Aanhaalmoment onderste baksteun?

1997-2010
Plaats reactie
Alex B
Geregistreerd lid

Aanhaalmoment onderste baksteun?

Bericht door Alex B » za 27 sep, 2025 21:00

Ik ben van plan morgen de onderste baksteun te gaan vervangen. Ik kon er niet zoveel over vinden, maar wel dat de aanhaalmomenten 90 Nm + 90° voor de grote bout en 70Nm + 90° voor de kleine zijn. Klopt dat?

Alex

Luthart
Geregistreerd lid

Re: Aanhaalmoment onderste baksteun?

Bericht door Luthart » za 27 sep, 2025 21:34

Ik heb even op Saab wis gekeken. Volgens mij 85Nm.

Met hoekverdraaiing zijn oa. de subframe bouten.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 27 sep, 2025 21:38

Of gaat het om een 9-5 NG?

Let op, bouten die met hoekverdraaiing worden vast gezet zijn meestal rekbouten. Je moet dan altijd nieuwe bouten gebruiken!

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 27 sep, 2025 22:10

Ook die kennen geen graden. Gezien onderschrift gaat het om de 9-5 OG. Motorsteunen zitten niet met rekbouten vast.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 28 sep, 2025 0:02

Inderdaad 9-5 OG en het gaat om de baksteun; of wordt die ook voor motorsteun aangezien? Nee toch?

In welk hoofdstuk van WIS staat dit? Ik heb geprobeerd het op te zoeken, maar in de gauwigheid niet gevonden.

Alex

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 28 sep, 2025 9:06

https://saabwisonline.com/9-5-9600/2002 ... ent/to-fit

Hier kun je het een en ander in vinden!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 28 sep, 2025 12:12

busy schreef:
za 27 sep, 2025 22:10
Ook die kennen geen graden. Gezien onderschrift gaat het om de 9-5 OG. Motorsteunen zitten niet met rekbouten vast.
Nou Saab geeft echt bij sommige bouten een moment + hoekverdraaiing op.

Ook voor het vastzetten van het subframe. Hoewel de WIS het niet benoemd, vraag ik me af of het niet verstandig is om altijd deze bouten nieuw aan te schaffen?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 28 sep, 2025 17:58

In mijn deel van de wereld is het helaas niet van vandaag besteld, overmorgen bezorgd, om nog maar te zwijgen van de porto en inklaringskosten als dingen van over de grens moeten komen. Maar dit waren allemaal theoretische problemen, de hele operatie strandde op een in de weg zittende downpipe. Die van Maptun neemt een tamelijk grote bocht die het onmogelijk maakt de bout aan de subframekant eruit te krijgen. Ik heb 'm aan de turbokant los gemaakt maar kreeg 'm niet uit de weg. Ik had geen zin en te weinig tijd om meer los te maken, dus onverricht ter zake de boel weer in elkaar gezet. Dat wordt samen met de carterpakking vervangen een klus voor de werkplaats. Ik hoor m'n pinpas al schreeuwen 😵.

Alex

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 28 sep, 2025 18:31

Luthart schreef:
zo 28 sep, 2025 12:12
Nou Saab geeft echt bij sommige bouten een moment + hoekverdraaiing op.

Ook voor het vastzetten van het subframe. Hoewel de WIS het niet benoemd, vraag ik me af of het niet verstandig is om altijd deze bouten nieuw aan te schaffen?
Ik heb het over de motorsteunen, dat zijn geen rekbouten. Daar heeft de TS het over. Subframe is bekend. Subframe bouten van een 9-5OG kun je wel een keer hergebruiken. Rekbouten voor bv de kop wel altijd vervangen.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 28 sep, 2025 18:52

Nee klopt, ik was ook even gaan kijken bij de 9-5 NG. Daar worden wel degelijk rekbouten gebruikt. Maar goed dat was uiteindelijk niet van toepassing…

Bouten van subframe met hoekverdraaiing zal ik nieuw willen aanschaffen. Maar dat ik is was ik zou doen.

Plaats reactie