Francofiel's ‘66 V4: APK goedgekeurd!

1967-1980
Plaats reactie
Lafrance1
Geregistreerd lid

Re: Francofiel's ‘66 V4: technische update

Bericht door Lafrance1 » za 17 jan, 2026 23:20

Bosch N50 bougies daar rijden ze super op

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » zo 18 jan, 2026 11:04

Dat zou best kunnen. Ik gebruik echter al zo’n 30 jaar bougies van NGK, zo ook in deze 96. Ik ben daar echt fan van, gewoon omdat het altijd goed werkt.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » do 22 jan, 2026 16:22

Met de wintersport in zicht zijn er dus winterbanden aangeschaft voor het monster, zoals gezegd de Vredesteins. Die kon ik monteren in de werkplaats van onze hoofdsponsor. In het verleden heb ik veel klanten gehad die vanwege de gunstige prijs destijds voor Vredestein classic banden kozen ipv de Michelins die eigenlijk onder hun auto hoorden. Ik was geen fan van Vredesteins omdat balanceren vaak veel moeizamer ging dan bij Michelins van gelijke maten. Met enige tegenzin heb ik deze dus gekocht en ik ja.., dus ik had al gedoe met balanceren verwacht... en ja hoor, ook nu weer gedoe om de boel enigszins fatsoenlijk gebalanceerd te krijgen. Met vier gestraalde en in de draaibank op zuiver draaien gecontroleerde velgen had ik gehoopt dat het makkelijker zou gaan.

Afbeelding

Nou ben ik al ruim 30 jaar met auto's en dus met banden bezig waardoor ik inmiddels ook alle trucjes wel kan als het balanceren moeizaam gaat: Bandjes verzetten op de velg, velg nog eens controleren, binnen/buiten wisselen enz enz... en dan is 10/45 onbalans het beste resultaat. Het moet maar :x

Afbeelding

Ik ga er wel kilometers mee maken en dan opnieuw balanceren. Dat helpt meestal wel.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » vr 23 jan, 2026 14:28

O ja, vette lampen, die moesten er natuurlijk ook nog op. Uit Zweden kreeg ik een mooie set zo goed als nieuwe SEV Marchal 880-serie mistlampen mee. Die heb ik vakkundig op de voorbumper gebeund en aangesloten.

Afbeelding

Netjes een Bosch-relais op het schutbord, de gaatjes van een voorheen gemonteerd relais waren perfect. In de zekeringkast is al rekening gehouden met extra uitrusting dus dat was lekker makkelijk..

Afbeelding

Afbeelding

Zeg nou zelf, dat staat toch gewoon lekker zo?

Afbeelding

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 23 jan, 2026 14:55

Mooi werk! Scoor nog een paar van die Marchal-kapjes voor over de lamp. Die leuke, met zo'n katje en een geblokte finish-vlag. Een barst in het glas is super-zonde. En als het alleen zo'n plastic hoesje is met elastiek aan de achterkant: een stukje op maat plastic tussen de binnenkant het hoesje en het glas doet ook wonderen!

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » vr 23 jan, 2026 15:01

Ik ben er naar op zoek idd, maar nog niet veel succes helaas...

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » vr 23 jan, 2026 15:34

Hemel! Wat een mooie 96!!

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » vr 23 jan, 2026 16:18

Niet te dichtbij kijken hoor. De twee deuren zijn echt rot/ranzig en de linker heeft ook eens flink schade gehad. De twee voorschermen zijn echt ranzig slecht gespoten en het rechter is afkomstig van een ouder model en mist de V4-aanduiding. De achterschermen zijn eens matig bijgewerkt en de rest van de koets is qua spuitwerk ook wel toe aan een opfrisbeurtje. Mijn doel was echter om eerstens een echt goed rijdende vroege 96 te maken. Dat lijkt nu redelijk goed te zijn gelukt: ik durf er in maart 2 weken mee op wintersport naar de Franse Alpen. Daarna ga ik de auto inzetten voor het beperkt dagelijks verkeer en mag ie de zomer gewoon lekker gebruikt worden. Wat ik met de koets doe hangt af van het budget: plaatwerk en spuiten is gewoon duur...

