Dak sluit niet volledig

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Eric Bosma
Geregistreerd lid

Dak sluit niet volledig

Bericht door Eric Bosma » di 23 sep, 2025 13:52

Ik heb problemen met het sluiten van het dak. Openen gaat prima. Maar wanneer ik het dak sluit gaat alles ok totdat als laatste het achterraam weer naar beneden moet komen. Dat doet hij dus niet. Hij blijft overeind staan. De pomp loopt wel en stopt na enige tijd. De foutmelding die ik krijg is "check soft top" of " check soft top cover"
De cover sluit wel en is vergrendeld. Het oliepeil is gechecked en ok.

Ik kom hier niet veel verder mee en hoop hier wat respons te krijgen. Mogelijk dat er in de buurt van Leeuwarden iemand is met een Tech2 die mij hierbij assisteren wil en kan?

RobbieF57
Geregistreerd lid

Re: Dak sluit niet volledig

Bericht door RobbieF57 » di 23 sep, 2025 17:31

om welk type gaat het; 900 og, 900 ng, 9-3 og, of 9-3 ng?

Lijkt me wel relevant. :D :D

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » di 23 sep, 2025 17:34

Ikzelf heb deze klacht ook gehad bij mijn 9-3 og uit 1999; de oorzaak was een (van twee) vervuilde microswitch onder de tonneaucover.

Grtz
Rob

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » di 23 sep, 2025 17:58

Als het achterraam niet naar beneden komt bij het sluiten (Wat wel moet.) volgens mij zou ik daar gaan zoeken. Want dat is de eerste stap bij het sluiten van het dak bij een 9-3 OG.
Werkt het achterraam wel met het dak dicht?
De oorzaak was een (van twee) vervuilde microswitch onder de tonneaucover. Zou ook nog kunnen.

Probeer anders eens bij het dak open eerst alle ramen naar beneden te doen en dan het dak sluiten.
Anders laten uitlezen.

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » di 23 sep, 2025 18:17

Ik denk dat de TS met "het achterraam" de de achterruit (vijfde boog) bedoelt. Als de tonneau vergrendeld is, maar deze vijfde boog blijft toch omhoog staan, wordt dat m.i. in eerste instantie veroorzaakt door het slecht functioneren van één of twee van de microswitches, direct onder de vergrendelingshaken van de tonneau.

Bij mij begon alles weer te functioneren nadat ik met de vlakke hand een paar tikken had gegeven op beide hoeken van de tonneau. Er liep toen weer spanning door de switch(es).
Daarna schoonmaken en eventueel een beetje bijbuigen. Makkelijk zat. Of vervangen, dat kan natuurlijk ook :) :)

https://www.jendvandenbosch.nl/schakela ... 2794/a5529

Eric Bosma
Geregistreerd lid

Bericht door Eric Bosma » di 23 sep, 2025 18:41

Ja stom om niet te vermelden om welk type het gaat, sorry daarvoor. Ik heb een 9 3 OG van 2000. Maar de suggesties van de microswitches van de kap zal ik gaan proberen. Ik laat weten hoe het is gegaan.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 23 sep, 2025 19:10

Ik heb zaterdag altijd iemand aan het werk die goed is met daken, je mag gerust langskomen dan lezen we hem ook gelijk even uit.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » di 23 sep, 2025 19:11

Orphy was mij voor. :)

Eric Bosma
Geregistreerd lid

Bericht door Eric Bosma » za 27 sep, 2025 17:22

En het werkt weer geweldig. Ronald en Hunter bedankt :D

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » zo 28 sep, 2025 9:36

[]

Maar wat was nou de oplossing?

Grtz

Rob

Eric Bosma
Geregistreerd lid

Bericht door Eric Bosma » zo 28 sep, 2025 9:59

Microswitch linkerzijde was kapot, vervangen dus. Maar aan de rechterzijde bleef de switch open staan ondanks dat de tonneau dicht leek. Dat was een kwestie van een beetje bij buigen.

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » zo 28 sep, 2025 10:38

Graag gedaan!

Plaats reactie