Aangezien regelgeving nog steeds niet is of mogelijk nooit zal worden aangepaste en metingen van lichtintensiteit niet tot de APK-keuring behoren, wilde ik onderstaan video delen om iedereen ervan bewust te maken wat de vervanging van halogeenlampen en mogelijk ook Xenon-lampen naar LED-lampen voor gevolg hebben. En waarom dit verblindend werkt voor tegenliggers bij normaal dimlicht. Het zou fijn zijn als eigenaren die deze vervanging ondernemen, hun koplampen iets omlaag laten calibreren om dit nare effect te minimaliseren. Wellicht in combinatie met een lichtbeeldmeting zoals in de onderstaande video getoond wordt, zodat de verstelling ook niet weer te laag uitkomt.
Maar de beste oplossing voor je eigen ogen en die van anderen blijft orginele halogeen- en xenon-lampen, omdat die een breedspectrumlichtbron uitstralen in plaats van een smalspectrum, wat natuurlijker voor ons is. En je koplampen daarvoor zijn ontworpen.
De hele video waarin je de zorgvuldige meetopstelling kunt bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=UmUjkPzQFVU
De twee meettabellen die laten zien dat de lichtintensiteit op ooghoogte van je tegenligger vervelend hoge waarden aanneemt:
Normaal halogeenlicht met populaire Osram-lampen (dimlicht)

Dezelfde lampbehuizing met een LED-lamp (dimlicht)

Ik zal me hiermee wel niet populair maken, maar dat zij zo. En ja, ik weet dat de geteste auto niet van deze tijd is en zelfs H-4 armaturen heeft. Maar dat maakt allemaal niet uit. Ik wil alleen illustreren wat velen als irritant tot gedeeltelijk verblindend ervaren door de modernisering naar LED-koplampen. En dat wie zonodig LED wil monteren, mogelijkheden heeft om het voor zijn medeweggebruiker minder vervelend te laten zijn. Het is geen wedstrijd, wie het felste of beste licht heeft. Het gaat om veiligheid. Voldoende waar kunnen nemen op een redelijke afstand voor je voertuig zonder dat anderen minder of soms tijdelijk helemaal niks meer zien, zonder dat daar zelf ook maar een noodzaak voor is.