Een ode aan de NG 900 coupe

1993-2002
gimli
Geregistreerd lid

Re: Een ode aan de NG 900 coupe

Bericht door gimli » di 27 feb, 2024 16:52

Style&Co schreef:
zo 07 jan, 2024 17:59
.... De 9-3 voegde qua opties niets toe aan de NG 900 want die waren exact hetzelfde.
Een kleine correctie of toevoeging:
Op het gebied van veiligheid was de 9-3 een stap omhoog ten opzichte van de 900 NG.
De 9-3 had standaard zijairbags voor, nieuwe veiligheidshoofdsteunen en een aantal andere aanpassingen aan de veiligheidsstructuur.
Niets van dit alles was mogelijk in de 900 NG.

Voor Saab en de band met het onderwerp "veiligheid" was het belangrijk om met de 9-3 in ieder geval weer de huidige veiligheidsstandaard te hebben, ook al kon de 9-3 geen nieuwe standaard zetten (juist omdat hij gebaseerd was op dezelfde oude Opel Cavalier/Opel Vectra als de 900 NG).

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » wo 06 mar, 2024 12:24

Ik ben nog steeds erg blij met m'n 900ng Cabrio 2.3i.

Hoewel ik moet toegeven dat ik er stilletjes nog steeds op hoop dat de motor eens 'ploft', gezien ik nog een 2.3t van een 9000 heb staan.. :oops: Maar, gezien die nu net de 190000 gelopen heeft, zal dat 'helaas' nog lang niet gebeuren. :lol: Niet dat de 2.3i nu een straf is, in een Cabrio rijdt het gewoon goed. met z'n 150pk ook vlot zat, en door de grotere slag van de zuigers onderom ook mooi 'vol' aanwezig.

Wel mis ik m'n Stage 3+ 900ng 2.0t. 3"downpipe, 2.75" Hirsch uitlaat en 2.4bar turbodruk. in combinatie met Biltein dempers, verlagings veren en het Viggen interieur.. Geweldige auto. Die was alleen niet in Duitsland gekeurd te krijgen (omdat bij alles papieren bij moeten zijn voor de tüv. ) Mja, het is niet anders. (De auto rijdt nog steeds iig. dat is dan wel weer mooi. )

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 03 dec, 2025 20:36

Ik zal het topic even weer opwerpen.

Ewout heeft het al eens eerder uitgezocht, maar ik was benieuwd naar de huidige stand.

En zeldzaam worden de 900NG Coupe. En dan doel ik vooral op de Turbo.

Momenteel zijn er nog 12 kentekens in Nederland. 8 stuks zijn nog verzekerd en 6 daarvan rijden er nog rond (geldige APK en verzekerd);

MY 95:
1x groen
1x zwart ONK

MY 97:
1x groen ONK
2x grijs 1x ONK
1x rood (Talladega)

Hiervan is er 1 van mij, 1 is de ex van Ewout en 1 is van Orphy.

Daarnaast staat al 1 een lange tijd te koop bij een autobedrijf in Oud-Beijerland met een verlopen APK.
Een ander kenteken staat waarschijnlijk ook ergens nog te koop want er zit wel een verzekering op maar de APK is recentelijk verlopen.

MY 97:
1x zwart ONK
1x rood (Talladega) ONK

De overige 4 kentekens zijn slapende kentekens;

MY 94:
1x geel

MY 95:
1x groen ONK

MY 96:
1x zwart ONK
1x grijs

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » wo 03 dec, 2025 21:38

Een mooie (en ook wel weer trieste) opsomming van overlevende aantallen.
Bestaat er ook zo'n lijstje voor de 900 ng Cabriolet met de 2.0 turbo motor?
Er is er in ieder geval één hier in Noordwijkerhout. :)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 03 dec, 2025 22:14

Luthart schreef:
wo 03 dec, 2025 20:36
Momenteel zijn er nog 12 kentekens in Nederland. 8 stuks zijn nog verzekerd en 6 daarvan rijden er nog rond (geldige APK en verzekerd);
ik neem aan dat je hiermee NG900 turbo coupes bedoeld? Of zijn het ook nog turbo coupes?

De mijne (zwarte turbo coupe) staat nog steeds op Zwitserse papieren, ik zal es vaart maken met invoeren

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 03 dec, 2025 22:24

Style&Co schreef:
wo 03 dec, 2025 22:14
ik neem aan dat je hiermee NG900 turbo coupes bedoeld? Of zijn het ook nog turbo coupes?

