Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 en weer door.

Voor alle Saab cabrio rijders
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 gestrand en is terug. Fan doet het weer.

Bericht door 9323 » wo 06 aug, 2025 17:38

Hoop voor je dat t meevalt! De b204 kan wel tegen een stootje gelukkig.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » wo 06 aug, 2025 18:20

De zekering is er weer uit geklapt en de mantel van de bedrading naar de fan toe is bros en breekt helemaal af. Heb deze nu bloot gelegd. Nu nog kijken hoe dat op te lossen.
Stekker loshalen en deze eraf halen en dan met krimpkous aan de slag of met plasti dip en isolatietape aan de gang.
Tweedehands radiotorfan zoeken kan altijd nog.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » do 07 aug, 2025 17:46

Het probleem van de niet werkende fan is op te lossen… maar als ik het goed begrijp dus geen nieuwe koppakking nodig? En dus (weer eens) een onterechte repatriërings-weigering vanuit de anwb?

Ik zou toch flirten met het idee om ze in gebreke te stellen en alsnog de gemaakte repatriëringskosten te laten vergoeden…

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 07 aug, 2025 20:04

Nou kans is klein. Eigen recente ervaring is dat regels regels zijn. Of ter plekke repareren of u blijft maar staan.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » vr 08 aug, 2025 16:56

Denk ook niet dat het nog veel zal uithalen. Even slikken, betalen en weer doorgaan.
Inmiddels de bedrading van de fan voorzien van isolatie, nieuwe zekering erin en nog een paar zekeringen op reserve voor het geval dat. Kosten zo rond de €15,00 en wat werk.
Stukjes rijden en tot nu toe geen klachten meer. Ik zie geen tekenen dat de koppakking het heeft begeven.
Als ik in Frankrijk beter had kunnen kijken had ik gezien dat de zekering was doorgeslagen en kunnen zien dat de bedrading aan het vergaan was van de fan.
Ondanks alle onderhoud en nakijken voor de vakantie heb ik dit stukje van de bedrading over het hoofd gezien.
Ben nog aan het kijken bij de KNAC of daar toch geen addertje onder het gras zit (welke voorwaarden zij hebben). Of zij echt repatriëren ongeacht de restwaarde naar Nederland.
Nu nog de koelvloeistof aftappen en vernieuwen.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 08 aug, 2025 17:00

Wat een enorm fijn bericht dat het allemaal meevalt. Zonde van de kosten natuurlijk. Maar aan de andere kant ben je een avontuur en ervaring rijker

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » vr 08 aug, 2025 17:34

CO2 testje gedaan voor de koppakking en ik zie geen verkleuring van de vloeistof.
Voor warmlopen.
Afbeelding

En erna.
Afbeelding

Denk dat het met de koppakking wel goed zit.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 08 aug, 2025 18:41

Dat wil dus ook zeggen dat die de Franse garage hun diagnose niet op een CO2 test hebben gebaseerd maar op natte vinger werk.

Ik zou de ANWB toch minimaal even teruggeven dat (de door hun aangewezen?) garage om wat voor reden dan ook een compleet verkeerde diagnose heeft afgegeven, van wat eigenlijk dus een doodsimpel probleem was.

Waardoor de ANWB niet alleen nodeloos een leenauto heeft moeten inzetten, maar waardoor jij ook nog eens een prima auto had moeten afschrijven als het aan hun had gelegen. Terwijl reparatie in een uurtje mogelijk was geweest tegen minimale kosten.
Die garage heeft nu veel meer kunnen verdienen aan stalling kosten en (onzin) diagnose dan dat reparatie ze had opgeleverd. Je mag het niet zeggen, maar...

Ik heb er niet heel veel hoop op maar misschien dat de ANWB toch nog een heel klein beetje aandacht heeft voor de kwaliteit en integriteit van de door hun ingehuurde garagebedrijven. En zonder feedback kunnen ze sowieso niets verbeteren.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 08 aug, 2025 19:13

Ik heb mijn ANWB verzekering opgezegd en ben nu bij de KNAC omdat die niet moeilijk doen over repatriëren van oudere auto's.
Ook hebben ze geen beperking over hoe lang een auto buiten NL (maar wel binnen de EU) mag blijven. Mijn Saabs staan niet in NL.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 08 aug, 2025 20:04

9000-95 schreef:
vr 08 aug, 2025 18:41
Dat wil dus ook zeggen dat die de Franse garage hun diagnose niet op een CO2 test hebben gebaseerd maar op natte vinger werk.

Ik zou de ANWB toch minimaal even teruggeven dat (de door hun aangewezen?) garage om wat voor reden dan ook een compleet verkeerde diagnose heeft afgegeven, van wat eigenlijk dus een doodsimpel probleem was.

Waardoor de ANWB niet alleen nodeloos een leenauto heeft moeten inzetten, maar waardoor jij ook nog eens een prima auto had moeten afschrijven als het aan hun had gelegen. Terwijl reparatie in een uurtje mogelijk was geweest tegen minimale kosten.
Die garage heeft nu veel meer kunnen verdienen aan stalling kosten en (onzin) diagnose dan dat reparatie ze had opgeleverd. Je mag het niet zeggen, maar...

Ik heb er niet heel veel hoop op maar misschien dat de ANWB toch nog een heel klein beetje aandacht heeft voor de kwaliteit en integriteit van de door hun ingehuurde garagebedrijven. En zonder feedback kunnen ze sowieso niets verbeteren.
Dit is wat ik ook bedoelde te zeggen met mijn eerdere reactie. De Franse garage heeft sowieso een wanprestatie geleverd, en de anwb daarmee ook door daar verder blind mee verder te gaan met alle gevolgen van dien. De Franse garage is door de anwb uitgekozen neem ik aan?

