1993-2002
-
mickey.21
- Geregistreerd lid
Bericht
door mickey.21 » wo 23 jul, 2025 16:35
Hallo weer allemaal,
Nu het warmer is geworden, gebruik ik mijn goed werkende airco regelmatig. Als ik deze een tijdje heb gebruikt en de Saab wegzet, gebeurd het soms dat het motormanagement lampje gaat branden en blijft branden na het starten. Door de storing dan te wissen met een goedkoop OBD inleessetje, is alles weer weg. Motor loopt prima en storingsvrij totdat ik weer soms na gebruik airco, weer melding krijg. Het is dus ergens gerelateerd aan aircogebruik. Iemand een idee? Saab 9-3 2.0 t softwarematig getunend ca. 225pk automaat 2001 met 184.000 km.
Dank weer.

-
vel0city
- Donateur (2x)

Bericht
door vel0city » wo 23 jul, 2025 16:44
Volgende keer met het OBD kastje de code uitlezen die het CE lampje genereert. De code die je krijgt (een Pxxxx met 4 cijfers op de x) kan je dan in Google gooien en daar komt dan meestal wel een goed antwoord uit.
-
busy
- Donateur (4x)

Bericht
door busy » wo 23 jul, 2025 16:46
Motorstoringslampje gaat meestal branden als er iets met je ontsteking of bv lambdasensor is. Niet door je airco. Ik zou kijken welke foutcode er door je OBD wordt gegeven of tech2 er aan hangen. Dan weet je wat het zou kunnen zijn.
-
mickey.21
- Geregistreerd lid
Bericht
door mickey.21 » wo 23 jul, 2025 17:03
Hallo, het OBD kastje geeft aan dat er geen foutcode is. Eén van de twee lambda- sondes is uitgeschakeld na de software upgrade. Gaf tot op heden ( nu ca. 20.000km gereden) geen storing of waarschuwing.
Alvast dank voor de reacties. Mickey
-
9000-95
- Donateur

Bericht
door 9000-95 » wo 23 jul, 2025 17:08
Dan kan dit kastje niet alles aan en zul je een beter obd kastje moeten gebruiken, of een Tech 2. Bij een brandend ce lampje is er altijd een foutcode.
-
mickey.21
- Geregistreerd lid
Bericht
door mickey.21 » wo 23 jul, 2025 17:10
Dank. Is ook maar een noodkastje voor verwijderen foutcodes wat ie prima doet. Alleen laat ie de codes niet zien…..iemand omgeving Rotterdam met tech 2??
-
harolddevries
- Donateur (6x)

Bericht
door harolddevries » wo 23 jul, 2025 17:12
9000-95 schreef: ↑wo 23 jul, 2025 17:08
Dan kan dit kastje niet alles aan en zul je een beter obd kastje moeten gebruiken, of een Tech 2. Bij een brandend ce lampje is er altijd een foutcode.
Denk dat de code gewist is door het resetten...
-
mickey.21
- Geregistreerd lid
Bericht
door mickey.21 » wo 23 jul, 2025 17:17
Klopt, denk ik ook. Daarvoor heb ik het ook aangeschaft en paar keer dus gewist zonder gevolgen. Storing Komt alleen voor ( soms) als ik de airco tijdje heb gebruikt….??
-
ReinO
- Donateur (2x)

Bericht
door ReinO » wo 23 jul, 2025 19:32
die codes zijn er niet voor niets, dus wissen zonder te weten welke code het is is niet handig.
Het kan ook iets essentieels zijn immers, wissen is alleen handig zodat je ergens heen
kan rijden waar je wel kunt uitlezen en oplossen.
Nu is het zoekgebied veel te groot: en ga je dan alles wat het mogelijk zou kunnen zijn
vervangen?
-
Sonab
- Donateur (4x)

Bericht
door Sonab » wo 23 jul, 2025 20:31
Ik heb ook wel eens een ce melding gehad. Volgens garage die uitlas, was het de lambdasonde. Maar aangezien de koelvloeistoftemperatuur net ook afwijkend was, heb ik eerst de thermostaat vernieuwd. Sindsdien heeft het lampje nooit meer gebrand.
Lijkt dus geen exacte wetenschap.
-
mickey.21
- Geregistreerd lid
Bericht
door mickey.21 » wo 23 jul, 2025 20:46
Hoi sonab, gezien het feit dat het lijkt iets te maken te hebben met de airco, warmte, ga ik de thermostaat ook maar een checken

-
Sonab
- Donateur (4x)

Bericht
door Sonab » wo 23 jul, 2025 21:25
Nou ik mijn geval kwam de motor zichtbaar niet goed op temperatuur. Ik wil maar zeggen dat de af te lezen code kennelijk niet altijd 1 op 1 klopt
-
mickey.21
- Geregistreerd lid
Bericht
door mickey.21 » wo 23 jul, 2025 21:44
Duidelijk

-
mickey.21
- Geregistreerd lid
Bericht
door mickey.21 » do 24 jul, 2025 17:46
Hallo allemaal. Het lampje brand weer. Is er iemand omgeving Rotterdam, met een tech2 waar ik mijn Saabje kan laten uitlezen?
Alvast dank.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » do 24 jul, 2025 17:52
Ik had altijd begrepen dat je deze auto’s alleen met een Tech2 apparaat fatsoenlijk kunt uitlezen…