Automaat bak spoelen. Wat nodig?
-
rauwers
- Donateur (12x)

Automaat bak spoelen. Wat nodig?
Hallo 9-4x'ers,
Ik wil de automaatbak laten spoelen van mijn 9-4X, die inmiddel 110 dkm heeft gelopen.
Kan iemand mij precies zeggen wat hier voor nodig is?
Welke bakolie?
Welke pakking?
Welk filter(s)?
Welke spoeling?
Welke ??????
Graag met merk, OEM, hoeveelheid, maat, gewicht ect etc.
Met vriendelijke groet,
Frank.
Ik wil de automaatbak laten spoelen van mijn 9-4X, die inmiddel 110 dkm heeft gelopen.
Welke bakolie?
Welke pakking?
Welk filter(s)?
Welke spoeling?
Welke ??????
Met vriendelijke groet,
Frank.
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Re: Automaat bak spoelen. Wat nodig?
Jij hebt een voor Saab unieke versnellingsbak (maar één die in Amerikaanse GM producten veelvuldig voorkomt).
-
ReinO
- Donateur (2x)

diegene die de bak spoelt heeft die informatie voor je. Ok geen antwoord op je vraag,
maar wat iemand hier ook antwoord.... .
maar wat iemand hier ook antwoord.... .
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

er is ook een stroming in autoland die anti-spoelen (flushen) is. Omdat het risico ontstaat dat dan het losgekomen vuil schade (restant) toe kan brengen aan de bak (na de flush). Die propageren een aantal keren de bakolie te wisselen kort na elkaar
Wat zijn jouw klachten dat je wilt spoelen?
Mijn ervaring met mijn ex 94x en NG95's is dat ze soms wat bokkig zijn. Dat kan ook gewoon de bak of de software zijn (ipv de olie erin)
Wat zijn jouw klachten dat je wilt spoelen?
Mijn ervaring met mijn ex 94x en NG95's is dat ze soms wat bokkig zijn. Dat kan ook gewoon de bak of de software zijn (ipv de olie erin)
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Als je bedenkt hoe het labyrint cq valvetronic er van binnen uit ziet, dan begrijp je wel dat je een groot risico neemt als je vuil eruit wil flushen met een reiniger. Dat spoel je nooit schoon…
als de bak heel lang niet geserviced is en je klachten hebt en dan gaat flushen…
Als de bak elke 60k is gespoeld dan is het risico al een heel stuk minder.
De vervuiling is vooral veroudering van olie en vocht in de olie door condens en de slijtage van het frictie materiaal…
als de bak heel lang niet geserviced is en je klachten hebt en dan gaat flushen…
Als de bak elke 60k is gespoeld dan is het risico al een heel stuk minder.
De vervuiling is vooral veroudering van olie en vocht in de olie door condens en de slijtage van het frictie materiaal…
-
ReinO
- Donateur (2x)

Zeker als een bak niet meer fris en goed is vloeistof wisselen veiliger.
Bij het spoelen wordt alle vuil opgelost en verwijderd, dat procede gaat net
zo lang door totdat alle vloeistof er schoon uit komt.
Bron: snapon.
ff een paar dagen nadenken kan dus geen kwaad voor de bak:)
Bij het spoelen wordt alle vuil opgelost en verwijderd, dat procede gaat net
zo lang door totdat alle vloeistof er schoon uit komt.
Bron: snapon.
ff een paar dagen nadenken kan dus geen kwaad voor de bak:)
-
reiernumans
- Donateur (2x)

rauwers schreef: ↑di 08 jul, 2025 21:03Hallo 9-4x'ers,
Welke bakolie?
Welke pakking?
Welk filter(s)?
Welke spoeling?
Welke ??????
Met vriendelijke groet,
Frank.
Als jij de bak door iemand wil laten spoelen heb je vooral iemand nodig die dat met de juiste olie doet. Ik kan me niet voorstellen dat diegene een bak wil spoelen met zelf aangeleverde onderdelen, tenzij je diegene persoonlijk kent..
-
rauwers
- Donateur (12x)

Hallo 9-4X liefhebbers,
Dank jullie voor de input en ga kijken wat ik er mee kan.
Één ding weet ik zeker, dat een automaatbak spoelen geen bestaande problemen oplost. Misschien lijkt dat in het begin na spoelen
wel zo, maar dan komt het probleem later weer terug. Is een preventieve handeling.
Heb ooit in de 90'er jaren van een oud baasje met decennialange ervaringen in het reviseren van automaatbakken gehoord, dat hij blij was
dat (toen) de meeste merken nog zeiden dat de automaatbakken onderhoudsvrij zijn. Want als ze gingen adviseren welk onderhoud een
automaatbak moest hebben ......... hij zonder werk kwam te zitten.
Ik merk aan mijn bak, dat hij ietwat te langzaam vrij wegrolt in de D vanuit stilstand en ...... wil gewoon die bak verder preventief gespoeld hebben.
We gaan ermee aan de slag.
Thanks en met vriendelijke groet,
Frank.
Dank jullie voor de input en ga kijken wat ik er mee kan.
Één ding weet ik zeker, dat een automaatbak spoelen geen bestaande problemen oplost. Misschien lijkt dat in het begin na spoelen
wel zo, maar dan komt het probleem later weer terug. Is een preventieve handeling.
Heb ooit in de 90'er jaren van een oud baasje met decennialange ervaringen in het reviseren van automaatbakken gehoord, dat hij blij was
dat (toen) de meeste merken nog zeiden dat de automaatbakken onderhoudsvrij zijn. Want als ze gingen adviseren welk onderhoud een
automaatbak moest hebben ......... hij zonder werk kwam te zitten.
Ik merk aan mijn bak, dat hij ietwat te langzaam vrij wegrolt in de D vanuit stilstand en ...... wil gewoon die bak verder preventief gespoeld hebben.
We gaan ermee aan de slag.
Thanks en met vriendelijke groet,
Frank.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
BMW houdt nog stug vol.
Maar BMW is geen BMW meer tegenwoordig. Ze hebben zelf ook al geen vertrouwen meer in de kwaliteit van de auto’s die ze maken. Een BMW is voor hen al afgeschreven bij 150k of 10jaar.
Volgensmij kun je de carter/filter van de ZF automaat niet eens bij BMW kopen. Dat zegt al genoeg!
Maar BMW is geen BMW meer tegenwoordig. Ze hebben zelf ook al geen vertrouwen meer in de kwaliteit van de auto’s die ze maken. Een BMW is voor hen al afgeschreven bij 150k of 10jaar.
Volgensmij kun je de carter/filter van de ZF automaat niet eens bij BMW kopen. Dat zegt al genoeg!
-
flow123
- Donateur

De vloeistof moet bij de 9-4x (geen Aero) het label Dexron VI dragen. Heb zelf deze 3x achtereen vervangen en bewust niet laten spoelen. Het filter is bij deze bak helaas niet te vervangen zonder verregaande demontage van bak. Dus het vervangen van pakkingen is niet nodig.
Ik zou aanbevelen met bv GDS2 de OBD's van de bak te bekijken, er zitten druksensoren in de TCM die nog wel eens stuk kunnen gaan...dit geeft dan OBD codes maar is in de praktijk nauwelijks te merken aan het schakelen.
Ik zou aanbevelen met bv GDS2 de OBD's van de bak te bekijken, er zitten druksensoren in de TCM die nog wel eens stuk kunnen gaan...dit geeft dan OBD codes maar is in de praktijk nauwelijks te merken aan het schakelen.