Je zult waarschijnlijk wel hard moeten maken mbv een rapport bij een erkend garagebedrijf dat je koppakking nog in orde is (niet doe-het -zelf)
Waarschijnlijk zullen ze ronduit weigeren om de door jou gemaakte kosten te vergoeden (en zich verschuilen achter de plaatselijke garage) maar dit is zeker wel de moeite waard om ze mee om de oren te slaan.

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » za 09 aug, 2025 8:24

Ik heb wel vaker een auto in buitenland moeten ophalen met mijn oprijwagen. Meestal worden geen stallingskosten berekend, met het idee dat de ongelukkige eigenaar van de gestrande auto al genoeg pech heeft. In Frankrijk echter moet je niet verbaasd opkijken als garages stallingkosten van 10 euro per dag rekenen, ook al hebben ze volop parkeerruimte. Deze dorpsgarage echter berekende maar liefst 30 euro per dag. Excessief! Dat noem ik misbruik maken van de benarde situatie van een klant met pech.

Het feit dat een dorpsgarage in vakantietijd (minder monteurs dan gebruikelijk + massaal toeristen onderweg) een snelle verkeerde eerste diagnose stelt bij een auto van een aangewaaide buitenlandse klant kan je m.i. hen niet echt aanrekenen, en lijkt me dus op zich geen reden een klacht bij de ANWB in te dienen. Hooguit kun je je ontevredenheid uiten.

Maar de belachelijke stallingskosten lijken me wel reden voor een klacht, al was het maar om andere vakantiegangers in de toekomst hiervoor te vrijwaren. Want als de ANWB dit niet weet zullen ze toeristen met pech in die regio blijven doorverwijzen naar deze garage.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 09 aug, 2025 11:30

Het feit dat de topic starter een paar liter koelvloeistof moest bijvullen toen de auto terug was, betekent de garage zelfs dat niet eens gedaan had (koelsysteem is gewoon dicht immers). Hoe kan je dan ooit een diagnose stellen. Diagnose stellen van een defecte koppakking zonder de boel ook maar af te vullen of zonder een CO2 test te doen (alles bij elkaar misschien een half uur werk, in Frans tempo) is in mijn ogen echt niet goed te praten, ook niet in een drukke vakantie tijd. Zeker niet als er zo veel van afhangt voor de klant.

Maar het belangrijkste is dat de auto terug is en weer rijdt. En Koos kan alweer een geredde Saab bijschrijven op zijn inmiddels indrukwekkende lijstje :O:

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 09 aug, 2025 12:03

Misschien komt het uiteindelijk nog wel op het punt dat blijkt dat de Franse garagehouder alleen heeft gezegd dat “het weleens de koppakking zou kunnen zijn” .. maar al met al vind ik het wel een verhaal wat weliswaar goed is afgelopen, maar erg onnodig vervelend en kostbaar is verlopen

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 en weer verder.

Bericht door gj.stegeman » za 09 aug, 2025 18:26

Dit ga ik nog wel doen:
"Maar de belachelijke stallingskosten lijken me wel reden voor een klacht, al was het maar om andere vakantiegangers in de toekomst hiervoor te vrijwaren. Want als de ANWB dit niet weet zullen ze toeristen met pech in die regio blijven doorverwijzen naar deze garage."
Koos. Nogmaals bedankt voor jouw snelle reactie en het weer terug brengen van de Saab naar Almere vanuit Frankrijk.

Voor de rest ga ik verder met de Saab Cabrio. Weliswaar een tijdje met geknepen billen of mijn reparatie afdoende is geweest. Volgens mij wel na een paar ritten.
Valt mij op dat de fan alleen op de hoogste stand draait volgens mij, maar kan ook suggestie zijn. Voor de zekerheid vervang ik het relais.
Ik overweeg om mij voor de pechhulp via de KNAC met alle extra's aan te melden in plaats van de ANWB, omdat de Saab ouder is dan 25 jaar en valt onder de repatriëring als ik de classic car module erbij neem.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 en weer door.

Bericht door gj.stegeman » za 16 aug, 2025 19:32

Week verder en geen klachten meer van oververhitting en een niet werkende radiatorfan. Een paar wat langere ritten gemaakt met de cabrio en het dak open doet mij beseffen dat het een goed idee was om deze niet voor €0,00 achter te laten in Frankrijk en hier heen te laten halen.
Om verder te gaan heb ik mijn onderdelenvoorraad gepakt en wat bij besteld.
Wonderbaarlijk wat je al niet gekocht en verzameld hebt aan onderdelen die ergens in een doos of de kofferbak belanden in de afgelopen 5 jaar als reserve.

Koelvloeistof vervangen en ontlucht.
Nieuw relais voor de zekerheid voor de radiatorfan vervangen.
Nieuw luchtfilter geplaatst. Het viel mij op dat ik wat vermogen miste. Dat merk je in het begin niet zo op, totdat je op een punt komt met het gevoel dat de tune naar 220 PK langzamerhand aan het verdwijnen was. Na alle slangen te hebben gecontroleerd het luchtfilter vervangen. Oud luchtfilter was wat van vorm veranderd en na vervanging is het vermogen weer terug.
Afbeelding
Toch vreemd.

Nog te doen.
Bougies, brandstoffilter, olie en oliefilter, kleppendekselpakking en de plug aan de rechterkant van de kop.
Daarna nog het linkerraam (Laatste 2 cm gaat het knarsen en gaat niet verder dicht. Heb raamrollen en andere onderdelen nog liggen.) en het geluid van de radio weer aan de praat zien te krijgen. Kop natrekken zie ik op dit moment geen noodzaak toe. Misschien toch wel controleren bij het vervangen van de kleppendekselpakking.

Plaats reactie