Hij staat klaar voor het NL - ES - NL avontuur.

2010-2012
Plaats reactie
rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Hij staat klaar voor het NL - ES - NL avontuur.

Bericht door rauwers » di 15 jul, 2025 21:08

Hola 9-4X'ers,

Mijn 9-4X komt eind deze week voor 1-2 weken naar ES.
Hij staat in NL te trappelen om de bijna 2000 km lange tocht heen te maken.
Alles is gecheckt, zelfs de druk van het reservewiel. Als laatste na alle vloeistoffenverversingen,
software bakupdate (Dion), vertrekt die donderdagmorgen vroeg naar hier met als bemanning mijn
dochter en schoonzoon (beiden ook Saablovers)!

Ben zo benieuwd hoe deze 9-4X deze tocht ervaart en hoe ze praktisch te gebruiken is hier in
het bergachtige ES gebied. Heb er zin in om met haar op avontuur te gaan!

Allemaal Fijne Vakantie gewenst en saludos,
Frank.

Afbeelding

Afbeelding

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Hij staat klaar voor het NL - ES - NL avontuur.

Bericht door coppe218 » di 15 jul, 2025 21:13

Lijkt me een heerlijke reisauto hiervoor. Veel plezier ermee in Spanje

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door rauwers » vr 18 jul, 2025 21:36

Even een korte tussenstand.

Onderweg voorbij Luxemburg begon de airco wat problemen te vertonen. Ook de stoelkoeling vermoedelijk hier door!

Vermoedelijk zit er te weinig koudemiddel R134a in. Moet zijn 720 gram, wat ik lees.

Dus nu vanaf Girona de laatste 550 kms. trappen, dan zijn ze er morgen (zaterdag) rond begin van de middag.
"Ze rijdt zo lekker joh", aldus de chauffeur 8)

Dinsdag hier lokaal even een aircoservice geregeld, vanwege ook een (nog meer) comfortabele terugreis!

Afbeelding

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door rauwers » zo 27 jul, 2025 19:09

Blijkt dat de compressor kapot is en een nieuwe compessor in NL besteld voor net geen 1K :cry:
Zal vermoedelijk dinsdag/woensdag a.s. hier zijn en die 9-4X staat al bij de garage hier!

Dochter en schoonzoon zijn derhalve afgelopen zaterdag vanaf hier naar (weekje tussenstop) Platja d'Aro vertrokken in
mijn Spaanse cabrio Vector 2.0T. Zaten een paar kleine schaden aan die schoonzoon gaat herstellen.

Dus ..... ik rijd mid september de NL 9-4X terug naar Nederland en dan met de ES cabrio Vector weer terug naar Spanje.

In die tussentijd ...... ga ik lekker toeren met haar in Spanje.

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door rauwers » do 31 jul, 2025 21:28

Hola ..... zij is weer terug bij het baasje in ES.

De garagist hier heeft gedaan wat hij kon, maar heeft toch twijfels of er niet wat meer aan de hand is met de airco.
Die aircopomp was kapot, want de klepaanzuiging was bij handmatig roteren absoluut niet de hoorbaar.

Nu werkt de airco met de nieuwe aircopomp en nieuwe ventielen in de op de airco apperatuur (aan te sluiten) toe-/afvoerleidingen
volgens hem redelijk. Zowel het gas als de olie worden door de apparatuur automatisch gecontroleerd en op het juiste niveau gevuld.
Kan beter en kouder zegt hij, dus even uitproberen de komende dagen. Mss. dat iemand hier ook dat (her)kent en een tip heeft?

De monteur zegt dat hij de indruk heeft dat er mogelijk een ventilatieklep ergens binnenin (dashboard) blijft hangen, of dat de airco veel (koude)
ventilatie verliest omdat ook kleine stokjes foam (van de ventilatieschachten) uit de roosters worden geblazen en eerlijkgezegd: Dit was
mij ook al wel eerder opgevallen. Foamsnippers vanwege ouderdom of dat er mogelijk ook een ventilatieschacht een nieuwe pakking behoeft of .......?

Ga deze dame de komende weken wat meer detailleren met de middelen die ik hier heb. Niet professioneel maar puur uit liefhebberij. Want het is
toch echt een heerlijke cruiser!

Komende weken ga ik hier de airco testen en houd jullie op de hoogte!

Groetjes,
Frank.

Afbeelding

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » vr 01 aug, 2025 12:39

Leuk je enthousiaste bijdrage en liefde voor deze bijna 'unicorn' Hopelijk zijn de airoc probleempjes snel uit de wereld.

