Saab 900i gestolen in Duitsland (update: Teruggevonden)

Uw Saab gestolen? Plaats hier een bericht met details van de auto, zodat deze mogelijk snel terug gevonden wordt.
gimli
Geregistreerd lid

Saab 900i gestolen in Duitsland (update: Teruggevonden)

Bericht door gimli » vr 07 feb, 2025 17:49

In de ochtend van 5 februari om 01:30 uur morgens werd een klassieke Saab 900i Coupé van een bekende in opvallend berylgroen metallic gestolen uit een ondergrondse parkeergarage in Naumburg / Saale in het oosten van Duitsland. Op de bewakingscamera zijn twee personen te zien; er kan worden aangenomen dat dit een gerichte diefstal was.

Foto's en meer details over de diefstal vind je in een blog op Saabblog:
https://en.saabblog.net/2025/02/06/saab-900i-gestohlen/

The de politie in Naumburg staat open voor alle informatie (telefoon 03445 245291), net als Stefan Rudel, de eigenaar van de 900, die nauw verbonden is met het voertuig en het graag weer in zijn bezit zou willen krijgen. Hij is ook telefonisch bereikbaar voor informatie (telefoon 0049-(0)1515 900 93 95).
Of als je tips hebt, kun je ze naar mij sturen als privébericht via het forum en dan stuur ik ze door naar Stefan.

Actieve hulp bij het terugvinden van de klassieke Saab 900i is dringend gewenst.

Afbeelding

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Saab 900i gestolen in Duitsland, hulp gevraagd

Bericht door Ewout » vr 07 feb, 2025 17:55

Top dat je dat hier even post, Gimli!

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » vr 07 feb, 2025 18:19

Wat een ellende!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 08 feb, 2025 9:58

de nachtmerrie van elke Saab liefhebber (trouwens van elke auto bezitter)

Deze moet 900 liefhebbers gaan opvallen in de toekomst want van een Berylgroene 900 coupe met schuifdak zijn er niet veel gemaakt. Die kleur was alleen maar leverbaar in MY90 en MY91.

Wat zijn de verdere specs? Abs, airbag, elektrische bedienbare ramen/spiegels/dak, airco?

zijn er nog unieke kenmerken waar deze 900 aan te herkennen is? Bv dat er zelf ergens eens een massa draad getrokken is, laswerk op specifieke plekken, ergens een niet weggehaald deukje, speciale schokbrekers (merk, kleur), kenteken gegraveerd in de ruiten etc etc

Als deze diefstal in opdracht gedaan is dan kan ik eigenlijk maar 1 reden bedenken... dat deze body gebruikt wordt om er een Beryl groene SPG replica van te maken. Dat is de meest zeldzame kleur voor een SPG (Amerikaanse T16s). Van de 7.625 verkochte SPGs waren er maar 109 stuks in deze kleur

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 08 feb, 2025 12:49

Of als donor gebruikt, maar dan is hij al ergens in een buurland en straks te koop als krokedil

Weet je gelijk welk land je moet zoeken.

Die velgen zie je ook niet zo vaak

gimli
Geregistreerd lid

Bericht door gimli » za 08 feb, 2025 12:54

Style&Co schreef:
za 08 feb, 2025 9:58
Wat zijn de verdere specs? Abs, airbag, elektrische bedienbare ramen/spiegels/dak, airco?
...
Over de uitrusting of andere features kan ik niets zeggen en kan je alleen verwijzen naar de link naar de Saabblog hierboven. De voorbumper is gespoten, wat eveneens vrij zeldzaam is.

Ja, het hele proces is vreemd en lijkt op contractdiefstal. Maar zelfs als de kleur zeldzaam is, blijft het slechts een "900i" met een lage marktwaarde. En als iemand er een SPG mee wilde bouwen, zou het voor een replica gemakkelijker en vooral legaal zijn geweest om simpelweg de nieuwe structuur te schilderen.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 08 feb, 2025 13:20

gimli schreef:
za 08 feb, 2025 12:54
zou het voor een replica gemakkelijker en vooral legaal zijn geweest om simpelweg de nieuwe structuur te schilderen.
Tenzij die een dikke schade heeft en onrepareerbaar is. Dan is het met een andere beryl green body makkelijk alles overzetten: interieur, bodykit+velgen, T16 blok met kabelboom en klaar (oh ja... en de VINs)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 09 feb, 2025 11:02

