consequenties voor medeweggebruikers LED-ombouw

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

consequenties voor medeweggebruikers LED-ombouw

Bericht door Steve-O » wo 28 jan, 2026 13:27

Al een hele tijd erger ik mij aan de "wedloop" tussen weggebruikers over een zo ver mogelijk schijnend dimlicht sinds de invoering van LED-lampen in de koplampen van auto's.

Aangezien regelgeving nog steeds niet is of mogelijk nooit zal worden aangepaste en metingen van lichtintensiteit niet tot de APK-keuring behoren, wilde ik onderstaan video delen om iedereen ervan bewust te maken wat de vervanging van halogeenlampen en mogelijk ook Xenon-lampen naar LED-lampen voor gevolg hebben. En waarom dit verblindend werkt voor tegenliggers bij normaal dimlicht. Het zou fijn zijn als eigenaren die deze vervanging ondernemen, hun koplampen iets omlaag laten calibreren om dit nare effect te minimaliseren. Wellicht in combinatie met een lichtbeeldmeting zoals in de onderstaande video getoond wordt, zodat de verstelling ook niet weer te laag uitkomt.

Maar de beste oplossing voor je eigen ogen en die van anderen blijft orginele halogeen- en xenon-lampen, omdat die een breedspectrumlichtbron uitstralen in plaats van een smalspectrum, wat natuurlijker voor ons is. En je koplampen daarvoor zijn ontworpen.

De hele video waarin je de zorgvuldige meetopstelling kunt bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=UmUjkPzQFVU

De twee meettabellen die laten zien dat de lichtintensiteit op ooghoogte van je tegenligger vervelend hoge waarden aanneemt:

Normaal halogeenlicht met populaire Osram-lampen (dimlicht)
Afbeelding

Dezelfde lampbehuizing met een LED-lamp (dimlicht)
Afbeelding

Ik zal me hiermee wel niet populair maken, maar dat zij zo. En ja, ik weet dat de geteste auto niet van deze tijd is en zelfs H-4 armaturen heeft. Maar dat maakt allemaal niet uit. Ik wil alleen illustreren wat velen als irritant tot gedeeltelijk verblindend ervaren door de modernisering naar LED-koplampen. En dat wie zonodig LED wil monteren, mogelijkheden heeft om het voor zijn medeweggebruiker minder vervelend te laten zijn. Het is geen wedstrijd, wie het felste of beste licht heeft. Het gaat om veiligheid. Voldoende waar kunnen nemen op een redelijke afstand voor je voertuig zonder dat anderen minder of soms tijdelijk helemaal niks meer zien, zonder dat daar zelf ook maar een noodzaak voor is.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: consequenties voor medeweggebruikers LED-ombouw

Bericht door busy » wo 28 jan, 2026 13:33

voor wat betreft lichtbeeld zijn er de APK eisen waaraan je moet voldoen. Bij monteren LEDlampen werd bij mij het lichtbeeld gecheckt hierop om bv medeweggebruikers niet te verblinden. Je kunt het niet zo maar naar beneden bijstellen. Gemonteerd om beter zicht te hebben doordat deze mogelijkheid er met LED nu is. Ook de levensduur is beter van LED. wel zo prettig omdat je bij sommige koplampen bijna naar de garage moet om je lampen te vervangen. (bv de 9-5NG)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 28 jan, 2026 13:43

Ter vergelijking het lichtpatroon van grootlicht van halogeen (grootlicht):
Afbeelding

De waardes in komen op aan aantal punten aardig in de richting van LED-dimlicht.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 28 jan, 2026 13:46

busy schreef:
wo 28 jan, 2026 13:33
voor wat betreft lichtbeeld zijn er de APK eisen waaraan je moet voldoen. Bij monteren LEDlampen werd bij mij het lichtbeeld gecheckt hierop om bv medeweggebruikers niet te verblinden. Je kunt het niet zo maar naar beneden bijstellen.
Inderdaad ... het lichtbeeld! Niet de lichtintensiteit op diverse plekken in het lichtbeeld. Dat is een tekortkoming van de APK. De APK-keuring is immers bedoeld voor de verbetering van de verkeersveiligheid en verblinding is niet veilig!

