buitentemperatuur sensor

1984-1997
Plaats reactie
9000-95
Donateur
Donateur

buitentemperatuur sensor

Bericht door 9000-95 » za 31 mei, 2025 13:14

Ik heb al een tijdje dat de buitentemperatuur sensor bij stil staan enorm op gaat lopen. Nou is dat op zich wel normaal bij een 9000, maar sinds kort loopt hij echt veel extremer op dan normaal. Tikt bij een paar minuten voor een stoplicht al vlot de 40C aan. Bij constant rijden geeft de edu de buitentemperatuur wel goed aan.

Mijn eerste gedacht was dat de sensor (die voor bij de bumper in een beugeltje hangt) losgekomen was en ergens bij de koelers aan het bungelen zou zijn. Al eens eerder gehad. Maar nu heb ik net de gril even verwijderd en de hele sensor lijkt foetsie :shock: Wel hangt er een losse stekker, op de plek waar de sensor hoort te zitten. Om precies te zijn zitten daar twee stekkers, eentje is aangesloten en gaat naar de mistlamp, de andere hangt los. De kabeltjes op de mistlamp zijn rood-zwart, dat klopt ook met de schema's. Die op de losse zijn zwart=groen, maar alle schema's zeggen unaniem dat de temperatuursensor wit-zwart heeft. Dus ja, is dat hem wel?

Ik heb overal gekeken maar kan ook nergens anders in de buurt de sensor nog vinden.

Ik zit dus met twee vragen:
1. Klopt het dat de losse stekker voorde temperatuur sensor is, ondanks de niet kloppende kleurcodering? Deze stekker zit dus samen met die van de linker mistlamp in één kabelboompje.
2. Stel dat ik de sensor inderdaad gewoon verloren heb (onwaarschijnlijk gezien hoe vast deze stekkers altijd zitten, maar het kan). Kan het dat de EDU dan toch een redelijk kloppende buitentemperatuur aan blijft geven? Het gaat hier om en MY97. De manuals zeggen dat de EDU bij onderbreking in het circuit continu 50C aan zou moeten geven...

Ik ga ondertussen in wat bakken graven of ik nog zo'n sensor heb ergens en dan maar proberen 8)

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Re: buitentemperatuur sensor

Bericht door 9000-95 » za 31 mei, 2025 14:43

Losse sensor gevonden, de losse stekker met groen -zwart is niet van de buiten temperatuur sensor. Sensor daarop aansluiten en opwarmen/afkoelen geeft geen enkele reactie op de edu. Die wel gewoon 26 graden blijft aangeven.
Voorlopige conclusie: de originele sensor moet echt nog ergens bungelen. Ik ga de verdamper maar eens aan de kant werken, die zit danig in de weg bij de zoektocht diep daar in die linker hoek.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 31 mei, 2025 20:53

Nou, ik heb het ding gevonden. Met de verdamper uit de weg kon ik wat meer zien, verdween er een dun kabeltje in de diepte helemaal in het hoekje van de motorruimte bij het deksel van het luchtfilter. Toen ik dat kabeltje omhoogtrok kwam het ding tevoorschijn. Inderdaad wit-zwarte draden, volgens schema.

Geen idee hoe de sensor daar helemaal in die hoek beland is, het was zelfs nog een heel gedoe om het kabeltje weer naar de goede plek te krijgen. Omdat de sensor niet door de openingen wilde de stekker losgemaakt, die natuurlijk helemaal gaar bleek en in stukken uit viel. Zo wordt een klein klusje toch weer een hele operatie. Maar goed, alles zit weer en het werkt weer :O:

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 31 mei, 2025 20:55

Kijk, dan wordt het toch nog mooi opgelost. Deel van de hobby!

Plaats reactie