Wat is de meest zuinige Saab?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Wat is de meest zuinige Saab?

Bericht door busy » do 15 aug, 2024 18:50

Ik rijd veel en op vakantie met een rustige rijstijl 120km/u gemiddeld haal ik 1 op 20 aan de pomp. Zet je het gas erop dan is het nog altijd 1 op 18 met mijn TTiD aan de pomp.

On topic verder

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » do 15 aug, 2024 19:48

Wacht, een discussie over de zuinigheid van een Saab is off topic in een topic over de meest zuinige Saab?

Geen wonder dat dit forum een dooie boel is geworden. :lol:

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 15 aug, 2024 20:19

Topic gaat over de benzine versie :D

Onze diesels doen niet mee

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 15 aug, 2024 20:36

MVE schreef:
do 15 aug, 2024 14:51
1:20 met een TTID is wel echt hypermilen moet ik zeggen. Maar ik denk dat het kan. Als je geen tegenwind hebt.
Als je volgens het nieuwe rijden rijdt dan is dat met geluk haalbaar met 9Bft in de rug. Mijn TID doet met normaal rijden 1 op 15 en dan houdt het echt op. Ga ik zuinig rijden en rustig rijden, lees het nieuwe rijden, dan is 1 op 17 haalbaar met een beetje geluk. En dat is gemeten aan de hand van kilometers en aantal liters brandstof. Ik heb in 3½ jaar tijd 144.000km gereden. Ik ben een goeie voor de staatskas zeg maar.

Ook spritmonitor.de laat zien dat het gemiddelde verbruik voor een Saab diesel ligt op 1 op 15.04 voor manueel schakelen en 1 op 13.88 voor de automaat. Neem ik het gemiddelde voor beiden, schakel/automaat, dan kom ik uit op een verbruik van gemiddeld 1 op 14.57. Kijken we naar Alfa Romeo en Opel die hetzelfde JTD blok hebben dan komen ook daar de verbruiksgemiddelden overeen met de TTID en TID blokken van de Saab. Je kan stellen aan de hand van die cijfers dat 1 op 20 utopisch is. Zelfs de fabrieksopgave van Alfa zegt 6.0 L/100 km voor de 1.9 JTD welke dus huist in de diesel Saabs. Tevens staat de JTD motor weliswaar erg bekend om zijn betrouwbaarheid maar ook om zijn hoge verbruik. Het is nooit een zuinige motor geweest.
busy schreef:
do 15 aug, 2024 20:19
Topic gaat over de benzine versie :D

Onze diesels doen niet mee
Diesels zijn sowieso uit de gratie. Benzine staat trouwens tussen haakjes in de OP.

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » do 15 aug, 2024 21:07

Ik ben er zelf ook nog even ingedoken.

En heb de verbruikscijfers vergeleken, zoals ze bij https://www.automobile-catalog.com/list ... #gsc.tab=0 staan.

En inderdaad de diesels zijn het zuinigst (by far).

Wat de benzine varianten betreft. Ik had nog wel verwacht dat exoten zoals de Saab 9-2x en (vooral) de Saab 600 het zouden winnen. Niet dus.

Het blijkt dat de 9-3ng 1.8i en 1.8t van de 2007-2010 range elkaar weinig ontlopen en dat dit (bijna) de meest zuinige zijn.

Ik zeg bijna, want de 9-3ng 2.0t 2011 zou dan de meest zuinige moeten zijn.

Disclaimer: ik heb gewoon wat gegevens zitten te vergelijken op een website en dat zou een redelijke indicatie moeten geven. De werkelijkheid kan anders zijn.

De reden voor mijn oorspronkelijke vraag:
Als ik over een x aantal jaren met pensioen ga en dus waarschijnlijk geen leasebak meer zal rijden, wat is dan de zuinigste Saab om als daily driver te gebruiken? Waarbij ik er even vanuit ga dat de benzine tegen die tijd vrij duur zal zijn.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 15 aug, 2024 21:15

Op lpg gaan rijden. Niet het zuinigst wel goedkoopst. Of tegen die tijd een EV SAAB kopen bij JenD bijvoorbeeld.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » do 15 aug, 2024 21:58

Sa93Ve schreef:
do 15 aug, 2024 20:36
Als je volgens het nieuwe rijden rijdt dan is dat met geluk haalbaar met 9Bft in de rug. Mijn TID doet met normaal rijden 1 op 15 en dan houdt het echt op. Ga ik zuinig rijden en rustig rijden, lees het nieuwe rijden, dan is 1 op 17 haalbaar met een beetje geluk. En dat is gemeten aan de hand van kilometers en aantal liters brandstof. Ik heb in 3½ jaar tijd 144.000km gereden. Ik ben een goeie voor de staatskas zeg maar.

