Ik ben Reinier uit de Achterhoek en heb in 2024/25 een 900 volledig gerestaureerd. Een foto:

Hoe ver is hij uit elkaar geweest?

Toen de restauratie zijn einde naderde, begon ik na te denken over de brandstoftanks. Van forumlid Babbel kon ik een klein kunststof benzinetankje overnemen dat precies in de kofferbak past.

Ik had namelijk in een andere 900 gezien dat dit bestond:

In de jaren 80 heeft de importeur van Saab in Nederland actief promotie gemaakt voor de inbouw van LPG, waarbij deze kleine benzinetankjes gebruikt werden om de kofferruimte te sparen, in combinatie met een onderbouw-LPG-tank.

Deze kunststof tankjes passen naadloos op de plek naast het reservewiel, onder de houten bodem in de kofferbak.
Op zoek naar een LPG-inbouwer kwam ik uit bij Agit in Rijssen. Twee vriendelijke jongens die weten waar ze over praten. Toen ik vertelde dat ik eigenlijk onderbouw wilde, maar dat ik gelezen had dat dat niet meer mocht bij een 900, zeiden de jongens van Agit dat dit helemaal geen probleem was. Als ik het benzinedeel voor mijn rekening zou nemen, zouden zij het LPG-deel voor hun rekening nemen.
Ik ben begonnen om de oude benzinetank te verwijderen. In de oude tank zit de brandstofpomp ingebouwd. Deze heb ik vervangen door het kleine kunststof tankje en een externe pomp. Toevallig had ik nog een nieuwe brandstofpomp liggen voor een Jaguar XJ12, Die leek me zwaar genoeg, met voldoende liters per uur.
Vervolgens wat knippen en plakken met slangen, tules, doorvoerrubbers en slangenklemmen.
Voor de vulhals heb ik een 60-gradenbocht voor een rvs-uitlaatpijp met de juiste diameter besteld. Deze kun je aansluiten op de originele manchetten die normaal op de kunststof hals richting de tank zitten. Een paar keer de rvs-pijp op maat slijpen, totdat je precies goed uitkomt. Liever een keer meer slijpen, dan dat-ie te kort is.
Het aansluiten van de verschillende slangen op de uitgangen van het kunststof tankje is kinderspel. Het grootste gat is voor de vulhals, vervolgens de aanvoerslang, de retourslang en zo dicht mogelijk bij het achterlicht de ontluchtingsslang.
Toch een beetje spannend om hem voor de eerste keer te starten met een nieuw tankje en een andere brandstofpomp. Maar dat ging vlekkeloos. In Rijssen heeft Agit een ijzeren frame onder de auto geschroefd, op de plek van de oude benzinetank. in dat frame hebben ze een 44 liter LPG-tank gehangen. De vulmond zit weggewerkt achter de nummerplaat, die naar beneden kan klappen. Er is een Prins-injectiesysteem ingebouwd. De inspuiting vindt plaats pal naast de originele benzine-injectoren.
De motor start altijd op benzine en schakelt als de motor warm genoeg is automatisch over op LPG. Als je vergeet LPG te tanken, schakelt hij automatisch over naar benzine. Als je vervolgens LPG hebt getankt, schakelt hij automatisch terug naar gas.
De eerste kilometers heb ik tussen de 1 op 9 en 1 op 10 gereden. Er zit een 16-klepper LPT-motor ingebouwd.

Voor meer bewegende beelden over deze ombouw verwijs ik graag door naar Youtube. Er staan ruim 20 filmpjes onder Video's en Shorts.