Op-1-na-oudste 9-5 estate van NL, 2022-2026, de opvolger...

1997-2010
Plaats reactie
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Op-1-na-oudste 9-5 estate van NL

Bericht door 95twinturbo » do 10 jul, 2025 10:12

Gisteren heeft de 9-5 Klingons gekregen! Heb er lang over getwijfeld, maar onlangs bleek Orphy een vers gepoedercoate set te hebben liggen.
Ronald ook via deze weg bedankt voor de snelle reacties, de heldere informatie en de meer dan keurige hulp achteraf!

Er zitten Michelin Cross Climate 2 banden omheen, voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik A-merk banden heb gekocht. Niet dat ik altijd goedkoop uit wilde zijn ofzo, maar ik heb denk vaak gewoon auto's gehad waar al goedkopere banden op lagen. En als ze dan verwisseld werden, tja doe maar hetzelfde als wat er op ligt.
Nu dus voor het eerst A-merk, en wat een verschil zeg. Qua geluid, qua remweg, qua sturen... heel blij mee. En dan is het nog zomer en droog! En onder de streep is het verschil tussen goedkope zomerbanden zoals de Goldline iGL 910 die ik hiervoor had, en dure Michelin all seasons, dus amper €100,- per 4 banden in totaal. Voor mij voortaan een no-brainer om bij banden voor een A-merk te gaan.

Toen we de auto op de brug hadden zagen we dat een van de schokbrekers achter lek was, dus die gaan we komende week even laten vervangen. En dan is tie klaar voor de vakantie!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » do 10 jul, 2025 11:13

Met alle respect voor de Alu28 moet me toch van het hart ondanks dat ik een die heart originaliteitsfreak ben en op met het risico af dat ik je pret bederf dat ik je eerdere velgen uit de accessoire markt veel fraaier vond. Maakt je 9-5 uniek. Met de Alu28 oogt ie gewoontjes als velen.
Het staat overigens keurig netjes ( maar dat geldt voor je hele 9-5), valt niets aan af te dingen.
( en ik snap dat je er blij mee bent :wink: )

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » do 10 jul, 2025 11:22

Geen probleem hoor mba. Als ik bang was van meningen, moet ik hier geen foto's posten. Sterker nog, iemand die zich van elke mening wat zou aantrekken, rijdt geen Saab :p

Ik vind het zo wel heel tof staan. De alu66 had ik te koop gezet, maar heb ik uiteindelijk besloten om te houden.
De Klingons zijn sportief, de Alu66 zijn chique. Maar de Klingons zijn wel echt meer karakteristiek voor Saab, dat is wat ik nu voor ogen had. Bovendien zijn die Alu66 steeds een hele klus om netjes te houden.. maar soit.
Misschien dat ik nog eens terug wissel (maar wel met degelijke banden:)

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » do 10 jul, 2025 11:25

Ziet er goed uit hoor , overigens is dit alu 28 wat je er nu onder hebt. (Bijnaam klingons)

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » do 10 jul, 2025 11:35

Orphy schreef:
do 10 jul, 2025 11:25
Ziet er goed uit hoor , overigens is dit alu 28 wat je er nu onder hebt. (Bijnaam klingons)
Tjonge jonge, werken en Saabforum tegelijk doen... geen aanrader haha

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 10 jul, 2025 18:09

Ik heb een tijdje Klingons onder m'n Dame Edna gehad terwijl m'n Griffin velgen werden opgeknapt en daar vond ik het geen porem, maar onder zo'n Mk1 9-5 staat het echt wel goed. Ik zeg houden :wink:

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » do 10 jul, 2025 21:53

Prachtige auto heb je toch, nu nog mooier..

En ja, goede banden zijn een must.

Gerry de Laet
Geregistreerd lid

Bericht door Gerry de Laet » vr 11 jul, 2025 17:50

Ziet er weer netjes uit. Heb ondertussen alu66 via Ronald.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 12 jul, 2025 8:41

Staat ‘m goed die ALU28’s! Die Michelins zijn fijne jongens, en in de maat van een 9-5 (225/45R17) scheelt het inderdaad bar weinig met B en C merk banden. Hooguit rommel als Delinte en Double Coin is moemenswaardig goedkoper, maar dat wil je echt absoluut niet onder je auto hebben.. Wel altijd even letten op de loadindex, want een 9-5 hoort eigenlijk op 94 te staan waar 91 de ‘standaard’ is in deze maat (wat opzich voldoende is).

