Goedenavond,
Voorgesteld heb ik me al eerde deze avond op het forum. Na 2500 km probleemloos te hebben gereden met mijn Saab 9-3 cabrio 2.0 benzine bj 2002 heb ik de laatste tijd het probleem dat opeens tijdens het rijden de airco en de temperatuurmeter uitvalt .de airco blaast geen koude lucht meer en de temperatuurmeter valt naar beneden.
Als ik de Saab stil zet en het contact uitzet en opnieuw start doet alles het weer . Soms gaat het dan weer een paar dagen goed , soms ook maar 10 minuten. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen ?
Misschien een massa of vocht probleem?
Het probleem begon voor het eerst kort nadat ik de auto gewassen had.
Misschien toeval.
Bij de vorige eigenaar stond de auto altijd binnen en reed gemiddeld 1000 km per jaar. En nooit bij regen.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Gr ,
Ray
Uitval airco en temperatuurmeter. Saab 9-3 cabrio 2.0
-
BolletjeAppie
- Donateur (2x)

Re: Uitval airco en temperatuurmeter. Saab 9-3 cabrio 2.0
Verschijnt dan getallen van 1 t/m 10 ofzo wanneer de ACC temperatuurmeter en airco uitvalt? Als ik het goed begrijp denkt de auto dat de dak open is. Als er verder geen foutcodes zijn (zie deze topic: https://www.saabcentral.com/threads/9-3 ... cs.113589/), dan zou ik daar naar kijken.
-
Rayk
- Geregistreerd lid
-
Henk-Jan
- Donateur

Nu heb ik er geen verstand van, maar ik zou denken dat het een ingebouwde beveiliging zou kunnen zijn: zodra de temperatuur sensor uitvalt, wordt de airco automatisch uitgeschakeld zodat in het geval van een koel probleem (wat de auto met uitgevallen sensor niet kan weten) meer marge overblijft.
-
jansen
- Donateur (7x)

Om een correct werkende airco te hebben moet de koelventilator ook ingeschakeld worden bij een hoge aircodruk om deze te koelen en te verlagen, de motor temperatuur moet een minimale temperatuur hebben om de airco in te kunnen schakelen en een maximale waarde temperatuur om de airco uit te schakelen , dus bij geen info omtrend motor temperatuur dan ook geen airco werking. its very simpel if you know.Ik snap niet dat die dan beide het niet doen .
Airco en motertemperatuur hebben toch weinig met elkaar te maken.
-
9323
- Donateur (2x)

In aanvulling: de temperatuursensor zit aan de zijkant van het blok, aan de rechterkant als je voor de auto staat, zo'n beetje ter hoogte van de koelslang die van thermostaat naar radiateur loopt. Misschien even stekkertje loshalen en schoonblazen? En anders een nieuwe sensor erin.
-
Rayk
- Geregistreerd lid
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb een nieuwe sensor besteld en hoop dat dan het probleem is opgelost.
Ik heb een nieuwe sensor besteld en hoop dat dan het probleem is opgelost.