klapperen onderstel
-
9323
- Donateur (2x)

Re: klapperen onderstel
Kan alleen met een steeksleutel denk ik, er is inderdaad niet veel ruimte! Op moment zetten kan dus niet, dus dan maar zo vast mogelijk...
-
Marcel-S
- Geregistreerd lid
-
vel0city
- Donateur (2x)

Toplager bovenin de veerpoot wil ook wel eens speling krijgen, dan krijg je bij elke oneffenheid een kalp door de auto heen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Die zijn nieuw… zowel het lager zelf als de top mountvel0city schreef: ↑wo 01 okt, 2025 14:04Toplager bovenin de veerpoot wil ook wel eens speling krijgen, dan krijg je bij elke oneffenheid een kalp door de auto heen.
-
9323
- Donateur (2x)

Ik zie op het plaatje dat de middelste bouten van de draagarmen (bij die grote rubber bussen) vast moeten met 92nm. Zo vast zitten ze bij mij zeker niet en ik merkte al wat geklapper. Heb een haakse Torx55-sleutel gekocht. Hoop dat ik die ertussen kan frummelen, want anders moeten de fusees weer los...
-
9323
- Donateur (2x)

Jouw 900 heeft daar gewoon zeskanten zitten. Das toch een stuk makkelijker.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik heb nog een paar bouten. Zal even kijken. Ik dacht ook Torx…9323 schreef: ↑wo 01 okt, 2025 17:10Jouw 900 heeft daar gewoon zeskanten zitten. Das toch een stuk makkelijker.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Vanavond diverse bouten gechecked. De middelste en achterste bouten subframe zitten gewoon vast.
Moeren top mounts zitten ook vast.
De fuseekogels ook voor zover ik erbij kon.
Die bouten van de bananen is inderdaad torx. Maar dat lukt niet ivm as die in de weg zit. Krijg je geen sleutel op. Maar heb niet het idee dat daar ruimte op zit. De banaan zit strak om het grote rubber (PU bus)
De moeren waarmee de schokdemper in de poot zit kun je ook niet goed bij. De stofhoes zit in de weg. Dan moet de auto al op de brug hebben.
Wat me wel opvalt dat er een aftekening zit op de bananen bij de achterste subframe bout. Het lijkt alsof deze het subframe af en toe raken. Misschien alleen wanneer de auto op de brug staat met de wielen in de onderste stand… maar misschien ook tijdens het rijden, geen idee eigenlijk. Volgende keer zal ik er op letten als de auto op de brug staat.
De auto heeft net 2 maand geleden apk gehad en grondig gecontroleerd dus er zit nergens echt grote spelingen op.
Daarnaast lijkt het ook dat aan een kant er wel een ring zit tussen subframe en carrosserie en andere zijde niet. Of deze er tussenuit is gevallen tijdens het demonteren van de bananen weet ik niet.
Frustrerend dat ik de oorzaak van het geluid niet gevonden heb.
Moeren top mounts zitten ook vast.
De fuseekogels ook voor zover ik erbij kon.
Die bouten van de bananen is inderdaad torx. Maar dat lukt niet ivm as die in de weg zit. Krijg je geen sleutel op. Maar heb niet het idee dat daar ruimte op zit. De banaan zit strak om het grote rubber (PU bus)
De moeren waarmee de schokdemper in de poot zit kun je ook niet goed bij. De stofhoes zit in de weg. Dan moet de auto al op de brug hebben.
Wat me wel opvalt dat er een aftekening zit op de bananen bij de achterste subframe bout. Het lijkt alsof deze het subframe af en toe raken. Misschien alleen wanneer de auto op de brug staat met de wielen in de onderste stand… maar misschien ook tijdens het rijden, geen idee eigenlijk. Volgende keer zal ik er op letten als de auto op de brug staat.
De auto heeft net 2 maand geleden apk gehad en grondig gecontroleerd dus er zit nergens echt grote spelingen op.
Daarnaast lijkt het ook dat aan een kant er wel een ring zit tussen subframe en carrosserie en andere zijde niet. Of deze er tussenuit is gevallen tijdens het demonteren van de bananen weet ik niet.
Frustrerend dat ik de oorzaak van het geluid niet gevonden heb.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Die bananen kun je alleen goed beoordelen wanneer je ze demonteert.
Voor de zekerheid gewoon nieuwe -ik neem aan nog steeds compleet verkrijgbaar? -
Voor de zekerheid gewoon nieuwe -ik neem aan nog steeds compleet verkrijgbaar? -
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Hoe hoort dat rubber er eigenlijk in?
Met de lange kant naar boven toch? Is een asymmetrisch rubber..
Als de auto vlak op de grond staat dan krijg ik aan beide kanten een vinger tussen het rubber en het subframe. Dat moet normaal toch genoeg zijn? Of hoort dat meer te zijn?
Met de lange kant naar boven toch? Is een asymmetrisch rubber..
Als de auto vlak op de grond staat dan krijg ik aan beide kanten een vinger tussen het rubber en het subframe. Dat moet normaal toch genoeg zijn? Of hoort dat meer te zijn?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Alleen eigen merk van RenD.ReinO schreef: ↑do 02 okt, 2025 8:14Die bananen kun je alleen goed beoordelen wanneer je ze demonteert.
Maar de rubberen bussen zijn nu 15k oud.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik ben bang dat het niet het onderstel is.
Ik wist dat het flexibele stuk gescheurd is en de uitlaat wat ‘slap’ onder de auto hangt. Kennelijk bonkt deze soms… en daarnaast hangt de handremkabel ook wat slapjes. De verbinder vanaf de hendel naar de kabels kan makkelijk tegen de auto aan rammelen.
Dus ik denk een combi van beide die mogelijk de oorzaak zijn.
Ik wist dat het flexibele stuk gescheurd is en de uitlaat wat ‘slap’ onder de auto hangt. Kennelijk bonkt deze soms… en daarnaast hangt de handremkabel ook wat slapjes. De verbinder vanaf de hendel naar de kabels kan makkelijk tegen de auto aan rammelen.
Dus ik denk een combi van beide die mogelijk de oorzaak zijn.
-
ReinO
- Donateur (2x)

15k, dat zijn die nog goed idd.
Bochtje in de uitlaat zit wel goed?
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Welke bocht?ReinO schreef: ↑do 02 okt, 2025 21:1815k, dat zijn die nog goed idd.