welke luidsprekers voor en achter in een classic coupé

1978-1993
Plaats reactie
dieterv
Geregistreerd lid

welke luidsprekers voor en achter in een classic coupé

Bericht door dieterv » do 04 dec, 2025 19:05

Ik heb met de zoekfunctie niet direct iets gevonden, maar ben voor mijn 900 classic coupé op zoek naar nieuwe luidsprekers vooraan (en enventueel achteraan). Alleen zouden deze moeten passen iin de bestaande behuizing van de luidsprekers... .
Weet iemand of hiervoor luidsprekers bestaan, liefst nog met een goede klank.

met vriendelijke groet,
Dieter

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: welke luidsprekers voor en achter in een classic coupé

Bericht door vel0city » do 04 dec, 2025 19:45

Vooraan zijn standaard 10cm speakers, daar zijn er tientallen van te vinden in allerlei soorten en prijzen en kwaliteiten. Achter kan je ook 10cm in prikken, moet ook passen en daar kan je ook een wat dieper model speaker plaatsen (max. diepte van de voorspeakers is zo'n 55mm, met name links voor is dat een dingetje omdat je dicht bij je tellerbak zit). Beste kan je voor iets pakken met een aparte tweeter (op de speaker, of je moet zelf willen gaan knutselen om losse tweeters in te bouwen in de speakergrillen) en achter iets dat wat meer bass-gefocust is en dan kom je al een heel eind. Verwacht geen wonderen met zulk formaat speakers trouwens, zeker de lagere tonen zijn niet heel makkelijk te produceren met zulke kleine speakertjes, dan zit je al gauw te kijken richting een losse subwoofer ergens in de auto.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 04 dec, 2025 20:20

Ik volg dit ook met interesse.
Voor moet denk ik rond zijn. Achter ook rond of ovaal?
Hoeveel watt en ohm moet je selecteren?
Geeft een diepere speaker een beter geluid?
Is er een benaming voor als er een tweeter in de speaker ingebouwd zit (is dat hetzelfde als tweeweg? Of coaxiaal?) Moet je dan ook meer draden aansluiten of gewoon de standaard 2?
Bv zoiets: https://mbcaraudio.nl/10-cm/alpine-sxe-1025s.html
Wat bedoel je met bass georiënteerd? Is dat hetzelfde als een woofer?
Wat zijn (zonder dat het direct een rollsroyce level is) gewoon goede/veilige keuzes qua merk?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 04 dec, 2025 21:37

Voordat ik m'n Classic ging restaureren had ik voor een setje 10cm Alpines erin gezet, dezelfde als die Sonab heeft gelinkt. Dat paste zonder gedoe en het geluid was prima voor wat het was. Achter heb ik nooit aangeraakt, maar daar passen ook alle soorten 10cm speakers. Alpine, JBL, Pioneer, Kenwood, noem het maar op, er zijn 1001 merken die allemaal wel wat hebben. Het is maar net wat je wilt en hoeveel je ervoor wilt uitgeven. Omdat alles toch al los lag in mijn auto heb ik voor en achter nieuwe speakerdraden getrokken en heb ik nu alles van DLS erin zitten, een composite set voorin bestaande uit 10cm mid-woofers en 25mm tweeters, achterin een soortgelijke set maar waar de tweeter in de mid-woofer zit en een losse subwoofer achterin de kofferbak, gemonteerd zoals Saab dat zelf later deed in de 9-5. Hoe het er precies uit ziet kan je het beste lezen in m'n topic vanaf hier: viewtopic.php?f=4&t=172947&start=495#p2037792. Deze set speakers bij elkaar zorgen ervoor dat zo'n beetje de complete range van tonen, van de lage tonen van een kick drum en bass tot de hoge noten van een gitaarsolo en alles daar tussenin, goed te horen zijn.

Het lijkt wel een beetje te verschillen wat er is voorbereid door Saab, zowel voor de verschillende carrosserievormen als bouwjaren. Voor had ik alleen de ronde 10cm speakers zonder tweeters, die heb ik er zelf in gemaakt. Ik had achter plek voor een set ronde 10cm speakers en losse 25mm tweeters. Maar ik heb ook gelezen dat mensen achterin een ovaal setje 6"x9" hebben ingebouwd omdat dat in hun auto zat, maar dat zou bij mijn auto weer niet kunnen zonder te gaan boren en slijpen. Je kan het beste even het tapijt in de kofferbak wat weg vouwen, dan zie je snel genoeg wat er in zit en wat je dus kan kopen om het enigszins plug-en-play te maken. Voor is altijd rond 10cm in ieder geval.

