Spieken in motorcompartiment Sonett II
-
bruises
- Donateur (2x)

Spieken in motorcompartiment Sonett II
Ik ben bezig met het restaureren van een Sonett II en omdat ik nogal lang ben, wil ik kijken of het mogelijk is de pedalen 10 centimeter het motorcompartiment in te schuiven.
Bij mijn auto was het motorcompartiment al leeg toen ik hem kreeg, dus kon daar niet zien wat er allemaal in de weg zou kunnen zitten. Ik heb er een lege versnellingsbak in gehad en op basis daarvan denk ik dat ik genoeg ruimte heb, maar weet niet wat voor andere onderdelen er in die ruimte zitten.
Is er iemand met een rijdende Sonett II (of in ieder geval met alle onderdelen in het motorcompartiment) bij wie ik een kijkje onder de motorkap kan nemen, om te kijken of ik die 10 centimeter inderdaad heb?
Bij mijn auto was het motorcompartiment al leeg toen ik hem kreeg, dus kon daar niet zien wat er allemaal in de weg zou kunnen zitten. Ik heb er een lege versnellingsbak in gehad en op basis daarvan denk ik dat ik genoeg ruimte heb, maar weet niet wat voor andere onderdelen er in die ruimte zitten.
Is er iemand met een rijdende Sonett II (of in ieder geval met alle onderdelen in het motorcompartiment) bij wie ik een kijkje onder de motorkap kan nemen, om te kijken of ik die 10 centimeter inderdaad heb?
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Re: Spieken in motorcompartiment Sonett II
Een Sonett II heeft eenzelfde pedalbox en schutbord (onderaan) als een tweetakt. Ik vrees dat 10 cm opschuiven niet gaat lukken. In de motorruimte zitten de hoofdremcylinder én ook nog de hoofdkoppelingscylinder. Je gaat in conflict komen met de aandrijfassen als je alles opschuift.
Foto van een 93 met (4-versnellingsbak en V4 aandrijfassen):

Pedalbox Sonett II:

Pedalbox Sonett II:

-
bruises
- Donateur (2x)

Dank voor de foto’s, geeft me duidelijkheid over een van de vragen die ik heb, namelijk of er naast versnellingsbak, aandrijfas en stuurhuis nog iets anders in die hoek zot. Voor zover ik kan zien niet.
Mijn hoofdrem- en hoofdkoppelingscilinder zien er bij mij anders uit dan bij jou, iets groter als ik het zo snel zie.
Zou je me een plezier kunnen doen en meten hoeveel ruimte er bij jou zit tussen de hoofdcilinders en de (hoes van de) aandrijfas?
Thanks!!
Mijn hoofdrem- en hoofdkoppelingscilinder zien er bij mij anders uit dan bij jou, iets groter als ik het zo snel zie.
Zou je me een plezier kunnen doen en meten hoeveel ruimte er bij jou zit tussen de hoofdcilinders en de (hoes van de) aandrijfas?
Thanks!!
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Foto van de 93 is niet van mijn auto, maar komt uit mijn archief
Maar HRC zal ongeveer dezelfde grootte hebben, want is ook dubbelwerkend, waarschijnlijk is de aansluiting naar het reservoir anders.
Ik heb bij mijn 93 gemeten (hier heb ik de hoofdremcylinder hoger geplaatst), van het schutbord tot de aandrijfklos heb je +/- 19cm vrije ruimte. Maar de HRC zit eerder tegen de versnellingsbak als tegen de aandrijfklossen of je moest alles ook opschuiven naar links, zoals bij een Sonett III:

Een foto van de motorruimte van mijn 96, met enkelwerkende HRC:

Ik heb bij mijn 93 gemeten (hier heb ik de hoofdremcylinder hoger geplaatst), van het schutbord tot de aandrijfklos heb je +/- 19cm vrije ruimte. Maar de HRC zit eerder tegen de versnellingsbak als tegen de aandrijfklossen of je moest alles ook opschuiven naar links, zoals bij een Sonett III:

Een foto van de motorruimte van mijn 96, met enkelwerkende HRC:

-
el-barro
- Donateur (2x)

Als je toch gaat ombouwen is het bij de Sonett dan niet mogelijk alles van een V4 over te zetten inclusief hangende pedalen?
Dan zit je hoofdremcilinder en koppelingscilinder gelijk een stuk hoger.
Dan zit je hoofdremcilinder en koppelingscilinder gelijk een stuk hoger.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Hangende pedalen in de 95/96 kwamen er met modeljaar ‘65, de Sonett verscheen pas in ‘66 met nog steeds de staande pedalen. Als er plaats en ruimte was geweest, dan had Saab die aanpassing toen zelf wel gedaan, denk ik. Door de lage neus van de Sonett is er nauwelijks plaats boven het stuurhuis.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Heb nog meer foto's van die Sonett op de onderste foto? Hier ligt board op de vloer. Valt me op dat de ene Sonett het wel heeft en de andere niet. Die van mij heeft t niet. Wil graag zien hoe het board bij de middentunnel zit.Ronnes schreef: ↑ma 24 mar, 2025 22:34Een Sonett II heeft eenzelfde pedalbox en schutbord (onderaan) als een tweetakt. Ik vrees dat 10 cm opschuiven niet gaat lukken. In de motorruimte zitten de hoofdremcylinder én ook nog de hoofdkoppelingscylinder. Je gaat in conflict komen met de aandrijfassen als je alles opschuift.
Pedalbox Sonett II:
![]()
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Foto heb ik ooit van het internet geplukt. Maar: een Sonett II heeft geen middentunnel, want stuurschakeling
.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Ronnes schreef: ↑di 25 mar, 2025 20:53Foto heb ik ooit van het internet geplukt. Maar: een Sonett II heeft geen middentunnel, want stuurschakeling.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Ik heb de afstand bij een Sonett III gemeten.
Tussen remcilinder en aandrijfas zit 7cm.
Tussen de remlichtschakelaar en de ophangingstoren zit 4cm.
Ik probeer dit weekend een foto te plaatsen.
Tussen remcilinder en aandrijfas zit 7cm.
Tussen de remlichtschakelaar en de ophangingstoren zit 4cm.
Ik probeer dit weekend een foto te plaatsen.
-
bruises
- Donateur (2x)

Wist niet dat het bij de Sonett III verder naar links zit, dank voor deze hint. Ik had er namelijk zelf ook al aan gedacht, al scheelt het weinig extra ruimte ten opzichte van de aandrijfklossen, het maak zeker uit om de HRC uit de buurt van de versnellingsbak te houden. Al komt de hoofdkoppelingscilinder dan wel weer heel dicht bij de versteviging van de voorwielophangingRonnes schreef: ↑di 25 mar, 2025 10:57…..of je moest alles ook opschuiven naar links, zoals bij een Sonett III:
De boel 2 cm naar links verplaatsen voelt het ook wat rechter als je in de auto zit, al zal dat weinig uitmaken met die paar centimeter die ik in gedachten heb
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Pedalen van de Sonett III staan verder naar links vanwege de vloerversnelling.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Er is minder ruimte door die overkapping van de schakelstang en daarom zijn de pedalen naar rechts verplaatst? 
Alex
Alex
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Snel geweest
Ik heb het aangepast.