Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht?

1997-2010
Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: en we prutsen verder

Bericht door Orphy » wo 29 mei, 2024 15:17

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-u ... KdEALw_wcB

en waarschijnlijk ook nog sneller in huis:-)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 29 mei, 2024 16:25

als het goed is, is HBM nog steeds nederlands: dus koop lokaal ook!
:offtopic: I know..... (citaat Sybil)

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 29 mei, 2024 16:33

Klopt en ze leveren dezelfde kwaliteit als de Chinezen dus daar hoef je het niet voor te laten 😂

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » wo 29 mei, 2024 17:53

HBM is het grote voorbeeld van Ali geweest. :D
Maar als je je spullen repareert met spullen van AliExpres, ben je dan wel of niet duurzaam bezig? :lol:

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: krukaskeerring

Bericht door el-barro » vr 31 mei, 2024 11:05

Vorig jaar had ik een behoorlijke olielekkage bij de oliedruksensor, zie pagina 13,14,15.
Dit is verholpen, maar de laatste tijd kreeg de oude dame toch wat last van incontinentie.
Overal waar ik de auto geparkeerd had lagen een vlekje en wat groter vlekje olie naast elkaar, goed herkenbaar waar mijn auto had gestaan.
Hier wilde ik vanaf, het oliepeil zakt er niet door, daar is het te weinig voor, maar we willen natuurlijk niet dat oude auto’s een slechte naam krijgen.
Besloten om de krukaskeerring maar eens aan te pakken.
Ik had via Marktplaats een paar originele Saab dakdragers weten te scoren voor €25 in de buurt van Vinkeveen, goede rede om daar langs te gaan.

Op advies van Danny de o-ring origineel genomen. De keerring in eerste instantie imitatie gekozen, maar Danny had ze beide eens naast elkaar gelegd, de maatvoering is anders, maar het grootste verschil is dat de originele een metalen buitenmantel heeft om te klemmen en de imitatie volledig van rubber is.
Omdat ik geen zin in ellende heb dus o-ring en keerring origineel genomen.
Ook heb ik gelijk de motorsteun aan die kant meegenomen omdat ik daar mijn twijfels over had.

’s Ochtends na een snelle bak koffie de auto opgekrikt, bokken er onder en het wiel er af.
Krik onder het carter gezet, motorsteun los, multieriem ontspannen en bij de krukaspoelie los gegooid en omhoog gestoken zodat deze niet vet werd.

Ik had de slagmoersleutel van werk mee genomen, daar rijden elektrokarren rond waar de banden nogal hard van slijten en dus regelmatig een wiel gewisseld wordt. De maat van de wielbouten is de zelfde maat als de bout van de krukaspoelie! Wat een geluk, dacht ik nog. Jammer dat het ook direct het einde was van het geluk.

Ik heb ooit een hele mooie compressor gekregen uit de jaren ’50 super stil en mooi om te zien, maar die komt niet boven de 5 bar uit bleek, net te weinig voor de slagmoersleutel om de bout los te krijgen.
Gelukkig staat er nog een 9-3, daarmee in de opslag een ander klein compressortje opgehaald die we nog hebben staan.
Die draait 9 bar, daarmee was de bout zo los.
Afbeelding
“remove the crankshaftpulley” is wat de omschrijving dan zegt, ook op diverse youtubefilmpjes duurt dit niet langer dan een seconden of 3… https://youtube.com/clip/UgkxHfFCj1L6oq ... aa7U4wwcR9
In mijn poelie was geen beweging te krijgen, dat geluk had ik weer, vastgeroest op de as.
Ook zitten er geen schroefgaten in waarmee je hem van de as kunt drukken, ruimte voor een poelietrekker is er ook niet… kruipolie van innotec, niet de minste, mocht ook niet baten.
Op een gegeven moment zelfs de boorhamer er opgezet met een botte beitel om te kijken of hij wilde lostrillen, ook tevergeefs.

Na een bak koffie en alle goed bedoelde adviezen en aangeboden gereedschappen van de buurman besloten tot drastische maatregelen.
In de neus die uitsteekt heb ik een 6mm gat geboord, hier een boutje ingedaan en op die manier de poelie van de as proberen te “dompen”
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook dat lukte niet, het stuk brak uit de poelie.
Nu heeft mijn vader een berg oud gereedschap en daar zat ook een slagtrekker bij.
Terwijl ik nog 3 gaten in de poelie boorde heeft mijn vader de slagtrekker gehaald.
3 boutjes er in, ik op mijn rug onder de auto om de armen van de slagtrekker op hun plek te houden, mijn vader stond over me heen om met de slagtrekker te “slaan”.
Ondertussen was het opgehouden met zachtjes regenen, dat kon er ook nog wel bij. Toch de parasol er maar even boven gezet, en door.
Na toch wel een behoorlijke tijd slaan werd de kier tussen poelie en carter iets groter, er zat beweging in!
Na een hoop kruipolie, terugtikken en weer met de slagtrekker in de weer kwam hij steeds verder naar buiten.
Afbeelding
Poelie met drie boutjes en het uitgebroken stuk. Gelukkig zal dit functioneel geen gevolgen hebben.
Afbeelding
Hier zie je de sporen van de roest, er was zelfs nog een droge vlek waar geen kruipolie was tussen gedrongen:
Afbeelding
Er schijnen poelietrekkers te zijn die op de ribbels van de poelie zelf grijpen met het profiel van een poli-v-riem, die had in deze situatie wel erg goed van pas gekomen, alleen ga ik hem niet meer nodig hebben omdat ik een likje vet op de as heb gesmeerd.

