Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: doen waar 'ie voor gemaakt is
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Re: Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: eindsprint
Ik kan beamen dat het een fijn stuurtje is! 
-
joep97
- Donateur

Op marktplaats stond recent een opknapper voor een eerlijke prijs. Mocht je ook een 3-spaak overwegen dan kan ik je helpen. Nardi heeft voor Saab ook een mooie lederen 4-spaaks geleverd. Ligt erg fijn in de hand, zachter leer dan op een Momo. Ik heb ooit een NOS exemplaar verkocht aan een verzamelaar hier op het forum. Nu heb ik nog een z.g.a.n. exemplaar dat na aflevering nieuw weer uit een 900 gehaald is, omdat de eigenaar toch liever een houten stuur wilde. Voor de juiste prijs zou ik die eventueel verkopen.
-
theun
- Donateur (3x)

Dit is een andere, maar wellicht ook geschikt?!
https://www.tradera.com/item/1000892/69 ... wheel-ratt
-
joep97
- Donateur

Voor de liefhebbers heb ik ook zo'n 3-spaaks Momo eventueel te koop. In mooiere staat. Of ook een opknapper.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Dank voor het linkje Theun, maar ik ben inmiddels voorzien van een zo goed als NOS 4-spaaks Nardi stuur
Die kan dan als laatste worden ingebouwd. De auto zal nog een paar keer de box in en uit moeten voor het nodige werk aan met name het exterieur. Het interieur is namelijk sinds vandaag zo goed als compleet:

Nog een keer zicht op het kale staal van het dak. Dat gaan we hopelijk niet meer zien

En dan van achter naar voren werken:

Zodoende zit het interieur er op de deurkaarten na compleet in. Dat betekent ook dat het wat makkelijker is om met de auto te rijden, wat we dan ook meteen maar even hebben gedaan:
Ik wordt hier toch zo ontzettend blij van
Gelijk maar even wat plaatjes gemaakt naast haar 18 jaar jongere zus:

Inmiddels staat ze omgekeerd weer in de box:

Nu de puntjes op de i gaan zetten. We komen er wel
Die kan dan als laatste worden ingebouwd. De auto zal nog een paar keer de box in en uit moeten voor het nodige werk aan met name het exterieur. Het interieur is namelijk sinds vandaag zo goed als compleet:

Nog een keer zicht op het kale staal van het dak. Dat gaan we hopelijk niet meer zien

En dan van achter naar voren werken:

Zodoende zit het interieur er op de deurkaarten na compleet in. Dat betekent ook dat het wat makkelijker is om met de auto te rijden, wat we dan ook meteen maar even hebben gedaan:
Ik wordt hier toch zo ontzettend blij van
Gelijk maar even wat plaatjes gemaakt naast haar 18 jaar jongere zus:

Inmiddels staat ze omgekeerd weer in de box:

Nu de puntjes op de i gaan zetten. We komen er wel
-
Saapie
- Donateur (2x)

Wat een feest! Geweldig
-
Roel95
- Geregistreerd lid
Fantastisch!!! 
-
vel0city
- Donateur (2x)

En het feest gaat verder!

Het interieur is compleet! Op vloermatten na dan, maar die zijn er zo in gelegd. Ik moet ze alleen nog zien te vinden, het liefst natuurlijk origineel Saab en als het even kan NOS natuurlijk...
Er is ook nog wat gesloopt, ondanks m'n belofte dat niet meer te hoeven doen:

Ik kwam er namelijk achter dat aan beide kanten de nieuwe Febi wiellagers ontzettend veel speling hadden, te veel zelfs voor de APK. Hoe dat is gekomen weet ik niet, de auto heeft altijd minimaal homokineten gehad die op de voorgeschreven 310 Nm vast hebben gezeten en heeft alleen maar korte stukjes de box in en uitgerold, of op/van een trailer gerold, maar toch waren ze aan beide kanten al weer stuk:
Sapphire heeft nieuwe lagers geperst, want ook met het herpersen van de oude lagers werd de speling niet minder. Dan maar weer een setje nieuwe, die nu weer spelingvrij zijn. Eens even kijken hoe lang dat zo gaat blijven met alles weer vast op z'n plek.

