Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!
-
francofiel
- Donateur

Re: Francofiel's ‘66 V4, motor gaar
Ik zit nu op een diameter van 40mm. Verder ga ik niet, dat heeft ook weinig zin. Ja, ik pas de flenzen hier op aan. Ik weet de binnendiameter van de voorpijpen van de simons uitlaat niet, iemand een idee?
Zoals ik al schreef is een hoog eindvermogen geen doel. Een soepele, lekker lopende motor is het doel. Een paar pk en een paar nm extra is fijn. Zal ik er 5-10 pk extra uit weten te persen dan ben ik happy.
Zoals ik al schreef is een hoog eindvermogen geen doel. Een soepele, lekker lopende motor is het doel. Een paar pk en een paar nm extra is fijn. Zal ik er 5-10 pk extra uit weten te persen dan ben ik happy.
-
jota
- Geregistreerd lid
Simons uitlaatpijp aan spruitstuk binnenmaats 40 mm
-
francofiel
- Donateur

Mooi, dank voor die duidelijkheid. Dat is precies de diameter waar ik de poorten nu op heb gemaakt. 
-
MvR
- Geregistreerd lid
Met wat je doet, gaat 'ie echt wel lekkerder lopen weet ik uit ervaring. Het wordt geen strepentrekker, maar je voelt absoluut het verschil. De kunst is: op tijd stoppen met upgrades. Anders wordt het duur! Ik raad je wel aan om een flexibel stuk tussen het voorste deel van de uitlaat en het lange stuk onder de vloer te plaatsen. Scheelt heel veel resonantie. De manier waarop Saab dit ooit bedacht heeft (met die uitlaat er tegenaan) zorgt er voor dat de bodem een soort 'trommelvel' wordt waardoor alles gaat resoneren. Dat flexibele deel vangt veel op!francofiel schreef: ↑do 20 nov, 2025 17:38Ik zit nu op een diameter van 40mm. Verder ga ik niet, dat heeft ook weinig zin. Ja, ik pas de flenzen hier op aan. Ik weet de binnendiameter van de voorpijpen van de simons uitlaat niet, iemand een idee?
-
francofiel
- Donateur

Ik had al gelezen over het plaatsen van een flexdeel idd. Ik heb zo'n soortgelijk probleem bij mijn volvo 164 en mercedes heckflosse gehad. Dat flexdeel loste het idd op.
-
MvR
- Geregistreerd lid
[]
Ik heb nog wel ergens een foto van zo'n oplossing. Als je 'm nodig hebt, lees ik het wel! (PB'tje).
Ik heb nog wel ergens een foto van zo'n oplossing. Als je 'm nodig hebt, lees ik het wel! (PB'tje).
Reden: onnodige quote verwijderd
-
francofiel
- Donateur

Zeker welkom zo’n plaatje. Geen haast!
En, heeft iemand misschien nog een goed ventilatorlager (dat ding wat in het distributiedeksel zit)
En, heeft iemand misschien nog een goed ventilatorlager (dat ding wat in het distributiedeksel zit)
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Als je de boel toch wat gaat oppeppen kun je ook wel een elektrische fan plaatsen.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Of je houdt het simpel: nieuw lagertje + 11-bladige fan van een klassieke Mini + evt extra koelrij in je radiator bij laten plaatsen (de radiator heeft daar plaats voor). Daarmee hou je het wel onder controle!
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Je kunt het gedeelte van de klepdoorvoer ook iets groter maken, zonder grotere kleppen te monteren.
Wat je zegt, het is nogal grof gegoten .
Nog grotere kleppen betekend , zwaardere veren, aangepaste verbrandingskamer e.d.
Wat je zegt, het is nogal grof gegoten .
Nog grotere kleppen betekend , zwaardere veren, aangepaste verbrandingskamer e.d.
-
francofiel
- Donateur

Ik heb gekozen voor de simpele oplossing, een nieuw koelfanlager in het distributiedeksel. Dat lag nu toch al los.

Ook is de motor terug: nieuwe balanas-lagers, nieuwe nokkenaslagers, hoofdlagers etc. Ik ben het blok nu aan het opbouwen.

Ook is de motor terug: nieuwe balanas-lagers, nieuwe nokkenaslagers, hoofdlagers etc. Ik ben het blok nu aan het opbouwen.
-
albertk
- Donateur (3x)

Heerlijk zo’n uitgebreide reportage en geen compromissen. Mooi werk!
-
francofiel
- Donateur

ok de koppen zijn nu klaar. Na het bewerken van de poortjes moesten alleen de kleppen zelf nog opnieuw worden ingeslepen, de seals worden vervangen en de nieuwe, sterkere, klepveren worden gemonteerd. Dat hebben we gisterenavond even gedaan.

Met name aan de uitlaatkleppen hebben we wat werk gehad, de zittingen hadden vooral veel vervuiling die er af moest.

Dan natuurlijk de nieuwe klepveren: De vroege V4's zijn gevoelig voor zwevende kleppen vanaf 5000 toeren en dat lossen we op met deze veren.

Met name aan de uitlaatkleppen hebben we wat werk gehad, de zittingen hadden vooral veel vervuiling die er af moest.
Dan natuurlijk de nieuwe klepveren: De vroege V4's zijn gevoelig voor zwevende kleppen vanaf 5000 toeren en dat lossen we op met deze veren.