Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!

1967-1980
francofiel
Donateur
Donateur

Re: Francofiel's ‘66 V4, motor gaar

Bericht door francofiel » wo 12 nov, 2025 10:58

Volgende week kan de motor weg voor wat externe werkzaamheden: honen, zuigerveren en het plaatsen van nieuwe lagers voor de nokkenas en de balansas. In de tussentijd heb ik de krukas schoongemaakt en nagemeten, de nokkenas een zeer lichte polijstbehandeling gegeven en de balansas nagelopen. Deze drie onderdelen zijn in orde bevonden en kunnen nog een ronde mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » wo 12 nov, 2025 11:03

Keileuk werk aan zo'n V4-tje sleutelen...Goed bezig.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 12 nov, 2025 20:36

De koppen.

Met draaiende delen en het onderblok in de wacht had ik tijd voor de koppen. Daar komen natuurlijk nieuwe klepseals in en de kleppen worden opnieuw ingeslepen. Maar wat mij vooral opviel waren de slecht afgewerkte in- en uitlaatkanalen. De gietijzeren cilinderkoppen zijn naar mijn idee lomp gemaakt: overal zitten lelijke gietnaden, ruwe randen en andere ranzigheid. Ik heb veel meer ervaring met koppen van aluminium en dat is toch wel iets anders..

Oké: ranzigheid en naden en randen: Dat moet weg. De kanalen moeten gewoon schoon en glad zijn. Voor de inlaatkanalen geldt dat deze vooral niet te glad moeten zijn, maar de randen en gietvervuiling moet er uit. Een mooi klusje voor de Milwaukee stiftslijper met assortiment slijpers. En dan de klep er uit en behoedzaam de kanalen bewerken.

Afbeelding

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na:

Afbeelding

Afbeelding

De foto’s zijn niet super duidelijk (en slechts van 1 kanaal) maar de verbeteringen zijn groot. Volgende keer de uitlaatkant..

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 13 nov, 2025 9:54

Heb je plannen voor een sportuitlaat? Ergens op het internet zwerft een fabriekstekening met de maten en lijnen hoe en hoever je de poorten moet vergroten om er voor te zorgen dat de gassen vlot afgevoerd worden.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » do 13 nov, 2025 13:06

Kan je hier wel vinden
Main : The Saab V4 Tech Source https://share.google/5vU5Sz2vL6b4Hu19n

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 13 nov, 2025 15:12

SSR catalogus ;
http://vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg14.htm
Uitlaatopening ook vergroten tot 44 mm.
Afbeelding

Afbeelding

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 13 nov, 2025 22:42

Dank voor de aanwijzingen en links! Ja, die sportuitlaat moet er inderdaad ook komen. Ik ga de uitlaatpoorten daarom ook vergroten zoals voorgesteld. 8)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 14 nov, 2025 12:43

In het begin van de jaren 80 (ja, ja, opa vertelt) reed ik in een 96 met een standaard uitlaat. Om de zoveel tijd ging er een deel van uitlaat kapot. Meestal de voorste dwarse demper als eerste, dan de achterdemper. Ik herinner me niet dat de rechte pijp ooit stuk ging.

Na zoveel keer geld uit gegeven te hebben zei de garagist (Ton Elzebroek, Deventer) dat er wel een betere oplossing was. De Simons uitlaat. Die er in een winterochtend onder laten zetten. Wat-Een-T*ring-Herrie. Bezint eer ge begint. Probeer eerst eens een stuk te sturen in een 96 die zo'n brulpijp al heeft. En besluit dan of het wat voor jou is.

Wat hebben we in de jaren geleerd:

* De Ford Taunus met dezelfde V4 had een veel fraaiere oplossing van de uitlaat. Niet die 'rot-box' dwars onder het blok (Foto vanaf het blok naar achteren)
Afbeelding

* De originele uitlaat van een 95 is anders dan die van een 96! De laatste demper bij een 96 heeft een klein stukje pijp schuin omlaag. De 95 had een stukje pijp dat eerst recht liep en dan met een bocht omlaag. Later was alleen de 96-versie nog te koop.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 14 nov, 2025 18:18

Die standaard uitlaat nooit in het midden vast gehad zeker? Dan gingen die voorpotten gauw stuk op de lasnaden. Zette je de pijp naar achteren vast in het midden dan schrok je je de eerste keer de koorts als de bodemplaat rond de 3500 toeren begon te resoneren. Saab kwam later met een beugel als accessoire die de pijp fixeerde waardoor je zonder bevestiging in het midden het afscheuren op een lasnaad voorkwam. Een Simons moet je wel halverwege aan de bodem schroeven waardoor die resonantie weer optreedt als je vooraan geen maatregelen neemt. Ik heb destijds op meerdere plaatsen vooraan de middendemper gefixeerd waardoor de resonantie veel minder werd. Tegenwoordig zet je er een flexibel stuk tussen.

Alex

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 14 nov, 2025 19:41

De voorpotten rotten door; een combinatie van strooizout, vocht en warmte

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » do 20 nov, 2025 2:55

Opvoeren..... Betekend andere sproeiers en ontsteking. Alles wat je doet zonder dat is weggegooid geld.
Ps zuigers en cilinders opmeten kan ook heen kwaad
Verder prachtig topic om te volgen

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 20 nov, 2025 11:18

Ik zou het niet gelijk opvoeren willen noemen maar eerder optimaliseren. Ik heb om die reden ook besloten om de oude Solex 34 PDSIT carburateur te vervangen door een Weber 34 ICH carburateur. Daarnaast heb ik er al een transistor-ontsteking in gezet. Als de andere uitlaat er onder zit en ik wat kilometers heb kunnen maken overweeg ik een bezoekje aan de rollenbank om de boel echt goed op elkaar af te stemmen.

Wat de zuigers betreft:
Het onderblok is nu weg voor de machinale bewerkingen. De zuigers zijn opgemeten en in orde bevonden. De cilinders worden gehoond en er komen nieuwe zuigerveren in. Daarnaast nieuwe balansas- en nokkenaslagers plus natuurlijk nieuwe hoofdlagers (kurkaslagers) en drijfstanglagers.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 20 nov, 2025 11:20

De uitlaatpoorten konden inderdaad een flink stuk groter trouwens:

Afbeelding

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 20 nov, 2025 13:52

Mooi voorbeeld inderdaad. De 'richels' van de poort is 100% restrictie. Je kunt er nog zo'n mooie uitlaat achter hangen, maar wanneer het aan het begin van het uitlaatsysteem al niet goed zit, is het effect van de betere doorstroming zo goed als 0,0. Succes!!!

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 20 nov, 2025 17:15

En vergeet de flenzen die tussen kop en uitlaat zitten niet, anders heb je er nog niks aan. Heeft het trouwens nut om verder te gaan dan de binnendiameter van de uitlaatpijp? Bij 44mm inwendig zit je al gauw op 46-48mm uitwendig. Het is lang geleden dat ik de Simons heb gemonteerd op de 96, maar ik geloof niet dat die intern 44mm is. De Highgate die ik op de Sonett heb gezet is 38mm intern en daarbij werd het al lastig met ruimte voor de moeren. Ik heb het doen opgelost door koppelmoeren aan een kant rond te slijpen. Gaat het.

Alex

Plaats reactie