soms niet willen starten. 9000 LPT '96

1984-1997
Idel
Geregistreerd lid

soms niet willen starten. 9000 LPT '96

Bericht door Idel » zo 02 nov, 2025 22:30

Ik heb het volgende probleem, mijn 9000 LPT uit 96. Wilt soms niet starten, draai het contact om zie lampjes branden en stroom valt weg. Wederom het contact aan de lampjes blijven branden. Is dus geen accuprobleem. De wagen aangeduwd en rijdt als vanouds. Ook start die weer normaal voor een paar keer. En daarna hetzelfde euvel. Ik denk dat de startmotor het probleem is of de solenoid ? Zit de solenoid vast aan de startmotor en vervang je die met de startmotor?
Wat opviel dat ik 2 dagen voordat ik dit startprobleem kreeg, dat plotseling tijdens het rijden een hele vieze lucht in auto was waar te nemen, zoals de lucht van te heet wordende koppelingsplaten. Terwijl dat niet het geval is. Is deze stank te relateren aan de startmotor wellicht?
Ik hoop dat iemand ervaring heeft met dit euvel. Trouwens de 9000 heeft 250.000 km gelopen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: soms niet willen starten. 9000 LPT '96

Bericht door 9323 » zo 02 nov, 2025 22:32

Ik denk aan een pluskabel die niet meer helemaal lekker is.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 02 nov, 2025 23:08

Inderdaad een goede mogelijkheid, en als dat het inderdaad is iets om snel op te lossen ivm mogelijk brandgevaar.

Bekijk goed de dikke kabel vanaf de pluspool van de accu. Deze loopt direct naar de startmotor, en dan nog verder naar de dynamo. Als deze kabel de oorzaak van de stank is, zul je zeker sporen van oververhitting zien. Dan onmiddellijk vervangen.

Is de kabel wel gezond, dan de massa kabel vanaf de accu checken. En de massakabel tussen de bak en de carrosserie, daarvoor moet je de accu en de accubak even uitbouwen.

Is dat allemaal ok, dan is het contactslot blokje een goede volgende kandidaat. Of het alarm als dat er nog in zit.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » ma 03 nov, 2025 9:29

De 9000 is ook de laatste Saab geweest die geen gebruik maakt van een startmotor relais, de stroom die naar de startmotor gaat komt van de zekeringenkast via het kontaktblokje onder het kontaktslot naar beneden middenconsole, alarmkast onderbreking, eventuele schakelpook schakelaar bij een automaat, en dan door het schutboard naar je startmotor, van de 12volt in de accu blijft uiteindelijk bij de startmotor 9 tot 10volt over op het gele starters draadje, door bij de start motor een extra relais te plaatsen, tenslotte werkt een relais nog bij 8volt ook nog, welk geschakeld wordt door die gele stuurdraad en de hoofdstroom laat lopen via de plus van de accu, zodat startmotor rechtreeks accu spanning krijgt.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 03 nov, 2025 9:54

Wat Jansen zegt klopt, maar dat is in de praktijk alleen een probleem bij een automaat (ivm bakschakelaar die in de P moet staan). Heb dan in het verleden ook vele 9000 automaten voorzien van een startrelais… maar eigenlijk nog nooit een handbak.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » ma 03 nov, 2025 10:09

Handbakken worden ook steeds ouder en ouder, en je weet niet wat eraan alarm resten nog tussen geschakeld zit, het starten zelf zal altijd met het bij plaatsen van een relais verbeterd worden. begin nu ook steeds meer 900 classic,s te voorzien van startmotor relais omdat de ingreep kwa onkosten en tijd niet in verhouding staat tot het vernieuwen van een kontaktslot startblokje.

Idel
Geregistreerd lid

Bericht door Idel » wo 26 nov, 2025 18:00

Nou, het soms niet willen starten ligt zoals voorgesteld aan het contact blokje. Ik heb er eentje gehaald en wil hem zelf gaan vervangen. Heb een kleine handleiding gevonden. Maar ik heb de stuur kappen gedemonteerd maar zo kom je er niet bij. Volgens mij moet ook het knieschot eraf om het blokje los te maken en om er makkelijk gewoon bij te komen klopt dat?
zou iemand toch nog even kunnen beschrijven wat te doen. Knieschot zit wel erg verdekt vast en loopt door naar de midden console. en om welke kleine imbus boutjes het gaat, volgens mij zit alles alleen met torx boutjes vast?

Alvast bedank voor jullie hulp.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 26 nov, 2025 18:45

Dat knieschot zit toch aan de voorkant vast met van die pluggen met zo'n staafje in het midden dat je moet indrukken met het pinnetje op de achterkant van de boordschroevendraaier om 'm te lossen?

Alex

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 26 nov, 2025 20:04

Knieschot hoeft er niet af voor contactblokje. Kapjes van de stuurkolom demonteren volstaat. Contactblokje zit uit mijn hoofd vast met een paar minuscule inbusboutjes. Kun je van onderaf bij. Zou kunnen dat je de hendels even moet verwijderen.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 27 nov, 2025 9:14

voorzien van startmotor relais omdat de ingreep kwa onkosten en tijd niet in verhouding staat tot het vernieuwen van een kontaktslot startblokje.
Begrijpend lezen is tegenwoordig ook een vak apart.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 27 nov, 2025 9:41

Plaatsen van een relais is idd een hele mooie oplossing die tijd en kosten bespaard

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 27 nov, 2025 9:42

Blokje wisselen is geen 5 minuten werk, dan kan Jansen echt snel een relais installeren :lol:

Duur zijn ze wel inderdaad. Je kan je open maken, soms is de boel nog best op te knappen. De gestuikte puntjes van het aluminium deel weg boren, dan kan je het kunststof deel eraf schuiven en openen. Ik boor het alu deel daarna op en tap er m3 in om het plastic ding weer vast te kunnen zetten.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 27 nov, 2025 10:09

Haha, ik bedoelde voor de 900. Dat is wel veel meer werk.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 27 nov, 2025 17:18

Blokje kost ook ietjes meer als een standaard 16a relais zeker als eind resultaat hetzelfde is, het nadeel is dat er dan nog steeds geen startmotor relais aanwezig is , de hogere stroomsterkte tijdens het starten gaat dan ook nog steeds door het nieuwe kontaktblokje en wordt daardoor wel meer belast, ze hebben bij de latere 9-3,s en 9-5,s ook niet voor niks relais geplaatst voor de startmotor.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » do 27 nov, 2025 18:52

Ik zou er graag een inbouwen is er een handleiding voor?
mvg Jack

Plaats reactie