel als referentie wordt gebruikt.
Heb kort geleden in vanaf 3000 tpm ontsteking med 2 graden extra vervroegd, kwam hiervan af:

Resultaat is dat de motor soepeler loopt en makkelijker doortrekt.
Wat het moment van kunnen doorschakelen naar z'n 4 betreft, ik kan als ik geen haast heb en op vlakke weg bij 50km/u overschakelen. Is er wat meer vermogen nodig schakel ik bij 60km/u. Nu is een Sonett ietsje lichter maar de eindoverbrenging is wat langer, dus laten we dat voor het gemak tegen elkaar wegstrepen. De Sonett doet ca3000tpm bij 80km/u (toerenteller geeft als ik het goed herinner iets te veel aan), een 96 iets van 3200(?). Als je dan de maps vergelijkt bij voor het gemak 53 en 56 KPa dan zie je dat jij al gauw een graad of 4 hoger zit. Vergelijk je de maps van de Sonett bij 1900tpm en de 96 2000tpm dan zit de 96 al zo'n 5 graden hoger. Ik denk dat dat is wat er aan de hand is.
Alex
-
Ruud 9.3
- Donateur

Re: Saab 96 met Megasquirt
Bedankt voor je uitgebreide reactie en toelichting Alex,
Met Megasquirt kun je inderdaad live meekijken en tunen in de auto, ik gebruik MS2+.
In de tune kan ik extra brandstof laten inspuiten bij (meer) gas geven.
Mijn MAP stijgt inderdaad kort nadat de TPS op loopt en kort daarna pas een toename aan RPM.
Maar op het moment dat TPS stijgt wordt er kort extra ingespoten, afhankelijk van de snelheid van de stijging (TPSdot).
Daardoor blijft de AFR vrij plat en wordt momenteel eerder rijker dan armer.
Ik zal jouw ontstekingsmap er eens in zetten en kijken wat er gebeurt.
En zonder ingeschakelde versnelling de referentie TPS, RPM en MAP bepalen.
Ik ben de idle loop aan het instellen buiten de main ontstekings- en brandstofmap om, dat lukt redelijk.
Als dat stabiel is kan de 12 graden uit de main ontstekingsmap en zal hij op lagere toeren in dat gebied ook beter oppakken.
Bij heel rustig cruisen en schakelen kom ik in dat gebied uit.
Ik meld mij later weer.
Ruud
Met Megasquirt kun je inderdaad live meekijken en tunen in de auto, ik gebruik MS2+.
In de tune kan ik extra brandstof laten inspuiten bij (meer) gas geven.
Mijn MAP stijgt inderdaad kort nadat de TPS op loopt en kort daarna pas een toename aan RPM.
Maar op het moment dat TPS stijgt wordt er kort extra ingespoten, afhankelijk van de snelheid van de stijging (TPSdot).
Daardoor blijft de AFR vrij plat en wordt momenteel eerder rijker dan armer.
Ik zal jouw ontstekingsmap er eens in zetten en kijken wat er gebeurt.
En zonder ingeschakelde versnelling de referentie TPS, RPM en MAP bepalen.
Ik ben de idle loop aan het instellen buiten de main ontstekings- en brandstofmap om, dat lukt redelijk.
Als dat stabiel is kan de 12 graden uit de main ontstekingsmap en zal hij op lagere toeren in dat gebied ook beter oppakken.
Bij heel rustig cruisen en schakelen kom ik in dat gebied uit.
Ik meld mij later weer.
Ruud
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: Saab 96 met Megasquirt
Ik vond dit op Facebook:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 4088477552
Lees even wat ene Mark Lumb, als vroegere eigenaar, schrijft. Misschien heb je er wat aan.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... 4088477552
Lees even wat ene Mark Lumb, als vroegere eigenaar, schrijft. Misschien heb je er wat aan.
-
Ruud 9.3
- Donateur

Re: Saab 96 met Megasquirt
Ik ben zeer benieuwd maar bij mij werkt de link niet.MvR schreef: ↑do 18 jul, 2024 15:46Lees even wat ene Mark Lumb, als vroegere eigenaar, schrijft. Misschien heb je er wat aan.
