3D-printen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: 3D-printen

Bericht door 72sonett3 » wo 09 jul, 2025 14:14

Bushings motorkapscharnier 95/96;
https://www.tinkercad.com/things/9veMMB ... saab-95-96

Kogelkoppeling ruitenwisserarm 9-3
als origineel; https://www.tinkercad.com/things/dLnBI8 ... ge-bushing

Afbeelding

Afbeelding

aangepast ontwetp met circlip; https://www.tinkercad.com/things/7oavBQ ... al-circlip

Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 09 jul, 2025 15:01

Klopt, shit in shit out!

Als je de mesh grootte niet goed hebt krijg je ook niet de juiste waardes.

Je moet weten wat je doet inderdaad. Welk punt leg je vast etc. Je wil geen inklemming veroorzaken. Ook de materiaaleigenschappen moeten goed zijn. Poisson ratio en e-modulus zijn het belangrijkste.

Ook het beoordelen van het resultaat is belangrijk. Een rood vlekje hoeft niet altijd het ergste te betekenen. Lineair gaat uit van oneindige stijfheid. Dat kan natuurlijk niet. Voor hele kritische zaken is het nodig om nonlineaire simulaties te draaien. Maar dat zijn hele dure paketten zoals FEMAP of Ansys.ik heb Nastran solver. Voor de meeste zaken goed genoeg!

Niet alles hoef je met FEM te doen maar gewoon met formules.
Ikzelf heb wel flens berekenngen gedaan en drukvaten doorgerekend. Machtig mooi werk!

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » wo 09 jul, 2025 19:23

Ik heb inmiddels meermaals meegemaakt dat een pedaalschakelaar van de cruise control op de 9000, 900NG en 9-3 OG kapot gaat. Deze zitten gemonteerd op het rem- en koppelingspedaal en hebben typenummer 4947099. Als een (of meerdere) nokjes afbreken werkt het spul niet meer. Het zwarte gedeelte is los te halen van de schakelaar zelf. Een nieuwe (vervangings) schakelaar is erg prijzig (€145 oid?) Met een vervangend zwart deel is het gros van de schakelaars weer gered.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 09 jul, 2025 19:32

Lijkt me niet makkelijk te maken, er zit ook nog een afstel/ ratel mechanisme binnen in het zwarte deel.

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » wo 09 jul, 2025 20:57

Voor zover ik kan zien zit in het buitenste zwarte deel (waarvan die nok afbreekt) enkel een symmetrische inkeping in en halverwege een stop. Moet te doen zijn lijkt me

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 09 jul, 2025 22:30

Als het lukt wil ik er wel een van je kopen! Ze breken inderdaad erg makkelijk… dan kan ik in iedergeval 1 weer repareren zodat ik nog een goede achter de hand heb!

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » wo 23 jul, 2025 14:46

Ik heb geen 3D printer in huis, wel een lasersnijmachine (samen met mijn broer heb ik een houtbewerkings bedrijfje).
Maar toch, in het verlengde van dit topic leek het me leuk om mijn laatste projectje te melden.
Een lasersnijmachine kan weliswaar niet in 3D werken, maar je kunt natuurlijk wel losse onderdelen maken, zodat het resultaat 3D is.

Ik zocht een telefoonhouder...
- waar je met één hand je telefoon in en uit kunt halen. Dus niet met links iets inknijpen en dan met rechts telefoon erin of eruit.
- die draadloos oplaadt, geen kabeltje erin en eruit, gemak dient de mensch
- die in het luchtrooster van een 9-5 kan, maar niet te diep zodat de luchtstroom nog wel van richting te veranderen is
- waarbij de telefoon zelf juist níet recht voor het luchtrooster zit maar iets erboven. Da's ergonomisch de fijnste plek, plus wordt de koude airco lucht niet continu naar je knieën geleid
- ik wil geen dingen tussen het dashboard hoeven klemmen, met kans op verminking van de facia
Nou zijn er vast producten die alle, of bijna alle hokjes afvinken. Brodit producten komen dicht in de buurt bijvoorbeeld.
Maar ik vind het natuurlijk ook gewoon leuk om af en toe de Wille Wortel uit te hangen. Net als veel anderen hier denk ik:)

Dus... een oplader gehaald bij de Action, en vervolgens aan de slag gegaan. Het materiaal is 3mm door-en-door zwart MDF, speciaal geschikt voor lasersnijden.
Tekenen, uitproberen, ontwerp bijschaven, uitproberen en... nu heb ik een draadloze oplader die aan al mijn eigenwijze eisen voldoet:)
De draad wil ik nog wel netjes wegwerken, maar dat zal voor na de vakantie zijn.
Ik ga er de wereld niet mee verbeteren, maar daar gaat het niet om.. leuk zulke projecten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeeldingfree image upload

Plaats reactie