3D-printen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

3D-printen

Bericht door Tho6 » za 05 jul, 2025 19:53

Beste Saabisten,

Met enige regelmaat lees ik op dit forum (maar ook daarbuiten) over mensen die thuis bezig zijn met 3d-print toepassingen binnen onze Saab-hobby (zowel middels FDM als SLA techniek). Voor de mensen die niet bekend zijn met deze technieken: SLA (Stereolithografie) gebruikt vloeibare hars die uithardt met een laser voor zeer gedetailleerde prints, terwijl FDM (Fused Deposition Modeling) gesmolten kunststoflaagjes opstapelt. Soms betreffen dit vervangingsonderdelen maar soms ook leuke upgrades/gadgets. Ik ben beroepsmatig steeds iets meer bezig ben met het hele 3D-printen maar heb inmiddels ook harsen besteld voor wat meer industriële toepassingen. Hiervoor gebruik ik SLA printers.

Zelf liep ik een tijd terug tegen deze STl aan: Scharnieren voor handschoenenkastje 9-3NG (03-12). Breken soms maar geen vervanger verkrijgbaar. Met een industriële hars verwacht ik dat dit best duurzaam kan zijn.
https://www.thingiverse.com/thing:5586821

Het lijkt me interessant om eens een antenne voor 9-3 OG en zijskirtkapjes voor de dikke skirts te printen. Dit wordt veelal door de FDM extrusieprinters gedaan maar nadeel hiervan vind ik de brosheid en vaak duidelijke laagopbouw. Ik ben benieuwd wat mijn SLA printer hier van bakt in combinatie met industriële hars. Een STL van deze bestanden heb ik nog niet kunnen vinden.

Aangezien ik verwacht dat dit deze technieken voor ons hobbymatig steeds nuttiger zou kunnen worden (gezien de verkrijgbaarheid van onderdelen) leek het mij leuk om een topic te maken om onder andere tips en STL-bestanden te delen.

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: 3D-printen

Bericht door Tho6 » za 05 jul, 2025 20:46

Ook de STL voor de kriksteun/zijskirtkapjes nu gevonden.
https://www.thingiverse.com/thing:428447

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 06 jul, 2025 17:42

Leuk idee! Ik ben met een projectje bezig voor ReierParts, waarvoor we nu een paar prototypes op een SLA printer hebben gemaakt. Heel gaaf proces, want hoewel ik zelf de tekening niet kan maken kan ik zo wel goed volgen waar we staan in het ontwerpproces, en details die wellicht op tekeningen of scans niet duidelijk zijn komen met een prototype natuurlijk direct naar voren. Afgelopen week een prototype ontvangen waarvan ik denk dat het de één na laatste kan zijn. Paar minimale wijzigingen en dan gaan we nadenken over productie.

Afbeelding

We prototypen hier overigens puur de pasvorm, niet de structuur en kleur. Voor productie gaan we waarschijnlijk niet printen maar op een andere manier te werk, maar dat heeft niet te maken met de duurzaamheid van de print of hoe stevig het spul is. Vooral met die structuur, kleur en ook de schaalbaarheid.

Toen ik laatst bij degene die dit voor mij uittekent op bezoek was om de voortgang te bespreken en te sparren over waar e.e.a. nog beter kon, kwam ik binnen lopen in een vergaderruimte vol met 3D printjes en andersoortige kunststof delen. Hoe meer ik met dit soort mensen/bedrijven in contact kom hoe meer ideeën er in me opkomen voor dingen die nu relatief simpel te maken lijken! :wow: :wow:

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » zo 06 jul, 2025 20:17

Erg gaaf Reier. Door dit soort technieken zijn nieuwe producten gemaakt door de kleinere (commerciële) partijen als jij ook mogelijk. Dit lijkt al de goede kant op te gaan voor zover ik kan zien.

Vanmiddag een grove print gemaakt van een skirt-kapje. Geprint met een laagdikte van 100 micron, ik kan nog een factor 10 nauwkeuriger gaan maar ik verwacht dat na voorbehandelen + lakken dit netter kan worden dan FDM geprint kapjes die zo nu en dan voorbij komen. De hapjes uit het linker gedeelte zijn gekomen door het niet voorzichtig genoeg verwijderen van de supports.
Afbeelding

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » ma 07 jul, 2025 23:52

Leuk onderwerp, ga dit volgen.

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » di 08 jul, 2025 7:13

Lijkt me leuk om ook eens een niet meer leverbaar onderdeel te laten printen (voor mijn Saab e/o Constructam). Welke (open source) software gebruiken de Saab liefhebbers hiervoor?

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 08 jul, 2025 12:17

Mooi werk Thomas!

Je kunt altijd een laagje spuitplamuur gebruiken om ze nog gladder te krijgen.

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » di 08 jul, 2025 12:57

Leuk om te lezen dat anderen hier op het forum ook bezig zijn met 3d-printen voor hun Saabs.
Tho6 schreef:
zo 06 jul, 2025 20:17
Vanmiddag een grove print gemaakt van een skirt-kapje. Geprint met een laagdikte van 100 micron, ik kan nog een factor 10 nauwkeuriger gaan maar ik verwacht dat na voorbehandelen + lakken dit netter kan worden dan FDM geprint kapjes die zo nu en dan voorbij komen. De hapjes uit het linker gedeelte zijn gekomen door het niet voorzichtig genoeg verwijderen van de supports.
Afbeelding
Ziet er goed uit! De dingen die ik heb laten printen bij een vriend van mij in Resin waren allemaal een beetje krom en scherpe randen lukte ook niet. Jij lijkt dit wel te kunnen met grote platte vlakken en scherpe randen. Heb je hier een speciale techniek voor of is jouw machine gewoon heel erg goed?

