Klassiekers van de toekomst
-
Gårdarket
- Donateur (5x)

Klassiekers van de toekomst
Na aanleiding van een draadje in een ander topic over prijzen van andere auto's vroeg ik mij af: in welke auto zien jullie een toekomstige klassieker. Ik doel dan meer op de periode vanaf 1995 tot 2010 (ongeveer dan).
Prijzen stijgen en dalen. Zo was ik onlangs bij een semi-handelaar. Daar stond een Austin-Healey te koop met een vraagprijs van 55k. Schitterende auto vond ik. 10 jaar terug zou de vraagprijs 80k zijn geweest maar "de tijd voor deze auto's is wel een beetje over". zei de beste man.
Mensen die vroeger droomde over zo'n auto zijn nu allemaal op leeftijd en die kopen niet meer. Jongere mensen spreekt dit minder aan en zo droogt de markt voor dit soort auto's op.
In dat verhaal zit natuurlijk een kern van waarheid: Sommige auto's stijgen in waarde maar worden uiteindelijk weer goedkoper doordat er weinig vraag naar is.
Eveneens stond bij de handelaar een Jaguar XK8 convertible, voor 18k koop je echt een geweldige mooie auto. Dat was dan weer volgens zeggen een ondergewaardeerde auto.
Vroeger werd over veel Japanse auto's nog een beetje lacherig gedaan maar als je ziet wat er nu voor bepaalde modellen wordt gevraagd is dat lachen wel lang en breed over.
Dus de vraag blijft: wat wordt in jullie ogen een absolute klassieker?
Zelf trap ik af met een BMW Z3 coupé
Prijzen stijgen en dalen. Zo was ik onlangs bij een semi-handelaar. Daar stond een Austin-Healey te koop met een vraagprijs van 55k. Schitterende auto vond ik. 10 jaar terug zou de vraagprijs 80k zijn geweest maar "de tijd voor deze auto's is wel een beetje over". zei de beste man.
Mensen die vroeger droomde over zo'n auto zijn nu allemaal op leeftijd en die kopen niet meer. Jongere mensen spreekt dit minder aan en zo droogt de markt voor dit soort auto's op.
In dat verhaal zit natuurlijk een kern van waarheid: Sommige auto's stijgen in waarde maar worden uiteindelijk weer goedkoper doordat er weinig vraag naar is.
Eveneens stond bij de handelaar een Jaguar XK8 convertible, voor 18k koop je echt een geweldige mooie auto. Dat was dan weer volgens zeggen een ondergewaardeerde auto.
Vroeger werd over veel Japanse auto's nog een beetje lacherig gedaan maar als je ziet wat er nu voor bepaalde modellen wordt gevraagd is dat lachen wel lang en breed over.
Dus de vraag blijft: wat wordt in jullie ogen een absolute klassieker?
Zelf trap ik af met een BMW Z3 coupé
-
jorisk
- Donateur

Re: Klassiekers van de toekomst
Peugeot 406 coupe, ik ben geen liefhebber van franse autos, maar dit heb ik altijd een mooie auto gevonden. Ik zie ze zelden.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Als ik dat wist, kocht ik een staatslot.
-
gj900
- Donateur (9x)

Klassiekers worden ze qua leeftijd allemaal. Denk dat je doelt op klassiekers die een hoge(re) liefhebberswaarde gaan krijgen omdat ze zeldzaam of gevraagd worden? Mijn XC70 is denk ik zo'n model, niet omdat ze zeldzaam zijn (hoewel de benzineversies wel schaars zijn), maar omdat het model velen aanspreekt.
-
theun
- Donateur (3x)

De huidige Alfa Romeo Giulia denk ik.. dat vind ik nog echt een van de weinige auto’s die me aan de “vroegere” auto’s doet denken.. (en een van de weinige moderne auto’s waar ik nog enthousiast van word)
De Z3 coupé is al een klassieker toch?!
De Z3 coupé is al een klassieker toch?!
-
Sonab
- Donateur (4x)

Rover 75 +MG ZT
Citroen XM + C6
Lancia Kappa + Thesis
Saab alle modellen, wat mij betreft
Alfa Spider en GTV
Renault Avantime
Landrover Defender
Smart Roadster
Daihatsu Copen
Sommige hiervan stijgen al in prijs, anderen zijn nog heel betaalbaar.
Citroen XM + C6
Lancia Kappa + Thesis
Saab alle modellen, wat mij betreft
Alfa Spider en GTV
Renault Avantime
Landrover Defender
Smart Roadster
Daihatsu Copen
Sommige hiervan stijgen al in prijs, anderen zijn nog heel betaalbaar.
-
9323
- Donateur (2x)

Eens met Theun, Alfa Giulia is echt een erg mooie auto!
Verder:
Jaguar X300
Lexus IS200
Ford Focus Mk.1
Oh, en de nieuwe Land Cruiser! Geweldig apparaat.
Verder:
Jaguar X300
Lexus IS200
Ford Focus Mk.1
Oh, en de nieuwe Land Cruiser! Geweldig apparaat.
-
RonnieW
- Donateur (3x)

Klopt, Ik had er 1 van 2003 tot 2006. Tja, nooit weg moeten doen achteraf...jorisk schreef: ↑za 22 nov, 2025 16:47Peugeot 406 coupe, ik ben geen liefhebber van franse autos, maar dit heb ik altijd een mooie auto gevonden. Ik zie ze zelden.

