EInde oefening of.....

1984-1997
Plaats reactie
90002.3Griffin
Donateur
Donateur

EInde oefening of.....

Bericht door 90002.3Griffin » za 04 mei, 2024 13:45

Afgelopen week een ongeluk(je) gehad met de 9000. Bij het naderen van een t kruising waarbij ik naar rechts wilde, bleef mijn gas hangen en ging ik rechtdoor. "Gelukkig" voor een bocht en ik reed dus niet hard. Omdat ik mijn gaspedaal net losliet en verrast werd dat ik vooruit schoot, ging ik rechtdoor en raakte ik een middenvluchtheuvel waardoor ik niet kon sturen en daadkrachtig remmen. Ik reed dan ook met een kilometer of 25 tegen een stilstaande minivrachtwagen aan met mijn linkerneus. Schade is toch nog behoorlijk en met 518.000 op de teller is het economisch niet meer verantwoord. Maar toch blijft het Saab-bloed en ik had net € 1.200 gespendeerd aan nieuwe uitlaat van voor tot achter en wat klein spul.

Een van de duurste zaken is de motorkap, die is niet in het groen gevonden en zou gespoten moeten worden. Spuitkosten voor dat en wat kleine zaken is € 1.500. Dat zou ik al besparen als iemand nog een groene motorkap heeft liggen. Populaire kleur dus dat zou toch moeten lukken. Dan is mijn sommetje al een stuk prettiger. Momenteel is het € 4500 ex.
Maar daar zit ook de motorkap met spuitwerk in plus wat zaken die vervangen worden omdat ze krom zijn zoals de radiateur. Dit is van het ergste uitgegaan. Overigens rijdt de Saab wel nog en lekten er geen vloeistoffen. Geen airbags eruit ook. Dus de geschatte impact was met 25km u. Toch nog een beste schade omdat het een minivrachtwagen betrof en de motorkap in eerste instantie de klap opving.

Linker koplamp, linkerscherm, bumperbalk, radiateurframe, radiateur en intercooler en de motorkap zijn de belangrijkste onderdelen die ik nodig heb. Mijn goede garagevrienden van Auto Ijdorff in Achterveld kunnen alles wel krijgen behalve dus een groene motorkap. Iemand????

Flyplan37
Geregistreerd lid

Re: EInde oefening of.....

Bericht door Flyplan37 » za 04 mei, 2024 15:15

Fijn dat je hebt na kunnen vertellen en het zo is afgelopen. Natuurlijk erg jammer van de 9000! Wat ik mis is de aanpak van de oorzaak: hoe kan het dat het gaspedaal of een onderdeel is blijven hangen en wat moet er vervangen worden om te voorkomen?

Succes met de keuze en eventueel de herstelwerkzaamheden.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » za 04 mei, 2024 20:32

Het blijven hangen van de gas heb ik ook enkele keren voorgehad met mijn 900
Het werd toen opgelost met smering van de gaspedaalkabel.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 04 mei, 2024 21:03

Zeker weten dat de linker chassisbalk en/of het binnenscherm niet vervormd zijn? En de dwarsbalk achter de bumper? Anders heb je iets meer werk. Goed te zien op dit plaatje:
50605372327_dff784c7ae_c.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » za 04 mei, 2024 22:10

9000-95 schreef:
za 04 mei, 2024 21:03
Zeker weten dat de linker chassisbalk en/of het binnenscherm niet vervormd zijn? En de dwarsbalk achter de bumper? Anders heb je iets meer werk. Goed te zien op dit plaatje:
50605372327_dff784c7ae_c.jpg
Ow, daar zit ook wel wat werk in maar ik noemde alleen de belangrijkste onderdelen. 3 dagen werk is de schatting. Het ging mij meer om de motorkap. Als ik nog een 9000 zie is het 50% een groene. Dus ik zou denken dat er toch wel ergens een goede motorkap moet liggen voor een cs. Scheelt me 33% vd de rekening qua spuitwerk. :) Net de overweging om hem toch op te knappen of om hem af te schrijven. Wel zonde want rijdt verder prima tegenwoordig.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 04 mei, 2024 23:46

Thijs90 of Van der Laan vragen. Bij Van der Laan stond niet lang geleden een groene.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 05 mei, 2024 8:05

Of een gevraagd advertentie hier op het forum plaatsen. Niet geschoten altijd mis. Heeft mij ook geholpen in een soortgelijke situatie. Er zijn nog best veel liefhebbers die wat in de schuur hebben liggen. Ik weet niet of er meer groen tinten bestaan op de 9000, maar voor de zekerheid zou ik het kleur nummer erbij zetten.

