Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!

1967-1980
Plaats reactie
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Francofiel's ‘66 V4, motorrevisie!

Bericht door 72sonett3 » di 30 dec, 2025 18:17

2 delen;
17; 83 42 933 - inner driver
18; 71 67 042 - sleeve

Afbeelding

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » di 30 dec, 2025 19:15

turbopilot schreef:
di 30 dec, 2025 17:47
De aandrijfklos bestaat uit 2 delen

Die bus waar je de hoes overheen en waar je die op vastzet met een klemband kun je eraf persen.

Als je hem dan iets verdraait tov waar hij zat en je perst hem er weer op zit er weer een nieuw deel waar het T deel ik komt.
De klos slijt niet alleen op het aandrijf deel maar wil ook nog wel eens speling krijgen voor op en neer .
Het linker en het rechter deel van de T .

Beetje lastig uitleggen. Maar aan de korte delen van de T zitten de lagerbusjes en de poot van de T is de aandrijfas

De aandrijfas kan dan niet meer op en neer , of met minder speling.

Ik snap hem, dank voor de uitleg en voor de tekening heren!

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 01 jan, 2026 18:05

Vandaag de truc van Turbopilot even op mijn 96 toegepast. De klossen waren na demontage van de aandrijfassen snel uit de bak.
Afbeelding

Gelijk nieuwe keerringen er in, die lagen nog op de plank
Afbeelding

Daarna de stalen bus op de klos gemarkeerd en de boel uit elkaar geperst
Afbeelding

Alles schoongemaakt en de bus 90 graden verzet weer op de klos gezet
Afbeelding

Hier de klossen omgewisseld, de klos die rechts in de bak zat nu links geplaatst en vise versa. Vers vet er in en links de aandrijfas er weer in en de hele zaak weer in elkaar gezet. Voor de rechterkant wacht ik nu op twee nieuwe ashoezen, die komen morgen binnen. Dan kan dat ook weer in elkaar.

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » do 01 jan, 2026 18:28

En waren er zichtbare slijtagesporen ??

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 01 jan, 2026 19:06

Nauwelijks.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » vr 02 jan, 2026 23:35

Vandaag is een klein wonder geschied, de Fa. DPD heeft spullen geleverd en wel precies op het door hun aangegeven moment! Dat betekende dus dat ik na m’n werkdag nog even de garage in kon :-)

Eerst de nieuwe ashoezen maar eens even lekker warm maken, in een pan, op de kookplaat. Niet koken, wel een graadje of 80. Worden ze lekker soepel van, want ik moest ze over het T-stuk heen zien te krijgen.

Afbeelding

Daarna de as er bij gepakt en die goed in de workmate geklemd
Afbeelding

Als eerste de binnenste ashoes er eventjes afgehaald, dat ging zonder hem te slopen. Daarna de binnenste ashoes over het T-stuk gevochten waarbij ik de oude ashoes nog op z’n plek heb laten zitten. Stel je voor dat je de nieuwe ashoes sloopt, dan sta je mooi met je bek vol tanden als je de oude net met een mes aan stukken hebt gesneden…
Afbeelding

Met die hoes op z’n plaats vervolgens de binnenste ashoes over de T getrokken
Afbeelding

Beide ashoezen op de as dan tijd om de oude binnenste ashoes er af te snijden en de nieuwe hoezen vast te zetten met de bijgeleverde klemmen. Ik heb daar een speciale tang voor aangeschaft en dat werkt erg goed.
Afbeelding
Afbeelding

En daarmee was dit klusje ook weer voor elkaar :-)
Afbeelding

Natuurlijk was er nog een kleine tegenvaller, ik liet een kogel vallen (iets met vet, glad enz…) waardoor de naaldlagers door de garage verspreid werden. Zucht. Rondje met de magneet later had ik die naaldjes weer bij elkaar en kon de bende in de auto en worden afgebouwd. Proefrit, succes.

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Francofiel's ‘66 V4: technische update

Bericht door albertk » za 03 jan, 2026 19:19

:D Dat is allemaal mooi gelukt zo te zien.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 03 jan, 2026 19:38

Ik begrijp het niet goed, al die moeite om de rubbers over het T-stuk te krijgen - met het risico op scheuren - terwijl de aandrijfas er onderuit ligt? Als je zover bent kun je de cardan in de bankschroef hangen en met één goedgeplaatste tik met een hamer mep je de as uit de homokineet. Nieuwe rubbers monteren is dan een eitje. (Met de as op zijn plaats doe ik het wel op jouw manier 🙂).

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » za 03 jan, 2026 19:55

Geloof me, ik heb dat bij de eerste as geprobeerd. De homokineet kwam niet los..Gewoon niet. Mijn bankschroef wel… dus, bij deze as heb ik het niet eens geprobeerd. Daarbij heb ik deze as dus niet uit het wiellager gehaald met maar de hele zaak compleet ingespannen. Zo ging het echt prima.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 04 jan, 2026 17:28

Die ene goedgeplaatste klap is net het punt. Ik heb het twee keer moeten doen en het kwam pas los na meerdere malen zo ongenadig hard hengsten dat ik bang werd de boel aan gort te slaan. En net op het moment van de uiterste vertwijfeling kwamen ze los. Ik hing ze wel in de Workmate, dan heb je geen risico van dingen los slaan. Maar een beetje eng blijf ik het wel vinden.

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 04 jan, 2026 18:02

Je moet ook op precies de goede plaats slaan...
viewtopic.php?f=11&t=118503&p=1296490
Afbeelding

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 04 jan, 2026 19:45

Hiervoor is ook speciaal gereedschap te koop.

Ik zou persoonlijk een stuk hout of een slagkoper gebruiken ipv twee hamers, zo weet je zeker dat je niks kapot maakt of beschadigs. Als je uitschiet met de hamer dan is wel een kogel baan beschadigd…

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » zo 04 jan, 2026 20:53

Die homokineet zal je er op de een of andere manier best af kunnen rammen, maar ik ga het niet meer proberen. De ashoezen zijn nu nieuw en als er een homokineet stuk gaat regel ik wel een as waar ie wel van los komt zonder dat het mij een bankschroef kost.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 04 jan, 2026 21:09

Speciaalgereedschap 78 43 024, en 78 41 612 om het weer in elkaar te zetten...

Afbeelding

Afbeelding

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » ma 05 jan, 2026 2:34

72sonett3 schreef:
zo 04 jan, 2026 21:09
Speciaalgereedschap 78 43 024, en 78 41 612 om het weer in elkaar te zetten...

g][/url]
Met een hoesspreider of eenvoudige cv joint trekker (AliExpress 7€) gaat dat veel sneller en veiliger

Plaats reactie