Gelukkig had mijn vader een grote seeggerringtang waarmee net aan de borgring er uit kon worden gepakt.
Beetje tikken met een blokje hout en het deksel van de oliepomp kwam los.
Monteren ging gelukkig een stuk voorspoediger.
Tijdens montage van de nieuwe motorsteun moesten we het motorblok opkrikken want de oude motorsteun had wat ruimte gekregen, zie foto’s. Geen overbodige luxe dus.
Afbeelding
Afbeelding
Nu nog afwachten of het motorblok droog blijft.
Achteraf had ik ook de afdichtingen van de spanner van de distributie willen vervangen, want daar bleek het ook wat vettig te zijn.
Ook de rest van de motorsteunen ga ik binnenkort vervangen, geen idee of dat nog voor de vakantie gaat lukken.
Over twee weken een proefrit naar Luxemburg met een aanhanger vol oude brommers.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » vr 31 mei, 2024 11:36

Ik blijf enorm blij met de auto, en het blijft een mooie verschijning uit alle hoeken...

Afbeelding

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 31 mei, 2024 13:39

Maar trilt die poelie niet heel erg nu: alvast op zoek naar een goede want deze lukt nu
met minder geweld?

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » vr 31 mei, 2024 14:50

Rein, ik ben niet bang voor onbalans en heb het ook niet gemerkt. Het gewicht is erg weinig wat er mist en zit dicht tegen het midden aan. Maar ik leg wel een vervangende klaar mocht ik de riem er weer vanaf halen.

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » za 01 jun, 2024 8:18

... de onbelans ga je zelf niet voelen of horen, het enige wat gebeurt is dat de krukas meer belast raakt door de onbalans ... ik zou een andere zoeken bv bij Elferink ...

John

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 01 jun, 2024 12:21

el-barro schreef:
vr 31 mei, 2024 11:36
Ik blijf enorm blij met de auto, en het blijft een mooie verschijning uit alle hoeken...

Afbeelding
Zooooveel mooier dan al het andere op de parkeerplaats. :love: Ik heb vaak zulke momenten.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: operatie rubbers

Bericht door el-barro » vr 07 jun, 2024 20:45

Nu de auto het tegen verwachting goed doet toch maar eens het oude rubber gaan vervangen.
De rechter motorsteun had ik laatst al vervangen, de rest er toch maar bij gekocht. Ook alle subframerubbers heb ik in bezit, origineel Saab, lekker comfortabel.

Gisteren avond kwam ik de nieuwe bumpstops voor de achterkant tegen in de schuur, die moesten nog om de Bilsteins, omdat de gemonteerde toch wat gaar waren.
Gelijk de auto maar opgekrikt en 1,5uur later zat alles weer terug, toch wel lekker wanneer alles al een keer los is geweest.
Afbeelding

Vandaag de apen naar school gebracht en thuis gelijk weer de krik onder de auto geschoven.

De motorsteun links vervangen, de oude zag er nog goed uit, maar was wel een centimeter dunner dan de nieuwe.
De reactiearm was wel hard nodig, het rubber zat gewoon los.
De bout aan de bracket wilde onder de auto niet los, dus uiteindelijk de bracket los gemaakt aan de bak en in de bankschroef de brander er op.
Dit was maar goed ook, de bout had ik makkelijk kunnen afdraaien, want die is nog verjongd ook.

Resultaat: een heerlijk stille auto! Het is echt te merken en dan moet de achterste motorsteun nog en de subframerubbers!

Afbeelding

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » za 08 jun, 2024 23:17

Goed bezâg! :mrgreen:

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Saab 9-5 isblå: wat is er beter dan een Saab 9-5 in de kleur isblå?

Bericht door el-barro » zo 08 dec, 2024 19:17

Het antwoord volgt over twee weken...

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Saab 9-5 isblå: wat is er beter dan een Saab 9-5 in de kleur isblå?

Bericht door el-barro » ma 23 dec, 2024 22:07

wat is er beter dan een Saab 9-5 in de kleur isblå?

Omdat het antwoord uitgesteld is i.v.m. steekproef van de RDW, een plaatje voor bij de quizvraag:
Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 24 dec, 2024 12:23

Las net een eerdere post terug. Mocht er bij de andere ook een krukaspoelieoperatie nodig zijn, begin dan met kruipolie van IMAL (Ik Maak Alles Los). Dat werkt subliem, beter als andere kruipioliën en sprays die ik ken.

Verder kloppen met een hamer voor je begint te trekken. Lees ook de (de)montage voorschriften voor de bout nog even door in de WIS of de Haynes: Losmaken kan met een luchtsleutel of met een wringijzer, maar zet de auto in zijn een van de hoogste versnellingen voor je begint.
Bij het vastzetten niet met een luchtsleutel maar met een momentsleutel op het juiste aantal Nm. Het insmeren van de kontaktoppervlakken met wat vet voorkomt roestvorming.

Verder kijken we uit naar de uitkomst van de prijsvraag. Ik heb geen idee ... :wink:

Cool trouwens zo'n oude stille compressor ...

Plaats reactie