Motorkap spuiten hoeft volgens mij echt geen 1500 euro te kosten trouwens. Ik heb er pas ook naar geïnformeerd, kwam op de meeste plekken tussen de 500 en 750 uit.

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » zo 05 mei, 2024 10:10

9000-95 schreef:
zo 05 mei, 2024 8:05
Of een gevraagd advertentie hier op het forum plaatsen. Niet geschoten altijd mis. Heeft mij ook geholpen in een soortgelijke situatie. Er zijn nog best veel liefhebbers die wat in de schuur hebben liggen. Ik weet niet of er meer groen tinten bestaan op de 9000, maar voor de zekerheid zou ik het kleur nummer erbij zetten.

Motorkap spuiten hoeft volgens mij echt geen 1500 euro te kosten trouwens. Ik heb er pas ook naar geïnformeerd, kwam op de meeste plekken tussen de 500 en 750 uit.
Nee, is totaal, inclusief bumper en zijscherm. Rechterzijscherm is net het hoekje wat verbogen, terugbuigen zou weer kunnen leiden tot springen van de lak en dus ook spuitwerk. Ik was wat te kort door de bocht.
Maar inmiddels een pm gehad van iemand die nog een motorkap heeft, zal ik straks even bellen. Dank allemaal voor het meedenken. Misschien nog wel een linkerscherm ook. ;) Eventueel een bumper en ik ben weer klaar.
Advertentie kan ik doen maar ik dacht als ik hier toch het verhaal neerzet, maar meteen wat ik zoek....
Kleurnummer weet ik even niet zo uit mijn hoofd. Het is het standaard donkergroen. Dacht scarabeegreen dat Saab dat noemde?

thijs90
Geregistreerd lid

Bericht door thijs90 » zo 05 mei, 2024 10:15

Ik heb nog een vrij nette Scarabee groene Aero/Anni voorbumper liggen in Wenum Wiesel (onderspoiler heb ik niet)

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » zo 05 mei, 2024 11:14

Kijk, zo komen we een heel end. Onderspoiler is nog heel. Ik stuur je even een pb

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » zo 14 jul, 2024 9:26

Inmiddels zit alles weer in elkaar. Mede dankzij wat mensen hier qua onderdelen. Thanks.

Toch nog 2 hardnekkige problemen, 1 al voor het ongeval overigens:
Er zit een hele diepe brom in de auto bij rijdend gas geven. Motor loopt stationair en stilstaand met gas geven als een spinnende kat zo rustig. Maar bij rijden klinkt het alsof de flexibele uitlaat stuk is in combinatie met een hele diepe brom / lichte trilling. Iemand enig idee wat dat kan zijn. Met name bij lagere toeren maar ook bij normale toeren, zelfs als je 100/120 rijdt, zit er een diepe brom in al is het dan stuk minder.
Uitlaat is het niet, die is overigens ook nieuw en nagekeken of die wel goed vastzit en niet resoneert. Een motorsteun vervangen en het is sindsdien wel iets minder.

2e probleem is dat bij half gas de auto inhoudt. Turbodrukmeter reageert normaal maar de auto houdt dus in, alsof hij vertraagde druk krijgt. Hij lijkt ook te willen stotteren maar dat is zo minimaal dat net voor hij echt zou stotteren het weg is. Na een seconde of 5 deze vertraging, pakt hij op en is het normaal. Heel vreemd om te omschrijven. Bij vol gas geen enkel probleem en gaat ie als de brandweer. Maar als je, zeg bij 50, half gas geeft om naar 100 te accelereren, voel je aan alles dat de auto wil maar om een of andere reden het vermogen niet over kan brengen. Nu is de hele voorzijde uiteraard uit elkaar geweest, we dachten eerst de turbo maar die lijkt toch normaal en dan zou het met volgas ook niet lekker moeten gaan. Iemand een idee?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 14 jul, 2024 10:21

Mooi dat je weer rijdt :D

Wat de brom betreft, als het puur last afhankelijk is kan je de balansassen al vast uitsluiten. De tripodes zijn berucht als oorzaak van trillingen, maar geven trillingen op een veel lagere frequentie die je in je stuur voelt. Check ook het tussenlager van de rechter aandrijfas, of dat wel soepel draait. Ik heb eens gehad dat dat lager heel zwaar bleek te lopen, gaf ook meer geluiden door.

Is het puur een brom op motortoerental dan zijn motorsteunen de eerste verdachte lijkt me. De beide onderste steunen zijn origineel oliegevuld, aftermarkt steunen zijn dat meestal niet en die geven dan veel meer trillingen door onder zwaardere belasting. De bovenste torsiesteun ("dogbone) kan ook enorm veel motorgeluiden doorgeven als daar niet de juiste rubbers inzitten, als ze op zijn of als ze niet in de goede stand gemonteerd zitten. Als je hier PU in stopt krijg je heel veel motorgeluid bij accelereren en is alle comfort uit de auto. En kijk eens kritisch naar je baksteun. Ik had die laatst vernieuwd bij mij en 1000km bleek die al zo lam dat de bak bijna koud op het subframe lag.

Ik hoop het niet voor je, maar er is nog een mogelijkheid die ik even wil noemen, mijn vorige 9000 had namelijk precies dit probleem: bij vragen van veel power trok er een soort luide diepe brom/vibratie door de hele auto. Oorzaak kreeg ik niet goed gevonden en ik reed er dus al even mee rond zo. Nadat de auto total loss ging heb ik het blok uit elkaar getrokken en vond ik eindelijk de oorzaak: De krukas draaide alleen nog in de buitenste twee hoofdlagers want de drie binnenste krukaslagers waren compleet aan gort. Onder vollast ging de krukas daardoor denk ik zo ver doorbuigen zodat de andere drie lagers weer een beetje contact gingen maken. De brom begon ergens tegen de 5 ton, toen de boel uit elkaar ging stond er iets tegen de 570k op. Ik reed dus al dik een halve ton rond met maar twee hoofdlagers, met een stage 1 erop die ik nog regelmatig aansprak :shock: Sterke blokken zijn het zeker 8)

Het inhouden kan heel veel oorzaken hebben. Luchtlekje, IAT of motortemperatuur sensor, mapsensor, lambda, bougies/DI... Live data uitlezen is een goed startpunt. En bij koude motor de IAT en motortemp uitlezen geeft in elk geval een idee of deze sensoren nog een beetje op spec zitten. Vooral de IAT wil wel eens verlopen.

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » zo 21 jul, 2024 13:35

Zo, na de motorsteunvervanging is het diepe geluid een heel stuk minder. Nu alleen de diepe brom van een wat sportievere uitlaat. Dus probleem 1 lijkt voorlopig weg.

Probleem 2, het inhouden is wel flink erger geworden: Het lijkt te maken te hebben met de turbodruk. Zodra de meter richting rood gaat, wordt er ingegrepen en dat leek op stotteren. Ik had niet zo snel door dat het te maken had met de turbodruk eerst. Maar nu als hij net voorbij de 12.00 uur stand in het geel gaat, begint het gesputter al.

Met een andere DI Cassette werd het probleem nog veel erger en was er amper te rijden. Zodra je gas geeft, hoorde je linksvoor een hoop geblaas en was vermogen weg. Andere APC klep had ook geen enkel effect.

Maar jullie weten vast wel waardoor er ingegrepen wordt en het vermogen geblokkeerd wordt en waar ik dat moet zoeken. Het voelt als stotteren maar voor hij echt stottert is je vermogen totaal weg. Dus het is een soort kleine schokken, hij wil wel gaan maar wordt direct geblokkeerd

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 22 jul, 2024 9:49

Hoi, het zou een fuel cut kunnen zijn als gevolg van een vastzittende waste gate of een defecte blow off valve.

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » ma 22 jul, 2024 10:52

Of de beruchte tankontluchting die verstopt zit. Daardoor trekt je tank vacuüm en wordt er geen brandstof meer toegevoerd. Komt vaker voor. Tankdop ietsje losdraaien om te proberen, daarna evt een gaatje er in boren.

Plaats reactie