Van black box naar red box mogelijk bij oude APC box?
-
Robbert
- Donateur (6x)

Van black box naar red box mogelijk bij oude APC box?
Weet iemand of het mogelijk is om een oude APC box (16 klepper 1985) die onder de achterbank zit, en dus met de oude stekker om te bouwen naar een red box APC. En dus om van 175 naar 185 pk te gaan.
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Re: Van black box naar red box mogelijk bij oude APC box?
Wrom zou je dat willen doen dan? De oude is toch ook prima te tunen? Gewoon ff zoeken naar een schema en aan de slag met de potmetertjes en weerstandjes!RobbertS schreef:Weet iemand of het mogelijk is om een oude APC box (16 klepper 1985) die onder de achterbank zit, en dus met de oude stekker om te bouwen naar een red box APC. En dus om van 175 naar 185 pk te gaan.
-
Robbert
- Donateur (6x)

Re: Van black box naar red box mogelijk bij oude APC box?
Klopt, maar ik wil het graag laten doen. Geeft meer zekerheid, denk ik.....professioneler? Bovendien ik vroeg het mij ook gewoon af.dasdaas schreef:Wrom zou je dat willen doen dan? De oude is toch ook prima te tunen? Gewoon ff zoeken naar een schema en aan de slag met de potmetertjes en weerstandjes!RobbertS schreef:Weet iemand of het mogelijk is om een oude APC box (16 klepper 1985) die onder de achterbank zit, en dus met de oude stekker om te bouwen naar een red box APC. En dus om van 175 naar 185 pk te gaan.
-
taaffert
- Geregistreerd lid
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Zo moeilijk is het niet hoor, zeker niet met die oude boxen. Daar kun je zonder de apc uit elkaar te moeten draaien de potmetertjes eenvoudig met een schroevendraaier verstellen (misschien moet je ff fysiek een plaatje of stickertje verwijderen, maar dat kun je zelf snel genoeg zien)
Als je vervolgens met verstand en beleid de JUISTE potmeters opdraait (staat allemaal te lezen op internet bv op de site van 900aero.com) kan er weinig misgaan. Tja tenzij je gelijk gaat overdrijven, kan alles stuk.
Gewoon beetje bij beetje en de turbodruk goed in de gaten houden
Als je vervolgens met verstand en beleid de JUISTE potmeters opdraait (staat allemaal te lezen op internet bv op de site van 900aero.com) kan er weinig misgaan. Tja tenzij je gelijk gaat overdrijven, kan alles stuk.
Gewoon beetje bij beetje en de turbodruk goed in de gaten houden
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Wat een te gekke site zeg! Bedankt!dasdaas schreef:http://www.900aero.com
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Heeft ook een erg goed forum gedeelte met veel technische info.Tenfour schreef:Wat een te gekke site zeg! Bedankt!dasdaas schreef:http://www.900aero.com
-
Robbert
- Donateur (6x)

-
SILVER AERO
- Geregistreerd lid
van black box naar red box
hallo ik heb ook een 900 T16S van 1985
maar ik wil hem tunen door een andere APC van speektuning/speedparts
is misschien wel iets duurder maar daar heb ik toch meer vertrouwen in.
groeten Rutger
groeten Rutger
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Re: van black box naar red box
Krijg je dan alleen een andere APC-box, of komt er nog meer bij?SILVER AERO schreef:hallo ik heb ook een 900 T16S van 1985
groeten Rutger
-
brinky
- Donateur

Er zit ook een luchtfilter en fuel-chip bij. En dat maakt nou juist het verschil. Als je alleen aan de APC box gaat sleutelen heb je kans dat de auto arm gaat lopen. Bij een gemodificeerde APC-box hoort dus ook een gemodificeerde fuel-chip.taaffert schreef:Krijg je dan alleen een andere APC-box, of komt er nog meer bij?SILVER AERO schreef:hallo ik heb ook een 900 T16S van 1985
groeten Rutger
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Wat doet zo'n nieuwe fuel-chip eigenlijk dan icm de originele injectors??? Elke injector heeft nl een bepaald gebied (benzinedruk) waarin ie optimaal werkt. Dit is nodig om een bepaalde verneveling te krijgen ipv "druppels". Bij het verlagen of ook herhogen van de stuurdruk in de benzineleiding zullen de injectors dus niet meer optimaal presteren, wat ongeveer hetzelfde effect kan geven als te arm rijden. Mij lijkt zo'n chippie alleen zinnig als je dus ook je injectors er op aan past. Zo niet, waarom zou dan de originele chip niet meer voldoen icm bv een zwaardere benzinedrukregelaar van 3.0 bar??? Als je toch grenzen gaat opzoeken....brinky schreef: Er zit ook een luchtfilter en fuel-chip bij
Zo luchtfilter voegt schijnbaar eigelijk ook niks toe toch?
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
De software op de fuelchip doet niets met het verhogen of verlagen van je brandstofdruk.dasdaas schreef:Wat doet zo'n nieuwe fuel-chip eigenlijk dan icm de originele injectors??? Elke injector heeft nl een bepaald gebied (benzinedruk) waarin ie optimaal werkt. Dit is nodig om een bepaalde verneveling te krijgen ipv "druppels". Bij het verlagen of ook herhogen van de stuurdruk in de benzineleiding zullen de injectors dus niet meer optimaal presteren, wat ongeveer hetzelfde effect kan geven als te arm rijden. Mij lijkt zo'n chippie alleen zinnig als je dus ook je injectors er op aan past. Zo niet, waarom zou dan de originele chip niet meer voldoen icm bv een zwaardere benzinedrukregelaar van 3.0 bar??? Als je toch grenzen gaat opzoeken....brinky schreef: Er zit ook een luchtfilter en fuel-chip bij
Zo luchtfilter voegt schijnbaar eigelijk ook niks toe toch?
Je kunt m.b.v. software de inspuitduur veranderen. En dit wordt dan ook gedaan. In combinatie met de fuelchip krijgt de motor wanneer nodig tot 15% meer brandstof. Mocht de behoefte nog groter zijn kun je over gaan tot grotere injectoren en eventueel RRFPR (rising rate fuel pressure regulator, mmmm klinkt dat lekker)
Doordat de motor nu wanneer nodig meer brandstof kan gebruiken, loopt de motor in elk geval niet te arm.....want da's funest!
-
taaffert
- Geregistreerd lid