Naast het vervangen van de thermostaat en het iets aanpassen van de aansluiting voor de twee waterslangen ben ik vooral even bezig geweest met de installatie van de weber 34 ICH carburateur. De plaatsing door middel van de bijgeleverde adapterplaat zinde mij gewoon niet: de carbu kwam daarmee zo hoog te staan dat het originele luchtfilter niet zou passen en omdat de carburateur een tikkie scheef kwam te staan kwam ik ook lullig uit met de gasstang. Het pijpje waar de benzineslang op komt stond ook verkeerd. Tenminste: niet naar mijn zin.
Als je de solex en de weber naast elkaar zet zie je de verschillen. Ik heb om te beginnen het aanvoerpijpje voor de brandstof verplaatst op de weber. Dat gaat vrij makkelijk, het gietstuk is immers aanwezig en het overtollig geworden gat heb ik met een plugje weten af te dichten, zie foto's:
Voor:
en na:
Door het aanpassen van de waterslang-aansluiting (lager plaatsen in het thermostaathuisdeksel) en het verplaatsen van de brandstoftoevoer kan de adapter nu komen te vervallen!
Hier even met een provisorisch vulstukje, het correcte isolatieplaatje is onderweg en is 5mm dik
Dan nog het probleem van de choke:
De wijze waarop weber de choke bediening heeft uitgevoerd is prima maar loopt bij mijn vroege v4 klem tegen het originele luchtfilterhuis. Dat moest dus ook anders:
Ik heb de chokekabelklembout losgemaakt van de hevel
en een nieuw gaatje op de hevel gemaakt:
Omdat de hevel nu een stuk lager is komen te zitten is er meer dan voldoende ruimte onder het luchtfilterhuis vrijgekomen.
Door deze aanpassingen is het mogelijk geworden de weber 34 inch te gebruiken in plaats van de solex pdsit in combinatie met het originele Saab luchtfilterhuis. Hierdoor is de conversie naar weber eigenlijk onzichtbaar geworden en dat was mijn bedoeling.