Mag ik kritisch zijn? Het is niet de lastigste saab om te jatten en blijkbaar zonder al teveel problemen meegenomen
van een lekkere droge plek uit het zicht. Was iets meer beveiliging niet op zijn plaats geweest? Bijvoorbeeld een handrem en verwijderen van de rotor zijn zo gedaan.
Hopelijk ter lering aan anderen met zo n pracht exemplaar.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 09 feb, 2025 11:29

ReinO schreef:
zo 09 feb, 2025 11:02
Mag ik kritisch zijn?
Dat mag, maar waarom zou je het op dit moment wíllen zijn?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 09 feb, 2025 13:13

voor anderen om hier van te leren om niet dezelfde fout te maken: staat er ook al.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 09 feb, 2025 14:05

Enorm verdrietig dit. Ik hoop dat de auto weer wordt gevonden.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 09 feb, 2025 14:52

Style&Co schreef:
za 08 feb, 2025 9:58
...

Als deze diefstal in opdracht gedaan is dan kan ik eigenlijk maar 1 reden bedenken... dat deze body gebruikt wordt om er een Beryl groene SPG replica van te maken. Dat is de meest zeldzame kleur voor een SPG (Amerikaanse T16s). Van de 7.625 verkochte SPGs waren er maar 109 stuks in deze kleur
Ik verwacht eerder dat men hem in een van de meest gewilde kleuren zal overspuiten, als de dieven hem in zijn geheel willen verhandelen. Tenzij, net als in de kunstwereld ook in de wereld van auto-verzamelaars zo' n prachtexemplaar gewoon ergens in een privé-collectie stil komt te staan.

Het is in elk geval in-en-in triest voor de eigenaar. Ik hoop dat hij gauw en "heelhuids" wordt teruggevonden.

gimli
Geregistreerd lid

Bericht door gimli » wo 12 feb, 2025 11:06

Stefan (de eigenaar) stuurde me wat meer informatie:
"Beryllus is een 16Vi van modeljaar 1989 met een handgeschakelde versnellingsbak (eerste modeljaar 16Vi in Europa, eerste modeljaar berylgroen metallic - dat was een selecte bestelling, eerste Duitse levering in Frankfurt aan een heer) en als optie een elektrisch schuifdak (zijramen kunnen worden aangezwengeld). Het is een voorbeeld uit de Finse productie bij Valmet. Het interieur is grijs velours en verder zonder Speciale kenmerken.
De auto heeft rondom gebruikssporen en wat diepere deuken door het Keulse stadsleven en is daarom mijns inziens geen goede bodydonor, hij is alleen interessant als hele auto die het beste tot zijn recht komt in zijn originele uitstraling - wie dat wegneemt zal er automatisch minder sympathie voor hebben.
De dieven (van wie ik op basis van de video-opnamen een twintigtal schat) renden rechtstreeks naar de auto nadat ze de ondergrondse parkeergarage waren binnengereden en het duurde ongeveer twintig minuten voordat ze de auto wegreden. Helaas zijn er geen videobeelden van de plek waar de auto geparkeerd stond."
Je zou kunnen aannemen dat de dieven gewoon een oude Saab wilden uitproberen en leerden hoe ze de achteruitversnellingsvergrendeling moesten kraken. Dit wordt echter tegengesproken door het feit dat de dieven bij het wegrijden zelfs de uitrijbarrière beschadigden en in principe zeer doelgericht en professioneel te werk gingen. Kinderen die oude auto's stelen voor joyrides gaan meestal niet specifiek naar ondergrondse parkeergarages om een ​​Saab 900 te vinden. Het blijft voor mij een mysterie en hopelijk loopt het (relatief) goed af.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 12 feb, 2025 13:12

Klinkt bijna alsof er een conflict onder ligt of iets dergelijks. (Wraak?) Deze auto is totaal niet interessant vanuit economisch perspectief (dan steel je een dikkere versie) en door de kleur lastig te verhandelen..

Blijft wel erg verdrietig

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 12 feb, 2025 16:23

Of juist wel door de kleur, je zult maar bezig zijn met een dergelijke kleur.

Motorkap, achterklep, deuren ,schermen , verlichting, stuurbekrachtiging , tel maar door. Kom je zo op 2-3K uit.
En dat is voor sommige oosterburen serieus geld. :-S+

Je moet je af gaan vragen wat als er straks een hele leuke in deze kleur te koop komt.

Plaats reactie