Ook spritmonitor.de laat zien dat het gemiddelde verbruik voor een Saab diesel ligt op 1 op 15.04 voor manueel schakelen en 1 op 13.88 voor de automaat. Neem ik het gemiddelde voor beiden, schakel/automaat, dan kom ik uit op een verbruik van gemiddeld 1 op 14.57. Kijken we naar Alfa Romeo en Opel die hetzelfde JTD blok hebben dan komen ook daar de verbruiksgemiddelden overeen met de TTID en TID blokken van de Saab. Je kan stellen aan de hand van die cijfers dat 1 op 20 utopisch is. Zelfs de fabrieksopgave van Alfa zegt 6.0 L/100 km voor de 1.9 JTD welke dus huist in de diesel Saabs. Tevens staat de JTD motor weliswaar erg bekend om zijn betrouwbaarheid maar ook om zijn hoge verbruik. Het is nooit een zuinige motor geweest.

Diesels zijn sowieso uit de gratie. Benzine staat trouwens tussen haakjes in de OP.
Eens. Goeie uiteenzetting. 1:20 is een utopie voor dagelijks gebruik.
Maar wel een heerlijke motor.

Anyway; de meest efficiente, zuinigste Saab is dus een zo laat mogelijke 9-3.
Het liefst nog zo laat dat er een Mini 3 cylinder in ligt. Maar dat is ook een utopie voor de meesten. :mrgreen:

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 15 aug, 2024 22:37

In 1997 ben ik met mijn Sonett naar Zweden geweest. Op heel de rit heen en weer had ik een gemiddeld verbruik van 6,8 liter op 100km. 🙂

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » do 15 aug, 2024 23:36

Echter, in de die late 9-3 zijn de versnelling veeeeel te lang ;)

In mijn 2010 zijn ze lang. In een 2011 zijn ze superlang ;)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » vr 16 aug, 2024 8:51

Sa93Ve schreef:
do 15 aug, 2024 20:36
Dat valt nog te bezien…

Diesel is sowieso de meest efficiënte brandstof qua verbrandingsmotoren. En zonder groene stroom ook efficiënter dan een EV durf ik wel te stellen. (Maar dat zit meer in het feit dat die EV zo achterlijk groot en zwaar zijn en dat stroom uit de centrale gemaakt wordt met een rendement van 60% (uit gas of kolen).

VW investeerd weer 60miljard in ontwikkeling nieuwe verbrandingsmotoren en in het begin van dit jaar waren er meer diesels dan EV verkocht (Deels temaken door fiscaal beleid voor diesel bedrijfswagens schat ik).
Voor een EV werkbus heb je trouwens een vrachtwagen rijbewijs nodig…
We doen dat een EV beter, maar is dat ook zo?

Dit was misschien wel een beetje offtopic. Sorry

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 16 aug, 2024 13:06

Hoe zuinig een SAAB rijdt wordt grotendeels bepaald door de bestuurder, bla bla bla
:besserwisser: :facts: :nod: :fight_poke:

Met de 9-5Ng 2.8 V6 benzine, Rondje zuid Frankrijk en terug, 2760km, 7,9L/100km

Afbeelding

Afbeelding

Met de 9-3 TTiD, ritje Noord-Spanje -> Luxemburg, meer dan 1000km uit een tank, 4,8L/100km

Afbeelding

Afbeelding

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 16 aug, 2024 13:22

ico9-3 schreef:
do 15 aug, 2024 23:36
Echter, in de die late 9-3 zijn de versnelling veeeeel te lang ;)

In mijn 2010 zijn ze lang. In een 2011 zijn ze superlang ;)
Was het niet zo dat ze dat gedaan hebben vanwege de milieueisen of zoiets? Staat me iets van bij.

@Vyv
Die boordcomputers kloppen niet en zijn erg optimistisch. Daar ben ik wel achter na een aantal keer Frankrijk op en neer. Het aantal gereden kilometers delen door het aantal liters wat je hebt getankt is accurater. Met twee weken rijd ik weer naar Frankrijk. Zal dan eens zien wat het doet qua zuinigheid. De laatste keer, drie maanden geleden, lag het verbruik rond de 1 op 17.

Roz
Geregistreerd lid

Bericht door Roz » vr 16 aug, 2024 14:51

5.2 l/100 km TiD automaat stage 1 chip, wel tussen 110 km/u en 120 km/u, anders 5.7 l/100 km. 80% snelweg

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » vr 16 aug, 2024 14:59

Yep. Lange overbrenging was om euro5 te halen. Had uiteraard impact op het verbruik… en rijplezier ;)

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » vr 16 aug, 2024 15:00

Ik denk een Saab 9-3NG 1.8. Injectie of turbo maakt niet zoveel denk ik. Ik heb zojuist met een Hirsch getunede Saab 1.8t uit 2006 6,5l/100km gehaald over 8600 kilometer. Ik rij altijd 111km/h op alle snelwegen, dat is de ideale verbruikssnelheid naar mijn mening. Misschien dat de tune helpt aan de zuinigheid, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Plaats reactie