De mijne (zwarte turbo coupe) staat nog steeds op Zwitserse papieren, ik zal es vaart maken met invoeren
Klopt!

Doe maar, ze zijn gemaakt om te rijden!

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » do 04 dec, 2025 1:05

Kijk, ik haal spontaan weer mijn 900ng uit de verkoop :) Mooi verhaal.

Geen Turbo, maar wel heerlijk betrouwbaar met zijn 28 jaar.
Inmiddels ben ik ieder bod opzij aan het leggen, gesteund door vrouwlief. Proefrijden werkt ook averechts. Hoe meer ik de rijder zie genieten, hoe meer ik denk f#ck it. Dus ik vermoed dat mijn onderbewustzijn een behoorlijke invloed uitoefent in deze zaak. Helpt ook mee dat ik vanavond de v70 van de hand heb gedaan. Terug naar 3 auto's die samen op jaar basis goed zijn voor 15.000 km's :) Wij doen ons woon werk met OV en fiets....

Vandaag ook alweer het voornemen laten varen voor de lange winterslaap. Mijn jaren 90 middel vinger blijft rijden :)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 04 dec, 2025 7:43

martinphili schreef:
wo 03 dec, 2025 21:38
Een mooie (en ook wel weer trieste) opsomming van overlevende aantallen.
Bestaat er ook zo'n lijstje voor de 900 ng Cabriolet met de 2.0 turbo motor?
Er is er in ieder geval één hier in Noordwijkerhout. :)
Ik kan daar ook nog wel een lijstje van maken.

Mijn inschatting is dat daar beduidend meer van zijn. Van de 1300 NGs is meer dan 50% een cabriolet.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 04 dec, 2025 9:19

Een “zwarte Saab” sprak mensen echt meer aan dan om het even welke andere kleur…
Dat was zowel bij de C900 als bij de NG900 (maar ook bij de 9000)

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 04 dec, 2025 10:00

Tjee, ik wist niet dat ze zo zeldzaam waren inmiddels. Kijk ik toch ook weer anders naar mijn coupe (weliswaar geen turbo, maar toch).
Afbeelding

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 04 dec, 2025 10:20

verde900 schreef:
do 04 dec, 2025 9:19
Een “zwarte Saab” sprak mensen echt meer aan dan om het even welke andere kleur…
die associatie heb ik ook... in mijn optiek moet een Saab zwart én turbo zijn

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 04 dec, 2025 10:51

9323 schreef:
do 04 dec, 2025 10:00
Tjee, ik wist niet dat ze zo zeldzaam waren inmiddels. Kijk ik toch ook weer anders naar mijn coupe (weliswaar geen turbo, maar toch).
Afbeelding
Dat maakt voor het uiterlijk niet uit natuurlijk!

Het model is gewoon bloedmooi. Die lijn is perfect gedaan. De kenmerkende daklijn van de classic met de hocky stick is heel goed geëvolueerd. Dat vind ik toch heel wat minder bij een 5drs…

Saab is voor mij ook 3drs met een 4 cilinder Turbo. Het liefst in een ‘kleur’ omdat er al teveel zwarte, grijze en zilveren auto’s rondrijden.

Roeland92
Geregistreerd lid

Bericht door Roeland92 » do 04 dec, 2025 12:14

Dat is misschien wel het leukste aan de Saab community: zoveel mensen zoveel we… voorkeuren!

Plus alle kleurrijke figuren hier actief. En kleurrijk kun je ook zijn als je voorkeur uitgaat naar zwart, wit of grijs :)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 04 dec, 2025 13:15

Luthart schreef:
do 04 dec, 2025 10:51

Het model is gewoon bloedmooi. Die lijn is perfect gedaan. De kenmerkende daklijn van de classic met de hocky stick is heel goed geëvolueerd. Dat vind ik toch heel wat minder bij een 5drs…
Weet nog heel goed dat ik rond de introductie van de 900ng dacht: wat hebben ze de oude 900 ontzettend knap omgezet in een mooi, nieuw maar compleet herkenbaar model.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 04 dec, 2025 13:35

Roeland92 schreef:
do 04 dec, 2025 12:14
Dat is misschien wel het leukste aan de Saab community: zoveel mensen zoveel we… voorkeuren!

Plus alle kleurrijke figuren hier actief. En kleurrijk kun je ook zijn als je voorkeur uitgaat naar zwart, wit of grijs :)
Absoluut :thumbup2:

Plaats reactie