Je wattage en Ohmse waarde van de speakers kunnen verschillen per radio. Kijk daarvoor in de handleiding van je radio, daar staat in wat hij maximaal kan hebben. Speakers met losse tweeters hebben ook doorgaans een losse crossover box met de ingangsdraden vanuit de radio en losse draden naar zowel de woofer als de tweeter, speakers met geïntegreerde tweeters hebben de crossover ook meestal op de speaker zitten, dan hoef je alleen de twee draadjes vanuit de radio aan te sluiten, de rest doet de speaker zelf.

En als laatste, met bass georiënteerd bedoel ik eigenlijk precies dat, speakers die vooral zijn gemaakt voor een goed geluid bij de lage tonen. Als je voorin zit heb je niet zo heel veel aan speakers die verder achterin de auto de hoge tonen produceren, die hoge tonen verwateren met het geluid dat de rest van de auto produceert voordat ze je oren bereiken. Lage tonen blijven langer "hangen" en komen vanaf de achterste speakers dus wel bij je oren aan. Het punt is alleen dat kleine speakers niet zo goed zijn om die echt lage tonen te produceren, dat is puur een fysiek dingetje. Daarom zijn subwoofers doorgaans ook aardig groot (meestal vanaf 8" - 20cm en groter). Kleinere speakers kunnen daarentegen wel weer beter de hoge tonen produceren, daarom zijn de tweeters weer een stuk kleiner (-< 50mm). Echter, grotere speakers dan die 10cm gaan gewoon niet passen. Er zijn mensen die 13cm of zelfs 16cm hebben ingebouwd door in hun deurkaarten te gaan lopen boren en zagen, maar dan ga je ook meteen erg ver en is het plug-en-play er wel van af :wink:

Ik zou zeggen, zoek in Google op 10cm auto speaker, selecteer een prijsklasse en kijk wat andere mensen over een specifiek product zeggen. Het inbouwen zelf in een Classic is niet erg spannend verder. Let er wel ook nog op, koop je een speaker met ingebouwde tweeter, dat deze tweeter niet of bijna niet uitsteekt boven de rand van de speaker uit. Daar is in een Classic namelijk geen ruimte voor, de speaker zit bijna direct tegen het rooster aan. Die eerder genoemde Alpines hebben daar geen last van in ieder geval.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 04 dec, 2025 21:50

Van harte bedankt voor je uitgebreide reactie!
Dat is zeer behulpzaam.
Het is een wereld apart he, dit?
(Ik ben geen hifi freak, luister wel graag muziek en hoor soms een kraakje in mijn (standaard) voor speakers... vandaar een keer vervangen als kleine upgrade)

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 04 dec, 2025 22:02

Ik heb onder de passagiersstoel een extra subwoofer aangesloten https://www.amazon.nl/Pioneer-TS-WX130E ... 458&sr=8-1 kostte niet de wereld, je ziet hem niet, wel zo makkelijk. Ik heb achter best speakers die wat bas geven, maar een extra subwoofer onder de passagiersstoel klinkt echt veel beter (NB: ik ben geen audiofiel) :mrgreen: ..

V6Kees
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Kees » vr 05 dec, 2025 20:54

Ik heb in mijn caab en 900S deze coaxiale luidsprekers in het dashboard zitten: https://www.caraudioshop.nl/shop/r14x2- ... 8029,91525
De 900 steekt akoestisch behoorlijk goed in elkaar, een dergelijk setje met een subwoofer in de kofferbak of onder de stoel is voldoende om lekker muziek te kunnen luisteren.
De ruit reflecteert de hoge tonen prima, dus een zijdedome tweeter zoals in dit setje is aan te bevelen. Verder een redelijke head unit en je kunt het moeilijk verknallen.

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » za 06 dec, 2025 0:39

Gelukkig heeft Velocity al veel uitgelegd. Ik heb dezelfde DLS RC4.2 composet voor zitten als hij. Achter zijn het DLS M226 twee-weg (dus een woofer met een tweeter “erop” gemonteerd. Deze zitten trouwens in de hoedenplank gemonteerd. Ik mis nog duidelijk kracht in het lage register, daarom ga ik een losse subwoofer erbij plaatsen. Klein model, zoals de ESX quantum serie of van DLS zelf, die onder de voorstoel past.