Je kunt op de foto's ook zien dat het lichtbeeld niet extreem verandert, maar juist de lichtintensiteit. Lees en bekijk het nog eens opnieuw. Dan valt wellicht het kwartje.

Als het omlaagstellen van je koplampen geen oplossing is, zou de felheid van de LED-lamp door middel van een dimmer-schakeling moeten worden kunnen aangepast om een bepaalde grenswaarde van linchtintensiteit niet te overschrijden.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 28 jan, 2026 14:35

Ik heb led en ik ben tot nu toe nog geen andere mensen tegengekomen die er last van hadden. Wel andersom, bij bijvoorbeeld suv's en busjes. Ook een Mini, BMW en Tesla hebben verdraaid verrotte led verlichting welke je verblind. Ik heb hiervoor xenon gehad en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ik dat een stukje fijner vond rijden in het donker.

Overigens heeft alleen Osram goedgekeurde led lampen die de openbare weg op mogen na een conversie. Als ze daar bij de apk op zouden letten kan je alles wat niet origineel met led de fabriek uit kwam afkeuren. Bij de apk wordt alleen gekeken of je lichtbeeld klopt, meer niet.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 28 jan, 2026 15:12

Ik rijd zelf sinds kort ook met LED, bevalt prima en nog geen (licht)signalen van andere weggebruikers gehad dat het verblindt. Maar van die Tesla's word ik ook echt krankjorem, die verblinden altijd. Waar het aan ligt, geen idee, maar 99% van de keren dat ik verblind wordt, is het een Tesla.

menner
Donateur
Donateur

Bericht door menner » wo 28 jan, 2026 16:11

Sa93Ve schreef:
wo 28 jan, 2026 14:35
Ik heb led en ik ben tot nu toe nog geen andere mensen tegengekomen die er last van hadden. Wel andersom, bij bijvoorbeeld suv's en busjes. Ook een Mini, BMW en Tesla hebben verdraaid verrotte led verlichting welke je verblind. Ik heb hiervoor xenon gehad en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ik dat een stukje fijner vond rijden in het donker.

Overigens heeft alleen Osram goedgekeurde led lampen die de openbare weg op mogen na een conversie. Als ze daar bij de apk op zouden letten kan je alles wat niet origineel met led de fabriek uit kwam afkeuren. Bij de apk wordt alleen gekeken of je lichtbeeld klopt, meer niet.
Wat bedoel je `bij conversie?" Op de site van bol.com staat er bij de Osram uitdrukkelijk bij dat ze alleen goedgekeurd zijn voor race en rallydoeleinden. Hoe kan dat dan goedgekeurd zijn voor de openbare weg, en waar kan ik daarvan dan een deugdelijke bevestiging vinden? Alvast dank voor je info!

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » wo 28 jan, 2026 16:48

Sinds de komst van de Led koplampen voel ik mij verplicht om 's nachts met een zonnebril op te rijden, anders ben ik 50% van de tijd verblind.
In mijn 900 heb ik de originele H4 halogeen lampen welke ruimschoots voldoen, daarnaast heb ik nog een klassieker uit de jaren 60 met gele H4 en eentje uit begin jaren 50 met gele H3 gloeilampen.
Origineel lichtbeeld, passend bij de tijd van de auto heeft ook zo zijn charmes, zo blijven carbuurlampen ook leuk op een 120 jarige automobiel.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 28 jan, 2026 18:55

menner schreef:
wo 28 jan, 2026 16:11
Wat bedoel je `bij conversie?" Op de site van bol.com staat er bij de Osram uitdrukkelijk bij dat ze alleen goedgekeurd zijn voor race en rallydoeleinden. Hoe kan dat dan goedgekeurd zijn voor de openbare weg, en waar kan ik daarvan dan een deugdelijke bevestiging vinden? Alvast dank voor je info!
Conversie als in van halogeen maar led. Osram is in alle ece landen goedgekeurd: https://www.osram.com/am/night-breaker- ... rlands.jsp