Van een oude foto die ik nog had, de achtergrond is AI
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

mooie eigenwijze autos en modellen van de topmerken pieken 25 a 30 jaar na premiere qua waarde. De jeugdige/puberende autoliefhebbers van toen ze nieuw waren hebben dan de muntjes om een 2e/3e auto erbij te kopen wat hun onbereikbare favoriet in de jeugdjaren.
Wat dat betreft heb ik te doen met die jonge/puberende van de afgelopen 5 jaar... wat zijn er weinig mooie/eigenwijze/inspirerernde autos geproduceerd. De hoogmis van de automotive era ligt a 10 a 15 jaar achter ons (aldus een boze witte man met geboortejaar 1973)
Wat dat betreft heb ik te doen met die jonge/puberende van de afgelopen 5 jaar... wat zijn er weinig mooie/eigenwijze/inspirerernde autos geproduceerd. De hoogmis van de automotive era ligt a 10 a 15 jaar achter ons (aldus een boze witte man met geboortejaar 1973)
-
WilNiks
- Geregistreerd lid
Dit is een verdrietig onderwerp voor mij.
Ik noem mijn eerste auto: Opel manta berlinetta A. Verkocht voor 400 gulden denk ik.
Veel recenter een nissan 200sx s14a. Verkocht jaar of 10 geleden voor 4k. Zelfde auto is niet meer te koop onder de 14k
Laat staan de grotere broer. De Skyline R32 heet die geloof ik. Onder de 20K gezien? Kopen! snel..
En toch gaan mijn huidige Saabs ook weer weg. Nieuw speelgoed heeft mijn aandacht... die éne, die schier onbereikbare unieke...

Ik noem mijn eerste auto: Opel manta berlinetta A. Verkocht voor 400 gulden denk ik.
Veel recenter een nissan 200sx s14a. Verkocht jaar of 10 geleden voor 4k. Zelfde auto is niet meer te koop onder de 14k
Laat staan de grotere broer. De Skyline R32 heet die geloof ik. Onder de 20K gezien? Kopen! snel..
En toch gaan mijn huidige Saabs ook weer weg. Nieuw speelgoed heeft mijn aandacht... die éne, die schier onbereikbare unieke...
-
9323
- Donateur (2x)

Eens. Echt onderscheidende auto's zijn dun gezaaid. Ik haak ook een beetje af de laatste tijd met al die uitwisselbare suv's.Style&Co schreef: ↑za 22 nov, 2025 22:25Wat dat betreft heb ik te doen met die jonge/puberende van de afgelopen 5 jaar... wat zijn er weinig mooie/eigenwijze/inspirerernde autos geproduceerd. De hoogmis van de automotive era ligt a 10 a 15 jaar achter ons (aldus een boze witte man met geboortejaar 1973)
De grote namen laten het afweten. Mercedes zit in een zware ontwerpcrisis. De huidige 911 is een potsierlijk ding.
De nieuwe BMW iX3 kan wel wat worden. Ik vind de Peugeot 5008 best aardig. De nieuwe Land Cruiser is mooi, zoals ik al zei. Ik zou wel een Giulia willen hebben. Maar verder...
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ford Focus mk1 RS
BMW E46 M3 CSL
BMW M1 coupe
Audi TT mk1
Volvo 850 T-5R
Porsche 996 911 GT3
Porsche Boxter mk1
Honda S2000
Alfa Brera
Citroen C6
Ford GT
MG ZT (de rover 75 van BMW)
Volvo C30
Opel speedster
Crysler 300
VW Golf IV R32
VW Passat W8
Vast nog meer maar dit zijn voor mij wel kanshebbers
BMW E46 M3 CSL
BMW M1 coupe
Audi TT mk1
Volvo 850 T-5R
Porsche 996 911 GT3
Porsche Boxter mk1
Honda S2000
Alfa Brera
Citroen C6
Ford GT
MG ZT (de rover 75 van BMW)
Volvo C30
Opel speedster
Crysler 300
VW Golf IV R32
VW Passat W8
Vast nog meer maar dit zijn voor mij wel kanshebbers
-
Barboer
- Donateur (6x)

Naast de 9-5 heb ik een MG-TF en een Rover 75 Turbo, die gaan het wel worden, de 75 komt te koop, ik heb er gewoon geen plek voor, technisch prima, deukje en krasje her en der, helaas wel een elektrische storing, en daar heb ik geen verstand van.
Maar wat een auto om te rijden, heel anders dan de Saab, soeverein als een Jaguar, en dat Britse gevoel met hout, erg fijn op de afstanden...
Maar wat een auto om te rijden, heel anders dan de Saab, soeverein als een Jaguar, en dat Britse gevoel met hout, erg fijn op de afstanden...
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Ja, 100 punten. Samen met zusje Toyota GT86theun schreef: ↑za 22 nov, 2025 23:01De subaru BRZ wellicht nog?
Op die twee zustermodellen is een van de mooiste non-Saab renders gemaakt die ik ken. Een studie van het blad AutoBild over een mogelijke Sonett4 waarin het design van de Aero X & NG9-5 gebruikt werd