Even los van deze specifieke auto: de term "herbouwwaarde" kan vooral interessant zijn voor diegenen die niet verspreid over meerdere jaren maar in 1 jaar hun SAAB grondig laten renoveren/restaureren.
Ik heb twee SAABs (waaronder de Turbo X cabrio) waarvan de "herbouwwaarde" ver boven die van de feitelijke marktwaarde uitkomt. Toch is op grond van de documentatie de verzekeraar bereid gebleken de hogere waarde als uitgangspunt te nemen. Een erg geruststellende gedachte.
9-5 estate Hirsch 2003 LPG
-
Guido900T
- Donateur (3x)

Re: 9-5 estate Hirsch 2003 LPG
Ha! daar komt thierry weer even aanwaaien om te vertellen hoeveel geld en dure auto's hij heeft. Toch fijn dat je de loterij gewonnen hebt Thierry! 
-
Orphy
- Donateur (5x)

Dat zijn waarschijnlijk precies het soort opmerkingen waarom hij bijna niets meer post.
-
WilNiks
- Geregistreerd lid
Technisch gezien valt dit inderdaad 22 minuten buiten de kerstgedachte.Guido900T schreef: ↑za 27 dec, 2025 1:22Ha! daar komt thierry weer even aanwaaien om te vertellen hoeveel geld en dure auto's hij heeft. Toch fijn dat je de loterij gewonnen hebt Thierry!![]()
Zou dit topic het nieuwe jaar nog halen met alle vriendelijke mensen? Dat lezen we vast morgen weer.

-
Sonab
- Donateur (4x)

Sorry jongens, maar ik gun Thierry wat hij doet en hoor hem inhoudelijk niets anders zeggen dan: verzekeringstechnisch is die herbouwwaarde wel degelijk een relevant en redelijk concept. Zeker als het om hogere bedragen gaat is dat gewoon van belang en dus terecht benoemd.
Dat ben ik helemaal met hem eens.
Punt is wel dat het vaak niet reëel is om deze waarde ook qua verkoopwaarde gerealiseerd te zien. Toch krijg ik wel de indruk dat particuliere verkopers zo'n taxatie zien en dan nogal eens denken: Wauw, dus dit kan ik voor mijn auto krijgen. Vragen kan natuurlijk wel maar vragen en krijgen zijn twee verschillende dingen.
Keerzijde van het verhaal. Wie wel eens eindeloos geld gestoken heeft in een auto om deze steeds beter te krijgen, weet een ander exemplaar van het zelfde type auto (ook financieel) te waarderen die dit proces al geheel en met succes doorlopen heeft.
Wat dat betreft kan (back on topic) de 9-5 waarover het hier gaat (los van de vreemde type aanduiding) best een goed exemplaar zijn, maar dat is op afstand nauwelijks te beoordelen.
Punt is wel dat het vaak niet reëel is om deze waarde ook qua verkoopwaarde gerealiseerd te zien. Toch krijg ik wel de indruk dat particuliere verkopers zo'n taxatie zien en dan nogal eens denken: Wauw, dus dit kan ik voor mijn auto krijgen. Vragen kan natuurlijk wel maar vragen en krijgen zijn twee verschillende dingen.
Keerzijde van het verhaal. Wie wel eens eindeloos geld gestoken heeft in een auto om deze steeds beter te krijgen, weet een ander exemplaar van het zelfde type auto (ook financieel) te waarderen die dit proces al geheel en met succes doorlopen heeft.
Wat dat betreft kan (back on topic) de 9-5 waarover het hier gaat (los van de vreemde type aanduiding) best een goed exemplaar zijn, maar dat is op afstand nauwelijks te beoordelen.
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
In aansluiting op Orphy: het maakt het wel heel lastig om op een forum enthousiast een bijdrage te leveren als er elke keer iets bijgesleept wordt.
Ik heb enorm veel aan de bijdragen van anderen (vooral op technisch gebied) en vind het niet meer dan normaal om ook andersom een inhoudelijke bijdrage te leveren.
Oftewel: het was enkel een goedbedoelde tip voor andere (potentiële) malloten die net als ik soms meer geld in een auto slingeren dan die feitelijk (na renovatie) waard is. Dan is het een geruststellende gedachte (voor mij wel althans) dat mocht er wat gebeuren je er niet (of althans niet veel) bij inschiet.
Ik heb enorm veel aan de bijdragen van anderen (vooral op technisch gebied) en vind het niet meer dan normaal om ook andersom een inhoudelijke bijdrage te leveren.
Oftewel: het was enkel een goedbedoelde tip voor andere (potentiële) malloten die net als ik soms meer geld in een auto slingeren dan die feitelijk (na renovatie) waard is. Dan is het een geruststellende gedachte (voor mij wel althans) dat mocht er wat gebeuren je er niet (of althans niet veel) bij inschiet.
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Begin 2000 waren er de tupperware auto's die enorm verbouwd waren met alle denkbare opties en een taxatierapport. Die auto's werden dan ook aangeboden voor erg hoge prijzen, verkocht werden ze amper.Sonab schreef: ↑za 27 dec, 2025 11:17Sorry jongens, maar ik gun Thierry wat hij doet en hoor hem inhoudelijk niets anders zeggen dan: verzekeringstechnisch is die herbouwwaarde wel degelijk een relevant en redelijk concept. Zeker als het om hogere bedragen gaat is dat gewoon van belang en dus terecht benoemd.
-
FSC
- Geregistreerd lid
Wat een ongelofelijk zure reactie gelijk, Guido. Gefeliciteerd.