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » vr 23 jan, 2026 16:24

Niks mis mee volgens mij, de auto is ruim 50
Jaar oud en draagt zijn sporen. Dat heeft ook zijn charme!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 24 jan, 2026 9:50

Michelin lijkt goed, maar is niet meer de kwaliteit wat het geweest is. Ik rij er niet meer op, heel erg snel last van scheurvorming.
Vooral de wangen zijn slecht. In combinatie met (te) weinig rijden met de oudjes, is dit gewoon drama.

Balanceren, je hebt geluk zie ik. Een balanceer apparaat met een steekmaat waar je 96 velgen met bouten vast kunt zetten kom je niet vaak tegen.

Uit ervaring kan ik je vertellen; Met een dergelijk setje winterbandendaar ploeg je bijna overal mee doorheen.
Ze hebben maar 1 nadeel. Lawaai. Het lijkt net of je defecte wiellagers hebt, vooral onder een 99/900. Bij een 96 heb je genoeg andere geluiden :mrgreen:

Tip, heb jij nog een koelfan aangedreven via de V snaar?
Geen idee hoe koud het is waar je heengaat. Maar zorg dat je iets bij je hebt wat je voor de gril kunt plaatsen.
Eventueel met Ducktape.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » za 24 jan, 2026 10:15

We gaan medio maart, start in Chamrousse boven Grenoble. Hier werden in 1968 de Olympische Winterspelen gehouden. Daarna door naar Chamonix, Vallorcine en Les Marécottes in Zwitserland. Koud? Valt dan goed mee, maar ik zou heel graag een originele gril hoes voor mijn 96 vinden. Dus, als iemand die heeft…. Ook zoek ik nog twee stalen velgen model 1970 ofzo.

Afbeelding

Als iemand die heeft neem ik ze graag over, ook met wat werk. Als ze maar niet rot of krom zijn.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 24 jan, 2026 14:18

Ik kan het niet goed zien, maar zijn dit 96 velgen zonder een rand waar de band op ligt?

Oudere velgen stalen velgen hebben die rand niet. Nu weet ik het niet, maar was dit tegen aflopen bij lekke band, of was het voor tubeless banden :-S+

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » za 24 jan, 2026 14:38

Van dit type velg bestaan er twee versies: met tubeless “hub” en zonder. Ik heb een voorkeur voor de velg met die hub, maar echt spannend is het niet als die rand er niet is.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » za 24 jan, 2026 16:30

turbopilot schreef:
za 24 jan, 2026 9:50
Michelin lijkt goed, maar is niet meer de kwaliteit wat het geweest is. Ik rij er niet meer op, heel erg snel last van scheurvorming.
Vooral de wangen zijn slecht. In combinatie met (te) weinig rijden met de oudjes, is dit gewoon drama.
Op mijn Jaguar mk1, uit 1958, heb ik de door de vorige eigenaar gemonteerde Vredestein Classic Sprint banden, van 2021, na een nat najaar vervangen door vier nieuwe Michelin 185HR15 XVS banden. Het verschil is enorm. Veel meer grip, veel beter sturen en een merkbaar kortere remweg. Die banden zitten er nu twee jaar op en zijn nog steeds als nieuw terwijl ze niet echt gespaard worden. Op m’n moderne auto’s heb ik meestal geen Michelins maar een ander A-merk band, gewoon wat voordelig te verkrijgen is op dat moment. Maar nooit B- of C(hinees) merken.
turbopilot schreef:
za 24 jan, 2026 9:50
Maar zorg dat je iets bij je hebt wat je voor de gril kunt plaatsen.
Dank voor die tip, ik heb inmiddels een originele winterafdekking kunnen vinden in Zweden. Die is al onderweg met de post 8) 8)

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » za 24 jan, 2026 18:30

francofiel schreef:
za 24 jan, 2026 16:30
Op mijn Jaguar mk1, uit 1958, heb ik de door de vorige eigenaar gemonteerde Vredestein Classic Sprint banden, van 2021, na een nat najaar vervangen door vier nieuwe...
Die ervaring heb ik ook met Vredestein classic sprint. Inderdaad vooral bij nat wegdek. Je schuift zo over de voorwielen weg. Daarom ben ik overgestapt op classic snow+. Ik rij er het hele jaar mee en je ploetert overal door. Sneeuw, modder etc. En ook op droog wegdek. In de zomer rijd ik met 2.2 bar, in de winter met 1,9.

Ik durf zelfs de stelling aan dat ik met mijn Saab sneller door de sneeuw kan dan met mijn moderne V60. En dat zal alles met de spoorbreedte en de brede banden te maken hebben

Plaats reactie