Automaatstoring

1997-2010
Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Automaatstoring

Bericht door Tubbe » zo 08 dec, 2024 21:17

Dus stoppen met rijden als je schokjes voelt bij het schakelen? Kortom de foutcode komt veel te laat (gelijk een oliemelding)

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Automaatstoring

Bericht door 95twinturbo » wo 11 dec, 2024 8:03

Edit:
Ik heb een 9-5 MK1 automaat (de 4-bak dus) met B205E. Welke automaatolie heb ik dan nodig?
Internet geeft 1001 antwoorden:(

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Automaatstoring

Bericht door 9323 » wo 11 dec, 2024 9:40

Dexron 3

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Automaatstoring

Bericht door op » wo 11 dec, 2024 14:21

Voor 95 twinturbo:
oud topic over automaatolie en verversen:
viewtopic.php?f=8&t=134327&start=90

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Automaatstoring

Bericht door 95twinturbo » wo 11 dec, 2024 16:48

op schreef:
wo 11 dec, 2024 14:21
Voor 95 twinturbo:
oud topic over automaatolie en verversen:
viewtopic.php?f=8&t=134327&start=90
Dankjewel!

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Automaatstoring

Bericht door 95twinturbo » za 14 dec, 2024 16:41

op schreef:
wo 11 dec, 2024 14:21
Voor 95 twinturbo:
oud topic over automaatolie en verversen:
viewtopic.php?f=8&t=134327&start=90
Ik dacht ik ga even het peil checken nu. Schiet mij maar lek, maar… het lijkt mij dat er toch veel teveel in zit?

-Huidige km-stand: 217.000, gekocht met 194.000
- Dus al zeker 23.000 en 2 jaar niks aan gedaan. Daarvoor weet ik het niet
- Temperatuur buiten vandaag ongeveer 8 graden
- Motor was al minstens 3 uur koud

Peilstok zoals je ziet schoon erin gegaan. En voor de foto zelfs rechtop gehouden zodat er geen twijfel kan zijn dat het peil hoger lijkt omdat de olie is ‘uitgelopen’ door horizontaal houden van de peilstok.

Droog erin en heel nat eruit dus, naar mijn idee. Klinkt als een B-kant van een slechte carnavalskraker uit de jaren ‘70, maar allez.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Automaatstoring

Bericht door 9323 » za 14 dec, 2024 17:19

Gepeild bij lopende motor? Anders zegt t helemaal niks.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Automaatstoring

Bericht door 9000-95 » za 14 dec, 2024 17:26

Inderdaad. En dan bij voorkeur warm peilen, koude peil is ook niet erg nauwkeurig.

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Automaatstoring

Bericht door evo » za 14 dec, 2024 17:51

https://saabwisonline.com/9-5-9600/1999 ... luid-level

Warm meten heeft bij mij ook de voorkeur. Wel met de tech goed de bak temperatuur monitoren, wat het komt vrij nauwkeurig.

Maar gaan we nu niet off-topic?

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Automaatstoring

Bericht door 95twinturbo » za 14 dec, 2024 18:43

@evo oh in mijn ogen was het in het verlengde van het topic, maar helemaal prima

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Automaatstoring

Bericht door Tubbe » vr 20 dec, 2024 20:57

Back in topic (en dank voor de pauze invulling ;-). Zojuist de auto weer opgehaald. Autrans heeft de auto gereden, de bak gereset en gespoeld. Zij vinden de schokjes niet ernstig maar de bak is wel uit z’n waardes gelopen. Bij terugkerende klachten is een revisie ws noodzakelijk vanwege de ervaring van 250k km. Daar moet ik dan voor gaan sparen.
De bak lijkt nu goed te schakelen maar ik ben nog op m’n hoede merk ik (rijdt nog niet ontspannen).
Wat ik als slippen beschreef is volgens hen de limp home geweest waarmee de bak in 3 staat en dus moeilijk oppakt.

Als ik hoor wat een revisie kost lijkt me een gebruikte bak uit een jongere minder ervaren 2.0t me een beter alternatief. Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid

Re: Automaatstoring

Bericht door mba » vr 20 dec, 2024 21:12

Zou niet voor jong gebruikt gaan, blijft een gok. Je weet nu wat je hebt, als je die laat reviseren heb je én nieuw én garantie. Dat i.r.t. de hoeveelheid werk zou voor mij de keuze helder zijn.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Automaatstoring

Bericht door Tubbe » za 21 dec, 2024 9:44

Dat snap ik, tegelijkertijd zijn de bakken uit de DE natuurlijk wel doorontwikkeld (revisies C04/05) nog en redelijk probleemloos geworden. Al zijn die inmiddels ook behoorlijk op leeftijd, maar soms tref je een sloper met heel weinig km’s

Nieuwe bakken zijn er ws niet meer?

Is 250-300k inderdaad een gebruikelijke levensduur voor een automaat van dit type?

Gebruikersavatar
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Automaatstoring

Bericht door evo » za 21 dec, 2024 10:08

Nee, xou veel langer mee moeten gaan.

En... ik weet niet of ik het door ontwikkelingen zou noemen.

Eerder beter pas maken aan verwachtte koppel en vermogen, om ze zo goedkoper te kunnen produceren.

Ik ben er ooit in gedoken voor de 9-5 en tuning. Kwam toen tot de conclusie dat de ene versie sterker zou moeten zijn dan de andere. Ik dacht dat de A serie de sterkste was, maar weet dit nu niet zeker. Kan het me niet meer goed herinneren. Zou het weer moeten opzoeken....

Ter info. De AUT5 van mijn MY03 Aero met 450nm en tussen de 340 en 380pk (benzine versus E85) heeft er al ruim meer 400.000 op staan (en ik vermoed zelfs 500.000... ooit uit italie geimporteerd...). Heb wel een paar keer gedacht dat de bak slecht werd, maar dat was alrijd 1. Olie 2. Software, waaronder update en reset 3. Een keer een defecte TCM. Bakken zijn eigenlijk onverwoestbaar bij goed onderhoud en gebruik....

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Automaatstoring

Bericht door ReinO » za 21 dec, 2024 10:42

Bak revisie: op basis van wat?
Zijn alle solenoids doorgemeten en heb je de uitslagen en zijn die in ohm gemeten? De tcm bleek ook
nog goed te zijn?

Plaats reactie