
De wegenwacht was gebeld en die had de draden van zekering 3 losgemaakt en er een "zwevende" zekering tussen geplaatst. Maar dit bleek geen resultaat op te leveren, enkel de stoplichten deden het.
Vandaag ben ik langsgeweest, gewapend met een multimeter en een hele 96-draadboom in de koffer. Al gauw bleek dat de onderlinge verbinding tussen de 4 eerste zekeringen er niet was. De aansluitklem van zekering 3 stond zelfs los. Bij nadere inspectie bleek dat deze klem gloeiend heet moet geweest zijn: de behuizing is geschroeid en het verbindingsplaatje achteraan verkleurd en vervormd.

Aan de bedrading zelf zag ik geen schade. En na vervanging van de zekeringkast en plaatsing van nieuwe 8A-zekeringen, werkte alles weer als tevoren. Het had erger kunnen zijn...
Ik maak nu de bedenking: waarom is die aansluiting heet geworden? Omdat de verbinding al niet te best meer was? Of omdat er meer verbruikers zijn (extra lampen, elektrische fan), dus meer ampères (= meer warmte) waardoor uiteindelijk de verbinding slecht is geworden? Met andere woorden: wat was er het eerst? Gaat het in de toekomst opnieuw gebeuren? Er zit wel een relais tussen de extra gebruikers en de zekeringkast, maar misschien is het verstandiger om een draad te leggen van de accu naar die relais ipv vanaf de zekeringkast?