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door rauwers » do 18 sep, 2025 21:44

Hola allemaal,

Morgen (19.09.25) vertrek ik vanaf hier (ES) Dénia richting NL met de 9-4X.
Auto gecontroleerd, AC werkt naar behoren en we gaan met twee overnachtingen richting NL.
Eerste overnachting in de mid Pyreneeën nog net ES, de tweede dag dwars over La France en kijken hoever we
relaxed en rustig genietend kunnen komen. Derde dag is het laatste stukje richting (eerst) Winterswijk.

Ik heb er zin in en volgens mij de 9-4X ook, want die snort weer als een zonnetje.

De 9-4X laten we na gebruik van plm. 2 weken in NL weer achter en ruilen haar voor mijn cabrio Vector (ES)
die is aangepakt in NL vanwege wat kleine beschadigingen en daar kwam ivm AC probleem van de 9-4X toen die in ES was.
Onbedoeld daardoor hier gebleven, maar wel fijnnnnnnnnn!

Terug met mijn Spaanse cabrio Vector/Aero 2.0T en dan is die weer lekker thuis.

Ik ga hier in ES die cabrio 2.0T verkopen, omdat ik echt die cabrio Aero 2.8T V6 hier wil blijven gebruiken.

Mocht er onverhoopt een kink in de kabel komen, dan ...........?

Saludos en gracias,
Frank.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » vr 19 sep, 2025 7:24

Goede terugreis

rauwers
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door rauwers » zo 05 okt, 2025 18:03

Hallo allemaal,

ik ben inmiddels weer in Spanje terug.
Op de heenreis met de 9-4X hebben we de eerste overnachting gedaan in de Spaanse Mid Pyreneeën, Sorpe.
Daar op de top de "wilde" paarden gezien en toch maar ff de pk's gedeeld met de 9-4X. Zie de bijgevoegde foto's.

Daarna door naar onze tweede overnachting in Frankrijk, Chagny, tussen Lyon en Dijon voor alleen
één overnachting. Was eigenlijk niets bijzonders, dan alleen dit keer geen inbraak in mijn auto met
buitenlands kenteken (pfffff) en het was eenvoudig (en duur) dus gauw door via LUX en D naar oost-NL.

De 9-4X heeft het heel goed gedaan met een werkende airco en lekker gecruised op de cruise controll,
net 6 kms. boven de maxumium snelheid en bijgestaan door FlitsMeister. Verbruik gemiddeld 9,7 ltr. per 100kms.
Toch achteraf weer een snelheidsovertreding in La France van 4 km. te hard voor € 45 afgekocht. Koopje!
Maar ook onderweg vaak de Franse staatskas onderweg extra moeten spekken met tol en tanken.
De airco moet even kort op stoom/druk komen om zijn werk goed te doen, maar volgens de garage heeft dat
te maken met de (geringe) hoeveelheid (0,73 kg R-134a) koelgas die in deze grote SUV moet in vergelijking met
andere wagens. Olie vulling in airco-systeem daarintegen wel hoog!

In NL nog twee weken gebruik gemaakt van die 9-4X en totaal net geen 3000 kms. gereden, waarna ik haar heb
geruild voor mijn cabrio 2006 Vectra/Aero 2.0T aut. waarbij inmiddels de (Spaanse) schadeplekken in NL strak
bijgewerkt zijn. Deze pittige en luxe dame heeft ook weer feilloos de eindstreep ES haalde met een plus van 2200 kms.

De radio in de 9-4X niet echt goed en fijn bruikbaar net als de (onbruikbare) navigatie, dus denk nog na over een
ombouw naar Apple carplay met behoud van de (stuur) functies van de auto en hoop dan ook op een verbeterde
achteruitrijcamera. Ben je toch weer 1K verder!
Verder overweeg ik toch om de 9-4X op NL kenteken naar ES te halen. Ieder jaar eind september moet
ik in NL zijn, dus kan dat mooi combineren met een APK! Maar ik kan er nog (bijna) een jaartje over nadenken.

Eerst wil ik die originele ES zwarte cabrio 2.0T verkopen in ES zodat ik weer een plaatsje heb om haar te parkeren hier.
Verder ook nog die grijze NL cabrio 2.0 SE aut. verkopen in NL, want die wordt ondanks al zijn zorgzame onderhoud en
modificaties nagenoeg niet meer gebruikt in NL. Ik gebruik dan toch liever in NL dan die 9-4X i.p.v. wat ik deed die cabrio NL.
Zijn allebei van die hele fijne en goede Saab cabrio's.

Is wel genieten met die Saab cruiser 9-4X en totaal anders als bijvoorbeeld met mijn ES BMW X1-Xdrive 2.0DA.

Groetjes,
Frank.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie