Een ode aan de NG 900 coupe
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Een ode aan de NG 900 coupe
Klopt, het ACS systeem.
Veel zijn omgebouwd. Ik heb alle spullen om er een pedaal in te zetten als dat nodig is. Maar het systeem houdt zich nog heel goed zonder kuren.
Een 900 met een koppelingskabel kan ook nog maar dat ik wel erg ouderwets. De classic had al een hydraulische bediening…
Veel zijn omgebouwd. Ik heb alle spullen om er een pedaal in te zetten als dat nodig is. Maar het systeem houdt zich nog heel goed zonder kuren.
Een 900 met een koppelingskabel kan ook nog maar dat ik wel erg ouderwets. De classic had al een hydraulische bediening…
-
ReinO
- Donateur (2x)

Mooi systeem vond ik, idd sensonic en maar 1 keer mee kunnen rijden in een 900ng.
Maar ik neem aan niet erg 'idiot proof '.
In die 96 zat ook zoiets. Nu rij ik in een peugeot 1000 met van die flippers. Een bakje
mechanisch voor je schakelt als je wil. Prettig sowieso maar dus helemaal op automaat overgestapt.
Zit Alex -met die lage zwarte 900ng - nog op het forum of al def naar een ander merk inmiddels?
Maar ik neem aan niet erg 'idiot proof '.
In die 96 zat ook zoiets. Nu rij ik in een peugeot 1000 met van die flippers. Een bakje
mechanisch voor je schakelt als je wil. Prettig sowieso maar dus helemaal op automaat overgestapt.
Zit Alex -met die lage zwarte 900ng - nog op het forum of al def naar een ander merk inmiddels?
-
gimli
- Geregistreerd lid
Dat zijn er nog maar schrikbarend weinig in Nederland.Luthart schreef: ↑wo 03 dec, 2025 20:36Ik zal het topic even weer opwerpen.
Ewout heeft het al eens eerder uitgezocht, maar ik was benieuwd naar de huidige stand.
En zeldzaam worden de 900NG Coupe. En dan doel ik vooral op de Turbo.
Momenteel zijn er nog 12 kentekens in Nederland. 8 stuks zijn nog verzekerd en 6 daarvan rijden er nog rond (geldige APK en verzekerd);
...
In Duitsland zijn er (op 1 januari 2025) nog 60 geregistreerde NG 900 driedeurs- en vijfdeursmodellen als turbo van MY 94-96 en 207 stuks als turbocabrio's.
Daar komt nog een klein onbekend aantal uit MY 97+89 bij.
Onbekend omdat in Duitsland de vroege 9-3 en late NG 900 vanaf MY 97 met dezelfde motoren ook dezelfde registratiekentekens delen. Een exacte scheiding of vermelding is daarom niet mogelijk.
In totaal zijn er nog 1027 NG 900 geregistreerd (waarvan 767 cabrio), plus een klein onbekend aantal zoals hierboven beschreven.
-
ReinO
- Donateur (2x)

jeetje, schrikbarend. Die van mij -t5- probeer ik in het voorjaar weer op de openbare weg te krijgen.
Zeldzaam ding inmiddels.
Zeldzaam ding inmiddels.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Ik kreeg nog een tip naar een leuke video over een R900. Een Duitse Saab importeur die Saab weer wou laten meedoen met de Rallysport. Om homologatie redenen zijn er 200 auto’s uitgebracht voor enkel de Duitse markt. Qua uiterlijk lijkt het op een Talladega alleen dan alleen in Zwart geleverd. Met unieke lederen Ricaro stoelen die lijken op de 9000 Aero stoelen. En een carbon fiber facia. Deze was ook Hirsch getuned tot 200pk en 300Nm.
-
michelvenus
- Geregistreerd lid
De velgen op die R900 zijn wel van een Talladega, maar die horen er niet op. De R900 had 17 inch ATS velgen,de kleur was ook niet gewoon zwart maar Java zwart. Was dit ook de kleur op een zwarte Talladega?
Verder had de R900 gewoon 185 pk, denk wel dat het mogelijk was om de auto te bestellen met Hirsch tuning.
Heb net even wat info op het Duitse forum Saab Cars opgezocht.
Deze foto is van een R900 op de sloop ergens in Duitsland lang geleden.

Verder had de R900 gewoon 185 pk, denk wel dat het mogelijk was om de auto te bestellen met Hirsch tuning.
Heb net even wat info op het Duitse forum Saab Cars opgezocht.
Deze foto is van een R900 op de sloop ergens in Duitsland lang geleden.

-
Luthart
- Geregistreerd lid
Klopt, als klant kon je kiezen voor een Hirsh tune.
Ja, die velgen zijn niet origineel R900. Zonde van de sloper. Had de stoelen wel willen hebben!
Ik vond de video wel even de vermelding waard!
Ja, die velgen zijn niet origineel R900. Zonde van de sloper. Had de stoelen wel willen hebben!
Ik vond de video wel even de vermelding waard!
-
gimli
- Geregistreerd lid
De video over “Halle 77 + R900” werd hier al enige tijd geleden door iemand gelinkt.
De R900 was (is) een puur Duits speciaal model voor het modeljaar 1996. In totaal werden 147 serieturbo-coupés door het Duitse tuningbedrijf Weinmann uitgerust met speciale accessoires (de meest zichtbare veranderingen: de Recaro-stoelen voorin, de uitlaatpijp en 17 inch speciale velgen; er waren nog meer kleine details en een sportonderstel). Het motorvermogen werd niet gewijzigd. De motor was een seriemotor en kon natuurlijk, zoals elke serieturbo, officieel worden getuned.
Weinmann heeft voor Saab ook drie echte raceauto's gebouwd op basis van de NG 900 en was de bedenker van het idee. Deze worden soms verward met de 147 andere.
Gemeten aan het (geringe) totale aantal NG 900's met turbomotor dat nog in Duitsland is geregistreerd (60+x), is het aantal bewaard gebleven (geregistreerde) R900's verbazingwekkend hoog (ca. 20-30). Van sommige R900's is bekend dat ze inmiddels ook in het buitenland rijden.
De R900 was (is) een puur Duits speciaal model voor het modeljaar 1996. In totaal werden 147 serieturbo-coupés door het Duitse tuningbedrijf Weinmann uitgerust met speciale accessoires (de meest zichtbare veranderingen: de Recaro-stoelen voorin, de uitlaatpijp en 17 inch speciale velgen; er waren nog meer kleine details en een sportonderstel). Het motorvermogen werd niet gewijzigd. De motor was een seriemotor en kon natuurlijk, zoals elke serieturbo, officieel worden getuned.
Weinmann heeft voor Saab ook drie echte raceauto's gebouwd op basis van de NG 900 en was de bedenker van het idee. Deze worden soms verward met de 147 andere.
Gemeten aan het (geringe) totale aantal NG 900's met turbomotor dat nog in Duitsland is geregistreerd (60+x), is het aantal bewaard gebleven (geregistreerde) R900's verbazingwekkend hoog (ca. 20-30). Van sommige R900's is bekend dat ze inmiddels ook in het buitenland rijden.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de aanvulling. Er circuleren verschillende verhalen over de specs…gimli schreef: ↑do 15 jan, 2026 10:57De video over “Halle 77 + R900” werd hier al enige tijd geleden door iemand gelinkt.
Maar de video is me dan ontgaan. Video is van 2weken terug, dus dat is niet heel lang geleden…
-
gimli
- Geregistreerd lid
Ja, en veel daarvan zijn onjuist, ook in blogartikelen over de R900. Zo is het vaak genoemde aantal van 200 stuks onjuist (en wordt het verspreid door een slecht onderbouwde reclamevideo van “Halle 77”).Luthart schreef: ↑do 15 jan, 2026 11:32Bedankt voor de aanvulling. Er circuleren verschillende verhalen over de specs…
Het waren er 147 stuks, en deze uitspraak komt van de heer Weinmann persoonlijk.
Ook wordt vaak beweerd dat het speciale model R900 een ander motorvermogen zou hebben. Ook dat is aantoonbaar onjuist. Dit is allemaal geen geheim, de R900 werd beschreven in een Duitse brochure van MY 1996 (samen met de NG 900 Rinspeed-Cabrio en de “NG 900 Sport” als niet-turbomodel).
Op het Duitse Saab-forum is veel informatie over het speciale model verzameld.
In Frankrijk was er in MY 1996 trouwens ook een speciaal model van de NG 900 Turbo Coupé, “Carlsson”, met plaquette, gelimiteerd tot 60 stuks, eveneens (voor zover ik weet) met de speciale kleur “Java zwart”, ook alleen als Turbo Coupé en sportieve uitvoering (maar niet van Weinmann, zonder Recaro-stoelen en met andere details).
Het verschil was dat er de “Talladega”-speciale modellen waren op (bijna) alle internationale markten en in alle motor- en carrosserievarianten.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Volgens mij had Alex Jansen van het forum die Java black variant: echt prachtig.