Het enige nadeel van de CrossClimates in mijn ervaring is dat ze relatief gevoelig zijn voor cuppen op de achteras. Ik heb de indruk dat dit minder snel gaat op een wat hogere bandenspanning. Waar ik de meeste Saabs eigenlijk altijd op 2.5 bar zette, ben ik me sinds enige tijd meer gaan houden aan het hoge voorschrift. Voor mijn 9-3 is dat 2.9 bar, voor een 9-5 dacht ik 2.8. Lijkt best een effectieve actie om cuppen te beperken!

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 12 jul, 2025 14:26

reiernumans schreef:
za 12 jul, 2025 8:41
Staat ‘m goed die ALU28’s! Die Michelins zijn fijne jongens, en in de maat van een 9-5 (225/45R17) scheelt het inderdaad bar weinig met B en C merk banden. Hooguit rommel als Delinte en Double Coin is moemenswaardig goedkoper, maar dat wil je echt absoluut niet onder je auto hebben.. Wel altijd even letten op de loadindex, want een 9-5 hoort eigenlijk op 94 te staan waar 91 de ‘standaard’ is in deze maat (wat opzich voldoende is).

Het enige nadeel van de CrossClimates in mijn ervaring is dat ze relatief gevoelig zijn voor cuppen op de achteras. Ik heb de indruk dat dit minder snel gaat op een wat hogere bandenspanning. Waar ik de meeste Saabs eigenlijk altijd op 2.5 bar zette, ben ik me sinds enige tijd meer gaan houden aan het hoge voorschrift. Voor mijn 9-3 is dat 2.9 bar, voor een 9-5 dacht ik 2.8. Lijkt best een effectieve actie om cuppen te beperken!
Goeie tip van die bandenspanning Reier, daar ga ik eens netjes op letten. Wat betreft de laadindex zit ik denk ik wel safe. Het is 225/45R17 95Y Extra load. De tip om Extra load te kiezen had ik van medeforummer Gerry de Laet gekregen.

Toen ik m’n schoonvader vertelde dat ik Michelin Cross Climate 2’s had besteld, bleek hij dezelfde banden onder zijn Daimler Super eight te hebben. Eén maatje groter weliswaar, maar ze liggen er bij hem al sinds 2018 onder en hij is 60.000km verder. En er zit nog ruim 5mm op, hebben we gelijk even gemeten. Dus.. dan zullen het toch zeker wel goeie banden zijn:)

Afbeelding

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 12 jul, 2025 14:48

Zijn het zeker! Maar dan zal je schoonvader een rustige bestuurder zijn en veel op de snelweg zitten, bij meer bochtenwerk en remmen/optrekken gaat het wat harder.

Elke beurt voor/achter wisselen om de slijtage te verdelen en ze doen het lang goed!

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 12 jul, 2025 14:57

reiernumans schreef:
za 12 jul, 2025 14:48
Zijn het zeker! Maar dan zal je schoonvader een rustige bestuurder zijn
Da's een zeer zeer treffende inschatting haha. Niet alleen rustig, maar vooral gewoon zuinig en netjes met zijn auto's.
Aan de andere kant ook wel jammer, want het wordt tijd dat ie die Super Eight een keer beu is en aan zijn dochter geeft :D

Afbeelding

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 12 jul, 2025 15:03

reiernumans schreef:
za 12 jul, 2025 8:41

Als je geen gecup wilt is het beste om frisse draagarmrubbers en schokdempers te hebben... en als de rijhoogte iets afwijkt verstelbare draagarmen zodat je het camber juist kunt afstellen. Die eerste 2 zijn de oorzaak van het cuppen... de bandenspanning aanpassen gaat het niet doen verdwijnen (hooguit iets uitstellen).

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 12 jul, 2025 16:47

Uiteraard, maar ik ken meer dan één 9-5 met nieuw onderstel die desondanks na enige tijd toch iets cuppende achterbanden hebben. Bij die gevallen lijkt een hogere bandenspanning best effectief.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 12 jul, 2025 16:54

Met deze auto heb ik vooralsnog gedurende 30.000km geen problemen in die richting gehad, dus ik hoop (en verwacht) met de Michelins ook niet.
Nieuwe schokdempers krijgt ie komende week nog, kon nog net voor de vakantie.

Plaats reactie