Ik kwam tijdens het doorbladeren van pas-gekochte Saab-importeursblaadjes uit Duitsland wat leuke plaatjes tegen.
Een my85 Saab 9000 in ruimte #1 van een nieuw akoestieklab op het fabrieksterrein in Trollhättan. De hele ruimte rustte op schokdempers, om fabrieksgeluid te elimineren. Snelheden tot 200 km/u konden worden nagebootst, waarbij getest werd welke systemen (zoals uitlaat) welk geluid waar produceerden en ze zochten naar manieren om dat geluid te verminderen:
Acht 'Pearl Aero's' bij elkaar in Vianen tijdens de eerste dag van de internationale persintroductie van de 900 turbo 16 S, in 1984 (Per Gillbrand en Erik Carlsson waren erbij). Vanuit Vianen ging het over de weg naar Frankfurt. Het evenement duurde drie weken:
Een leuke, witte 900 (my85) om het Airflow-pakket aan te prijzen, eind 1986:
De '76-er 99 EMS van Leif Mellberg. Typisch eigenlijk dat ze die in een importeursblad plaatsten (net als de 906):
Drie vierdeurs Saabs 900i als taxi in de Zuid-Duitse stad Straubing, 1985. Eén ervan was nog voor publicatie total loss gereden na meer dan 300.000 km goede dienst te hebben gedaan:
In het artikel staat dat Saab begin 1986 een taxiversie van de 900 in de juiste beige kleur en met kunstleer erin leverbaar wil maken voor de Duitse markt. Ik ben benieuwd of dat ooit is doorgegaan.
Een eindbaas in een witte 9000 Airflow: auteur Peter Ustinov (ik kijk wat raar tegen de zijskirts aan, of ligt dat mij?), 1989:
En een klein beetje Saab nog: een Scania-Vabis LB 76, met midden op de neus de befaamde Aero-velg

: