Dak blijft niet gesloten

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Waarwilisiswerk
Geregistreerd lid

Dak blijft niet gesloten

Bericht door Waarwilisiswerk » zo 30 nov, 2025 17:18

Goedemiddag,

Mogelijk komt dit probleem al ergens op het forum naar voren, maar het lukt mij niet om op de juiste term te zoeken.
Ik heb een Saab 93 uit 2001. Er ging van de zomer al iets mis waardoor ik de deksel eerst handmatig moet openen voordat ik het dak verder elektrisch kon openen en sluiten. Ik moet de deksel begeleiden zeg maar.

Vanmiddag reed ik zonder dak maar bij het sluiten kreeg ik het achterraam in eerste instantie niet automatisch in de vergrendeling. Na een hoop gedoe wel en trok hij hem wel automatisch aan (op slot). Ik hoor daarbij alleen niet meer de (eind)piep die aangeeft dat ik het nu aan de voorzijde het dat vast kan zetten. En na 10 seconden laat de klep het deel met het raam erin weer los.

Ik weet niet wie begrijpt wat ik bedoel, maar ik weet wal dat er iets niet goed zit, maar waar of wat. Is er een oplossing om dit vast te zetten tot aan de zomer?

dank voor het meedenken

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Dak blijft niet gesloten

Bericht door Orphy » zo 30 nov, 2025 17:44

In je instructieboekje staat hoe je het dak manueel kunt sluiten en openen.
Er was in de zomer al iets mis, als je dan het dak geforceerd opent en sluit kun je erop wachten dat je daardoor meer problemen krijgt.
Het ontbreken van het piepje geeft al aan dat de cyclus niet correct afgemaakt is. (Of je speakertje in de sid is defect). Maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat er gewoon een storing in je dak zit.
Controleer als eerste je oliepeil (zie wederom je instructieboekje). Als je daar olie mist betekent dat je ergens in het systeem een lek hebt want je hoort bij een hydraulisch systeem geen olie te verliezen. Denk dan aan een zwetende cilinder of lekkende of geknapte leiding.

Blijven proberen om toch met trekken en duwen het dak te openen en te sluiten zal alleen maar meer problemen veroorzaken. Bovendien loop je dan de kans om iets te ontwrichten.
Het manueel openen en sluiten is een noodoplossing en niet bedoeld als alternatief.

Mocht je een keer in de buurt van Slochteren zijn dan ben je meer dan welkom en kunnen we er naar kijken als je wil.

Succes!

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Dak blijft niet gesloten

Bericht door Sonab » zo 30 nov, 2025 20:03

Evert van Peperstraten is een goed adres in zuid holland als het gaat om het mechaniek van je cabrio dak :idea:

Plaats reactie