Mijn laatste project is kijken of ik de bovenste rubbers van de achterschokbrekers van een 900ng/9-3og kan printen in TPU 85A. De eerste print hiervan met de nieuwe printer is helaas mislukt. Dus nog een work in progress.

Voor speakers passend maken is het ook ideaal en erg snel. Dus ff snel tekenen en dan soms zelfs in minder dan een uurtje te printen.
sjares schreef:
di 08 jul, 2025 7:13
Lijkt me leuk om ook eens een niet meer leverbaar onderdeel te laten printen (voor mijn Saab e/o Constructam). Welke (open source) software gebruiken de Saab liefhebbers hiervoor?
Neem aan dat je het zelf wilt tekenen? Ik gebruik meestal Solidworks, maar met 3d-scans werkt Fusion 360 voor mij beter. Ik heb beide gratis omdat ik nog student ben. Volgens mij kan je voor beide een goedkope of zelfs gratis licentie krijgen als hobbyist. Er zijn denk ook gratis (open source) opties, maar daar ben ik niet echt bekend mee. Misschien iemand anders hier wel?

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » di 08 jul, 2025 15:08

Ik gebruik freecad , open source

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » di 08 jul, 2025 19:20

Leuk om te lezen allemaal! Binnen mijn vak (mondzorg) zijn veel dure printers te koop maar in praktijk blijken sommige (niet tandheelkundige) printers sneller en gedetailleerder te kunnen printen. Ik heb zelf 2x Phrozen Sonic mini 8KS en 1x Anycubic photon mono m7 PRO. De hele setup (inclusief nabewerking) kostte mij een fractie van de prijs van een tandheelkundige printer. Wel gebruik ik logischerswijs de harsen die nodig zijn.

Wat betreft designen gebruik ik specifieke tandheelkundige software en Meshmixer. Die laatste is iets universeler maar komt niet in de buurt van Exocad bijvoorbeeld. Ik zal eens kijken naar de door jullie genoemde programma's!

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » di 08 jul, 2025 20:01

Hier ook Freecad, kun je ontzettend veel mee.

Motorkapgeleider Saab 99 in Petg

Afbeelding

Achterbank bevestiging Saab 99 in ABS

Afbeelding

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » di 08 jul, 2025 20:09

Gaaf gedaan Albert! Ontwerp op basis van een voorbeeld die je had liggen?

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 08 jul, 2025 22:23

Viggenblue schreef:
di 08 jul, 2025 12:57
Mijn laatste project is kijken of ik de bovenste rubbers van de achterschokbrekers van een 900ng/9-3og kan printen in TPU 85A. De eerste print hiervan met de nieuwe printer is helaas mislukt. Dus nog een work in progress.
Je kunt ook gewoon een mal printen van het negatief van dat rubber en dan gieten. Is makkelijker.

Ik gebruik SolidEdge2024 premium. Ik kan ook simuleren (FEA) en SE kan ook uitermate goed overweg met STL bestanden. Daarnaast kan ik ook topologisch ontwerpen. Software voegt materiaal toe waar nodig en haalt weg waar niet nodig. Dit is ook wel gaaf icm 3D printen.

Als je in metaal wil printen kun je oa. Ook bij materialize terecht.

Als ik iemand kan helpen dan stuur even een PB. Met Thomas heb ik ook nog een
Projectje lopen echter heb ik er nog niet genoeg tijd voor gehad…

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » di 08 jul, 2025 23:14

Tho6 schreef:
di 08 jul, 2025 20:09
Gaaf gedaan Albert! Ontwerp op basis van een voorbeeld die je had liggen?
Eerste onderdeel op basis van een half kapot deel en het onderdeel van de achterbank had ik bij demontage kapot gemaakt maar dus wel een compleet voorbeeld. Nagetekend en geprint.

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » wo 09 jul, 2025 12:43

Luthart schreef:
di 08 jul, 2025 22:23
Je kunt ook gewoon een mal printen van het negatief van dat rubber en dan gieten. Is makkelijker.

Ik gebruik SolidEdge2024 premium. Ik kan ook simuleren (FEA) en SE kan ook uitermate goed overweg met STL bestanden. Daarnaast kan ik ook topologisch ontwerpen. Software voegt materiaal toe waar nodig en haalt weg waar niet nodig. Dit is ook wel gaaf icm 3D printen.
Dat is ook nog een optie, mocht dit niet sterk genoeg zijn of het printen niet lukken. Leek mij gaaf om ze te kunnen printen wanneer ik wil op afstand. Mocht de print lukken, schroef ik het op mijn auto en ga ik kijken hoelang het het vol houdt. Mocht het niet werken zijn de gevolgen niet zo groot.

Generative design en topology optimization is erg leuk om mee te spelen. Je krijgt dan erg organische vormen die je zelf niet zo makkelijk kan tekenen. Heb daarna een tijdje lopen spelen in Fusion 360 met generative design voor het hart van een 2 delige remschijf. Werd ongeveer 40% lichter dan een conventionele vorm, maar ik kreeg het niet helemaal symmetrisch en ben er nog steeds niet uit of ik de juiste krachten als loadcase heb gebruikt vooral het uitzetten van de rotor zet erg veel kracht op de aluminium hoed. Toch een vrij essentieel onderdeel bij topology optimization of generative design. Dat geldt natuurlijk ook voor een FEA.

Plaats reactie