Brede achter spatborden

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Re: Brede achter spatborden

Bericht door MvR » ma 10 feb, 2025 14:09

"Het oog", dat snap ik. Ik ben niet anders... Maar ik heb geen ervaring met brede banden. Ooit in de jaren '80 165x15 gehad. Maar icm Saabs sportstuur een hele klus om het stuur te verdraaien. Kun je uitleggen (oprechte vraag) wat fijner is aan brede banden onder een '96? Dat je onder een overstuurde 'staartzwaaier' als een 911 bredere achterbanden doet, snap ik nog wel. Maar met een voorwielaandrijver die behoorlijk onderstuurd is...?

Gebruikersavatar
V4liefhebber
Geregistreerd lid

Re: Brede achter spatborden

Bericht door V4liefhebber » ma 10 feb, 2025 21:02

Super72 schreef:
ma 10 feb, 2025 12:55
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bij het merendeel van al deze foto's sprake is van sterke staaltjes huisvlijt. Gewoon improvisatie en roeien met de riemen die je hebt. Die laatste foto doet me ontzettend denken aan spatschermverbreders van een Ford Escort Mk1.
Meen me te herinneren dat men de schermen van een Golf mk1 gebruikt.

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Brede achter spatborden

Bericht door v4 hans » ma 10 feb, 2025 21:45

dit was bij onze zuiderburen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: Brede achter spatborden

Bericht door bert knip » di 11 feb, 2025 2:29

Afgezien van de voorkeuren, denk ik dat het eenvoudiger is om langere achterveren (en schokbrekers) te monteren
Dan heb je geen problemen met de spatborden, en is het verwissellen van de wielen ook geen probleem.
Ik heb 51/2J minilights met 195/65/15 banden. Zonder aanloop problemen.
Ben ook ook overgegaan op 4 gaats velgen, maar dat maakt voor de breedte van de velgen niet uit.
Natuurlijk rijdt een 96 prima op 155/15, maar ik word blijer van iets bredere velgen qua zicht, dan de spatbordaanpassingen

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Brede achter spatborden

Bericht door turbopilot » do 13 feb, 2025 14:16

Achter bestaan van die polyester spartborden in een soort van standaard uitvoering.
Zweedse site, waar je ook een 911 spoiler kunt kopen voor een 96 :D


Ik ben ff zijn naam kwijt, (flinterman) ?? Die had of heeft ze op die zilveren 96 waar hij de ritten mee reed :wink:

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Brede achter spatborden

Bericht door redmervand » wo 19 feb, 2025 11:41

Ik ga maar eens beginnen met nieuwe veren, die zijn inmiddels binnen dus van het weekend maar eens monteren.
Het zijn deze
Afbeelding

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Brede achter spatborden

Bericht door redmervand » zo 23 feb, 2025 16:53

Afgelopen vrijdag aan de gang gegaan met het vervangen van de veren.
Zoals de manuals het voorschreven kreeg ik het niet voor elkaar, de as zakte niet ver genoeg om de veren er uit (of erin) te krijgen.
Dus met wat hulp van een veerklem en een lange staaf kon ik genoeg ruimte creëren om ze te wisselen.

Afbeelding

Boven is voor, onder is na;
Afbeelding
Afbeelding
Volgens mij zijn ze inmiddels al iets verder ingezakt

Het resultaat, minder lawaai van aanlopen/schuren bij drempels.

Voor mij geslaagd dus! Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Re: Brede achter spatborden

Bericht door MvR » zo 23 feb, 2025 18:26

Het resultaat, minder lawaai van aanlopen/schuren bij drempels
Da's de eerste winst!

Vroegah (toen alles beter was...) had ik een 96 met een 60 liter gastank tussen de veerpoten. Monroe schokdempers verbeterden het doorzakken ook wel een heel stuk. Wellicht zijn andere schokdempers ook nog wel een aanvulling op je pakket maatregelen(?)

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Brede achter spatborden

Bericht door redmervand » zo 23 feb, 2025 18:44

[]
Ik heb al AVO verstelbare schokdempers, maar ik wil het ook weer niet superstijf hebben.
Dus de komende periode maar beetje met de afstelling klooien
Reden: Onnodige quote verwijderd

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †

Re: Brede achter spatborden

Bericht door Funky Dude » zo 23 feb, 2025 19:05

Voor de rally 96's werden vaak de achterveren van de 95 gebruikt, of dat voor en of achter was weet ik zo even niet meer.
Hier zijn ook sportievere veren verkrijgbaar: https://www.classicsaabracing.com/vaghallning-2

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Brede achter spatborden

Bericht door redmervand » zo 23 feb, 2025 19:56

Dit zijn inderdaad de 11,5mm veren, labeltje wat er aanzat stond ‘95’ op, dus ik gok de standaard voor een 95.
Ik heb vernomen dat de rally en race veren die ze aanbieden echt niet prettig rijden op de openbare weg, daarom de keus voor de ‘standaard’ veer.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Brede achter spatborden

Bericht door turbopilot » zo 23 feb, 2025 20:19

de achteras van de 95 heeft ook dikkere uiteinden, soms ook een reden

Overigens ik heb er ook iets zwaardere veren onder, maar wel verlaagd (een 96 achter hoog op de poten ligt eerder op zijn dak)
En de schokbrekers zijn gasdempers, die net niet te hard zijn.

Nadeel van verlaagd is dat de strop korter moet, omdat je anders de veer kunt verliezen. Nadeel wiel wisselen wordt lastiger.

redmer heeft volgens mij hele mooie schokbrekers omdat die verstelbaar zijn. Met echte rode koni’s kan dit ook.

Een 96 te hard is niet prettig

MvR
Geregistreerd lid

Re: Brede achter spatborden

Bericht door MvR » wo 05 mar, 2025 13:56

Afbeelding

Ik ben niet zo'n liefhebber van zilverkleurige 96s, maar voor deze maak ik een uitzondering. Het lijkt op spoorverbrekers, want 4-gaats velgen. Met een mat-glanzende zwarte motorkap nog mooier, trouwens.

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Brede achter spatborden

Bericht door Turbobakk » wo 05 mar, 2025 15:43

Gebouwd door Frank van Oeteren (Sweedspeed) en ik meen in Duitsland terecht gekomen.

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Brede achter spatborden

Bericht door Ronnes » wo 05 mar, 2025 15:47

Deze was te zien op IntSaab 2012 in Spa. Had toen nog de gewone achterschermen.

Afbeelding

Plaats reactie