Druppellader
-
bjsmid
- Geregistreerd lid
Druppellader
Beste Saabvrienden,
Even een vraagje: afgelopen week is de elektra in de garagebox waar mijn Saab 900S cabrio uit 1991 lekker warm en droog gestald staat, geïnstalleerd en nu de volgende vraag: hebben jullie nog tips welke druppellader goed is om de accu van mijn Saabje goed te houden of maakt dat weinig uit?
Alvast dank!
Groeten Bob-Jan
Even een vraagje: afgelopen week is de elektra in de garagebox waar mijn Saab 900S cabrio uit 1991 lekker warm en droog gestald staat, geïnstalleerd en nu de volgende vraag: hebben jullie nog tips welke druppellader goed is om de accu van mijn Saabje goed te houden of maakt dat weinig uit?
Alvast dank!
Groeten Bob-Jan
-
9000-95
- Donateur

Re: Druppellader
Dat doen ze allemaal wel, zo spannend is zo'n ding niet.
Enige wat ik je wel wil meegeven: blijf heel ver weg bij alles van Ali/eBay/Amazon/Temu etc. Je wilt niet weten wat voor shortcuts door de producenten van dat soort spul genomen worden op gebied van veiligheid. En deze lader ga je waarschijnlijk continu aangesloten laten in een onbewaakte situatie.
Dus koop iets van een gerenommeerd merk dat aan de Europese veiligheidsnormen voldoet. Je verzekering zal daar ook zo over denken mocht de boel onverhoopt toch afbranden.
Enige wat ik je wel wil meegeven: blijf heel ver weg bij alles van Ali/eBay/Amazon/Temu etc. Je wilt niet weten wat voor shortcuts door de producenten van dat soort spul genomen worden op gebied van veiligheid. En deze lader ga je waarschijnlijk continu aangesloten laten in een onbewaakte situatie.
Dus koop iets van een gerenommeerd merk dat aan de Europese veiligheidsnormen voldoet. Je verzekering zal daar ook zo over denken mocht de boel onverhoopt toch afbranden.
-
phanot
- Donateur (2x)

Mijn ervaring met druppelladers in een stalling is dat dit de levensduur van een batterij echt niet ten goede komt.
Mijn 900 cabrio heeft 3 jaar stilgestaan, eenmaal om de 4 maanden bijladen volstaat voor een lange levensduur.
De kortste levensduur die ik ooit had met druppelladen was 14 maand, de langste met gewoon laden periodiek om de 4 maand was 12 jaar.
Mijn 900 cabrio heeft 3 jaar stilgestaan, eenmaal om de 4 maanden bijladen volstaat voor een lange levensduur.
De kortste levensduur die ik ooit had met druppelladen was 14 maand, de langste met gewoon laden periodiek om de 4 maand was 12 jaar.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ctek eigenaar hier. Ik haal mijn accu altijd uit de auto gedurende de stallingsmaanden / wanneer ik 'm oplaad.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Beste is accu eruit halen en binnen zetten. En anders gewoon min pool eraf.
Doe ik met de camper ook in de stalling. Enkel min pool loskoppelen. Bij ophalen min pool weer aansluiten en starten-lopen. En dan zie ik iedereen hannisen met zn lader. Al die snoeren en ellende. Nee is echt niet nodig. Wel zorgen dat de accu vol is voordat je het een tijdje niet gebruikt.
Voor de motor had ik ook een druppellader. Waardeloos. En die accu’s gingen ook gewoon kapot. Met of zonder druppellader. Tenzij je regelmatig rijdt. Dan gaan de accu’s wel langer mee.
Doe ik met de camper ook in de stalling. Enkel min pool loskoppelen. Bij ophalen min pool weer aansluiten en starten-lopen. En dan zie ik iedereen hannisen met zn lader. Al die snoeren en ellende. Nee is echt niet nodig. Wel zorgen dat de accu vol is voordat je het een tijdje niet gebruikt.
Voor de motor had ik ook een druppellader. Waardeloos. En die accu’s gingen ook gewoon kapot. Met of zonder druppellader. Tenzij je regelmatig rijdt. Dan gaan de accu’s wel langer mee.
-
Luud
- Donateur (8x)