En nog als bonus:

Even de konten bij elkaar gezet. Er zitten toch nog best wat Classic-trekjes in zo'n 9-5

Het interieur is compleet! Op vloermatten na dan, maar die zijn er zo in gelegd. Ik moet ze alleen nog zien te vinden, het liefst natuurlijk origineel Saab en als het even kan NOS natuurlijk...
Er is ook nog wat gesloopt, ondanks m'n belofte dat niet meer te hoeven doen:

Ik kwam er namelijk achter dat aan beide kanten de nieuwe Febi wiellagers ontzettend veel speling hadden, te veel zelfs voor de APK. Hoe dat is gekomen weet ik niet, de auto heeft altijd minimaal homokineten gehad die op de voorgeschreven 310 Nm vast hebben gezeten en heeft alleen maar korte stukjes de box in en uitgerold, of op/van een trailer gerold, maar toch waren ze aan beide kanten al weer stuk:
Sapphire heeft nieuwe lagers geperst, want ook met het herpersen van de oude lagers werd de speling niet minder. Dan maar weer een setje nieuwe, die nu weer spelingvrij zijn. Eens even kijken hoe lang dat zo gaat blijven met alles weer vast op z'n plek.

En nog als bonus:

Even de konten bij elkaar gezet. Er zitten toch nog best wat Classic-trekjes in zo'n 9-5
-
albertk
- Donateur (3x)

Vreemd met die lagers, heb zelf dit jaar de lagers vervangen om reden van de klonk bij achteruit rijden. FAG lagers erin geperst, tot nu toe goed.
Verder prachtig project en zo te zien bijna klaar, top !
Verder prachtig project en zo te zien bijna klaar, top !
-
vel0city
- Donateur (2x)

We komen een heel eind! Inmiddels begint de buitenzijde ook minder kaal te worden.
Voor:

Tijdens:

En na:

Verder zitten de achterste spatlappen weer op hun plek, zodat de zijbumpers achter weer goed vast zitten. Datzelfde moet nou nog gebeuren aan de voorzijde, maar ik moet eerst even nieuw bevestigingsmateriaal hebben daarvoor, de oude schroeven hadden meer de vorm van roest dan van schroeven
Verder moeten de wielkastranden er nog op om het echt af te maken, maar die dingen moeten goed warm zijn om in vorm te kunnen buigen en dat is nog best een karwei, dus da's voor de volgende keer weer 
Voor:

Tijdens:

En na:

Verder zitten de achterste spatlappen weer op hun plek, zodat de zijbumpers achter weer goed vast zitten. Datzelfde moet nou nog gebeuren aan de voorzijde, maar ik moet eerst even nieuw bevestigingsmateriaal hebben daarvoor, de oude schroeven hadden meer de vorm van roest dan van schroeven
-
vel0city
- Donateur (2x)

Re: Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: "ik ga niks meer demonteren"
"Ik ga niks meer demonteren", zei ik voordat het opbouwfestijn begon. Daar dachten de voorwiellagers anders over. Goed, die zijn nu vervangen, ik ga nu écht niks meer demonteren...
Écht niet...
Voel je hem al aankomen?

Bij het op moment trekken van het gehele onderstel moest natuurlijk het schroefdraad van de schokdemperbevestiging naar de haaien worden gedraaid, terwijl ik nog niet eens op de helft van het moment zat
Gelukkig is een onderste draagarm vervangen bij een Classic 10 minuten werk en een nieuwe zat er dus ook snel onder:

Verder zijn rondom de spatlappen gemonteerd, wat er ook voor heeft gezorgd dat de zijbumperdelen weer goed vast zitten, die konden nogal wat heen en weer wiebelen aan de onderkant. Dat is gelukkig verleden tijd
Verder kwam ik nog wat leuk spul tegen waarvan ik alweer vergeten was dat ik het bij de auto had. Zoals het originele Saab reservelampen en -zekeringen setje voor de 99, 900 en 9000 (exclusief de 9000CS welteverstaan
), gemaakt in een land dat inmiddels al een tijdje niet meer bestaat:

Al het reservespul zit in een krat van de Zweedse posterij, dat met de auto mee is gekomen uit Zweden:

Het krat zegt terug te moeten naar de Zweedse post, maar dat is nu een beetje te ver weg en te laat
Écht niet...
Voel je hem al aankomen?