De speakers achter zijn niet zo belangrijk, die heb je vooral voor ruimtelijke beleving nodig. Zorg vooral aan de voorzijde dat je een fijne set hebt en liefst deze aanvult met een subwoofer (bijvoorbeeld onder de voorstoel). Dit had ik ook in mijn vorige 5-deurs en maakte echt direct de meeste verandering. Je moet wel een headunit hebben die een sub RCA uitgang heeft en voeding trekken vanaf de accu (gezekerd!). Is een klein klusje, maar dik de moeite waard.

Als laatste: ik heb goede ervaringen met Pioneer radio’s. Mijn huidige head unit is betaalbaar, maar heeft wel fijner functies zoals digitale crossover en time alignment. I’d een MVH-X580DAB Daarmee zie je dat de kleinere speakers niet teveel lage tonen hoeven te verwerken (dat lukt ze vaak ook niet goed) en kun je met de time alignment de “weergave” van het geluid bepalen. Kortom: waar ervaar je het geluid. Een goed afgestelde set kan matige speakers al een stuk beter laten klinken.

Wil je een retro heat unit dan heeft Pioneer zojuist de SXT-C10PS gelanceerd. Duur, maar qua audio echt een stuk beter dan zijn retro concurrenten van Blaupunkt.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 06 dec, 2025 14:01

Het is ook wel belangrijk om te weten welke muziek je het liefste luistert, gewoon radio zal prima klinken met de genoemde tips.

Ik luister voornamelijk elektronische muziek en dan wordt het al ingewikkelder, Een subwoofer kan de bass goed overbrengen, maar juist de tonen daar net boven (100+hz) kunnen eigenlijk alleen lekker doorkomen met speakers die natuurlijk niet plug and play passen in een 900. :P

10cm + (losse)tweeters voor de middel-hoge en hoge tonen (dashboard en zijkanten achterin)
16cm rond / 6x9 ovaal voor de lage-middel tonen (hoedenplank of deurpanelen)
Subwoofer voor de lage tonen (onder Stoel of achterin)

Zeker nu met 3d printers is er wel mogelijkheid om iets voor de deurpanelen (2/3 deurs) te maken wat niet heel veel hak en zaag werk nodig heeft of netjes passend te krijgen.

EN niet te vergeten een versterker om het zaakje aan te sturen, alleen een headunit komt vaak niet verder dan 4x50W en dat is zeker voor wat grotere speakers te weinig om zuiver geluid door te geven.

Het is maar hoe ver je wilt gaan. :P

Polderracer
Geregistreerd lid

Bericht door Polderracer » zo 14 dec, 2025 23:14

Ik heb voor audison apx-4 en achter apx-5.
En nog een sub in de kofferbak 8)
Van hout een adapterplaat voor achter geknutseld.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » ma 15 dec, 2025 0:43

Ik kan je aanbevelen om de originele tweeters bij te plaatsen, welke destijds als optie leverbaar waren.
Zijn van Philips, type AD 0146/T8.
Er is ook een T4, die heeft een gele rand, T8 is rood.

Zijn niet makkelijk te vinden.
Ze komen ook voor in een retro car speaker box, samen met een 10cm speaker. (die zitten er nu beide bij mij in)

Afbeelding

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 18 dec, 2025 21:03

Ik ben nogal een audiofreak en heb in mijn 900 cabrio een set speakers van Boxmore BXE C100GL laten plaatsen door Schut Car Systems in Arnhem.
https://schutcarsystems.nl/product-cate ... dsprekers/

Omdat gewone speakers toch te weinig bas geven heb ik er een ultracompacte subwoofer Helix 10A onder de rechtervoorstoel bij laten zetten. Het is niet zo mooi als in mijn 9-5, maar het geluid is nu alleszins aanvaardbaar.

Overigens is de beste upgrade geweest om mijn spotify op maximale data te zetten.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 28 dec, 2025 16:56

Achterin de 3 deurs en volgens mij ook de 5-deurs horen 4"x10" speakers. Vroeger met regelmaat in Amerikaanse auto's geplaatst, nu niet gangbaar meer. Het Duitse ESX maakt ze nog, in het buitenland: https://www.esxaudio.de/qxe410.html
Er bestaan ook adapters om 6"x9" speakers te plaatsen: https://www.ebay.com/itm/314880270223

Plaats reactie