1 x per maand zet ik de accu's 12 uur aan de gewone lader van 6 amp. Kreeg nog een tip van iemand om er een schakelklok tussen te zetten en eenmaal per dag een half uurtje laden.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Laadstroom is niet voor elke accu hetzelfde. Vuistregel is ca. 20% van accucapaciteit…
60Ah moet je ongeveer laden met 12A…
60Ah moet je ongeveer laden met 12A…
-
9000-95
- Donateur

Dat hangt helemaal af van de lading toestand van de accu. Loodaccu's laadt je sowieso niet met constante stroom maar op spanningsregeling. In een bijna volle accu moet je echt niet 20% van de capaciteit aan stroom gaan jagen.
Een hele winter afkoppelen zonder bijladen is niet echt aan te raden, de zelfontlading van een loodaccu ligt pakweg tussen de 5 en 25% per maand afhankelijk van temperatuur en conditie van de accu. Dan kan de accu dus zo half of nog verder leeg raken in de wintermaanden. En daar kunnen ze erg slecht tegen. Beste gewoon vol houden.
Als je accu stuk gaat met een druppellader, klopt de laadspanning niet. Die zou 13,4-13,6V moeten zijn voor een 12V accu, niet hoger en niet lager. En de lader moet genoeg stroom kunnen leveren om de zelfontlading plus eventueel rustverbruik van de auto ruimschoots te compenseren. Met 1A zit je wel goed.
Een hele winter afkoppelen zonder bijladen is niet echt aan te raden, de zelfontlading van een loodaccu ligt pakweg tussen de 5 en 25% per maand afhankelijk van temperatuur en conditie van de accu. Dan kan de accu dus zo half of nog verder leeg raken in de wintermaanden. En daar kunnen ze erg slecht tegen. Beste gewoon vol houden.
Als je accu stuk gaat met een druppellader, klopt de laadspanning niet. Die zou 13,4-13,6V moeten zijn voor een 12V accu, niet hoger en niet lager. En de lader moet genoeg stroom kunnen leveren om de zelfontlading plus eventueel rustverbruik van de auto ruimschoots te compenseren. Met 1A zit je wel goed.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik doe het met de camper al jaren en tot toe starten en lopen. Is ook nog een diesel. accu is ouder dan wij de camper bezitten. Geen centje pijn. Afin iedereen mag zijn theorie erop nahouden, voor mij werkt het perfect.
-
John
- Geregistreerd lid
Aangezien mijn auto op alarm staat (eis verzekering) gebruik ik al jaren (15?) een druppellader (geen China-ding). Accu is recent voor 1e keer vervangen
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Ik was vandaag bij iemand op bezoek met een ongelofelijke collectie auto's. Echt duur spul, twee Mercedes 300 SL cabriolet bijvoorbeeld. Een aantal pre-war SS (Jaguars) en meer van dat werk.
En iedere auto hing aan een druppellader.
En iedere auto hing aan een druppellader.
-
Cornelius
- Donateur (10x)

Heb zelf een Optimate4 12V/1A. Die doet ook een onderhoudsprogramma en geschikt voor verschillende typen accu.
Gebruik deze nu 5 jaar op een optima 38Ah in mijn 900.
Veel vermogen is niet nodig.
Komt met een contra-stekker welke ik in de motorruimte heb gemonteerd.
Thuis kap open en stekkeren.
Hangt er 24/7 aan.
Gebruik deze nu 5 jaar op een optima 38Ah in mijn 900.
Veel vermogen is niet nodig.
Komt met een contra-stekker welke ik in de motorruimte heb gemonteerd.
Thuis kap open en stekkeren.
Hangt er 24/7 aan.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik moet terugkomen op mijn eerdere post.
Als je normaal wil laden moet je ca. 20% van accucapaciteit nemen. Dat is vooral als de accu net gebruikt is om bv te starten. Daarna moet de accu zsm bijgeladen worden. En dat moet je dan doen met meer amperes.
Onderhoudsladers voor langdurig laden kan met 1A… de accu is immers al vol, maar je wil oa. de zelfontlading tegengaan.
Als je normaal wil laden moet je ca. 20% van accucapaciteit nemen. Dat is vooral als de accu net gebruikt is om bv te starten. Daarna moet de accu zsm bijgeladen worden. En dat moet je dan doen met meer amperes.
Onderhoudsladers voor langdurig laden kan met 1A… de accu is immers al vol, maar je wil oa. de zelfontlading tegengaan.