Bij het op moment trekken van het gehele onderstel moest natuurlijk het schroefdraad van de schokdemperbevestiging naar de haaien worden gedraaid, terwijl ik nog niet eens op de helft van het moment zat

Verder zijn rondom de spatlappen gemonteerd, wat er ook voor heeft gezorgd dat de zijbumperdelen weer goed vast zitten, die konden nogal wat heen en weer wiebelen aan de onderkant. Dat is gelukkig verleden tijd
Verder kwam ik nog wat leuk spul tegen waarvan ik alweer vergeten was dat ik het bij de auto had. Zoals het originele Saab reservelampen en -zekeringen setje voor de 99, 900 en 9000 (exclusief de 9000CS welteverstaan

Al het reservespul zit in een krat van de Zweedse posterij, dat met de auto mee is gekomen uit Zweden:

Het krat zegt terug te moeten naar de Zweedse post, maar dat is nu een beetje te ver weg en te laat
-
op
- Donateur (4x)

Die strips op de flanken zijn fraai. Kon je die nog nieuw krijgen? 
-
op
- Donateur (4x)

Dat mag je wel uiteggen, ik zie het niet zovel0city schreef: ↑zo 02 nov, 2025 17:34
Even de konten bij elkaar gezet. Er zitten toch nog best wat Classic-trekjes in zo'n 9-5![]()
De uitlaten zitten allebei aan de bestuurderszijde, en er zitten geen trekhaken op. Maar verder?
-
vel0city
- Donateur (2x)

Wel, uitlaten is 1 ding ja, maar wat dacht je van de vorm van de achterlichten? De buitenste lichten lopen in dezelfde ronding omhoog en de binnenste lichten lopen schuin richting het midden toe, net als een Classic. Of de clamshell motorkap, en de vouw aan de zijkant die van voor tot achter loopt en natuurlijk de hockystick-vorm van opzij (afijn, die zit op alle Saabs van na de Classic
).
Er zullen vast nog wel ergens NOS setjes liggen, maar ik heb de mijne gewoon uitvoerig schoongemaakt en voorzien van nieuw tape.
En ik heb gelogen. Er is weer wat gedemonteerd namelijk:

Iets kleins gelukkig, maar het stoelverwarmingsknopje gaf geen licht meer. Normaal is dat einde oefening gezien het lampje niet simpel vervangbaar is, maar met het frontje eraf is snel te zien dat het lampje gelijk is aan die van de raamknoppen in de achterportieren en daar had ik er nog een paar van over, gezien ik die ook al heb vervangen. Dus 5 minuten pielen met een soldeerbout later en:

Helaas niet, anders had ik het denk ik nog wel gedaan ookop schreef: ↑ma 17 nov, 2025 23:08Die strips op de flanken zijn fraai. Kon je die nog nieuw krijgen?![]()
En ik heb gelogen. Er is weer wat gedemonteerd namelijk:

Iets kleins gelukkig, maar het stoelverwarmingsknopje gaf geen licht meer. Normaal is dat einde oefening gezien het lampje niet simpel vervangbaar is, maar met het frontje eraf is snel te zien dat het lampje gelijk is aan die van de raamknoppen in de achterportieren en daar had ik er nog een paar van over, gezien ik die ook al heb vervangen. Dus 5 minuten pielen met een soldeerbout later en:

-
vel0city
- Donateur (2x)

Re: Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: "Feast your eyes"
Update uit Meppel! En een HELE grote update nog wel:

Wat met de eerste velgenset niet kon, is met de tweede uitstekend gelukt. Ik zou bijna te bang worden om ze te monteren
Nu nog bandjes scoren. Ik ga voor de in het accessoireboekje voorgeschreven bandenmaat van 195/50/16. Alleen nog een beetje een nette band ervoor vinden, eentje die ook een beetje "mooi" is qua wang. Hankook is al voorbij gekomen en lijkt me een goeie keuze (ook omdat ze de bandenmaat hebben, 195/55/16 is doorgaans meer gebruikt en dus meer sortering), of heeft iemand anders nog een goed idee?

Wat met de eerste velgenset niet kon, is met de tweede uitstekend gelukt. Ik zou bijna te bang worden om ze te monteren
Nu nog bandjes scoren. Ik ga voor de in het accessoireboekje voorgeschreven bandenmaat van 195/50/16. Alleen nog een beetje een nette band ervoor vinden, eentje die ook een beetje "mooi" is qua wang. Hankook is al voorbij gekomen en lijkt me een goeie keuze (ook omdat ze de bandenmaat hebben, 195/55/16 is doorgaans meer gebruikt en dus meer sortering), of heeft iemand anders nog een goed idee?