Ibanez
Geregistreerd lid

Bericht door Ibanez » wo 28 jan, 2026 20:04

Misschien begin ik een oude man te worden, maar ik krijg soms gewoon pijn aan mijn ogen van de nieuwste generatie led-koplampen. After-market 'kluslampen' spannen de kroon, maar ik ervaar het toch ook regelmatig bij af-fabriek led-koplampen en niet alleen bij Tesla.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » wo 28 jan, 2026 20:22

Bij de auto's die een lens hebben in de koplamp met halogeen verlichting is deze prima te vervangen door led. Goede lichtopbrengst en niet verblindend. Zonder lens zijn problemen zeker te verwachten.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » wo 28 jan, 2026 20:27

Sa93Ve schreef:
wo 28 jan, 2026 18:55
Conversie als in van halogeen maar led. Osram is in alle ece landen goedgekeurd: https://www.osram.com/am/night-breaker- ... rlands.jsp
Wat je zegt is niet helemaal volledig.

Osram H11 lampen zijn (volgens de pagina die je aanhaalt) inderdaad in alle landen voor alle modellen goedgekeurd.

Maar voor H7 wordt verwezen naar de goedkeuringslijst. En daar lees je dat de goedkeuring geldt voor zeker niet alle Saab modellen en bouwjaren.
Waarom overigens voor een 900 classic wel en een 9-5 MK1 niet, is wel bijzonder.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 28 jan, 2026 21:40

frits 9-3 schreef:
wo 28 jan, 2026 20:22
Bij de auto's die een lens hebben in de koplamp met halogeen verlichting is deze prima te vervangen door led. Goede lichtopbrengst en niet verblindend. Zonder lens zijn problemen zeker te verwachten.
Hoezo zijn vele zogenaamd geavanceerde LED verlichting die af-fabriek gemonteerd worden dan al zo onplezierig voor de ogen? Een oude man ben ik nog niet (begin 30), maar ik kan me niet heugen 10-15 jaar geleden al zo door felle lichten van tegemoetkomend verkeer geïrriteerd te zijn geweest.

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » wo 28 jan, 2026 21:57

Henk-Jan schreef:
wo 28 jan, 2026 21:40
Hoezo zijn vele zogenaamd geavanceerde LED verlichting die af-fabriek gemonteerd worden dan al zo onplezierig voor de ogen? Een oude man ben ik nog niet (begin 30), maar ik kan me niet heugen 10-15 jaar geleden al zo door felle lichten van tegemoetkomend verkeer geïrriteerd te zijn geweest.
In mijn geval gaat het om Saabs met halogeen en lens, waarvan de halogeen vervangen is voor led. De lichtopbrengst is flink meer en verblind niet.

De nieuwe auto's met standaard led is soms een ergernis, inderdaad. Om maar niet te spreken van hobbyisten die maar wat aan prutsen met hun koplampen.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 28 jan, 2026 22:03

Henk-Jan schreef:
wo 28 jan, 2026 21:40
... ik kan me niet heugen 10-15 jaar geleden al zo door felle lichten van tegemoetkomend verkeer geïrriteerd te zijn geweest.
Dat gevoel heb ik ook. Je zou toch denken dat dit in de fabriek getest is geweest. Ik begrijp niet dat hier een (Europese) goedkeuring is voor verkregen. Ook heb ik het idee dat de koplampen tegenwoordig hoger zijn ingebouwd in de auto, wat niet bevorderlijk is als je zelf wat lager zit. (Nog een irritatie die ik tegenwoordig heb: pinklichten die je niet of nauwelijks ziet, zowel voor- als achteraan. Maar dat is een andere discussie.)

Plaats reactie