consequenties voor medeweggebruikers LED-ombouw

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: consequenties voor medeweggebruikers LED-ombouw

Bericht door 95twinturbo » wo 28 jan, 2026 22:23

Edit: ga me toch maar afzijdig houden:)

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 28 jan, 2026 22:27

Als je te weinig lichtopbrengst ervaart, zou je beter eerst eens naar je reflectoren kunnen kijken in plaats er iets in te knutselen dat er niet in hoort. En ja, ook ik deel de opvatting dat er tegenwoordig erg veel rondrijden met sterk verblindende verlichting. Niet positief voor de verkeersveiligheid naar mijn mening.

Het beleid rond de toelatingseisen voor verlichting roept de nodige vragen op bij mij, en niet alleen het verblindende aspect. Welke idioot haalt het in vredesnaam in zijn hoofd om een dagrijverlichting modus goed te keuren waarbij er alleen aan de voorzijde iets brandt. Je ziet tegenwoordig bijna dagelijks van die mafkezen die rondrijden in het donker met een auto waarbij er aan de achterkant compleet niks brandt. Levensgevaarlijk. En ze hebben het vaak niet eens door als je seint. RTFM.... Miischien denk ik te simpel, maar wat is er nou mis met gewoon het dimlicht aandoen als de motor loopt? Ben je altijd zichtbaar, werkt perfect, doet mijn 9000 al bijna 30 jaar zo en dat zonder sensoren of computers.

Waar ik dan altijd wel erg om moet lachen, zijn al die auto's die overdag bij elk viaduct en bruggetje de verlichting ontsteken en die na 50 meter dan weer uitdoen. Wat een waanzin. Lekker voor de levensduur ook. Zeker met xenon.

Het is denk ik allemaal het gevolg van het niet aflatende streven van de autofabrikanten om steeds weer iets nieuws te verzinnen. Zonder zich af te vragen of de klanten het wel willen. Mooiste voorbeeld daarvan zijn de grote schermen war je door 5 menu's heen moet om de kachel een graadje warmer te zetten. Ook geniaal voor de veiligheid als je het mij vraagt. Maar het zal de leeftijd wel zijn :D

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 29 jan, 2026 10:40

95twinturbo schreef:
wo 28 jan, 2026 20:27
Wat je zegt is niet helemaal volledig.

Osram H11 lampen zijn (volgens de pagina die je aanhaalt) inderdaad in alle landen voor alle modellen goedgekeurd.

Maar voor H7 wordt verwezen naar de goedkeuringslijst. En daar lees je dat de goedkeuring geldt voor zeker niet alle Saab modellen en bouwjaren.
Waarom overigens voor een 900 classic wel en een 9-5 MK1 niet, is wel bijzonder.
Je hebt in ieder geval alle informatie die je nodig hebt voor wat betreft wel of niet goedgekeurd. Ik denk dat dat de essentie is van die pagina.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » do 29 jan, 2026 10:53

Ibanez schreef:
wo 28 jan, 2026 20:04
Misschien begin ik een oude man te worden, maar ik krijg soms gewoon pijn aan mijn ogen van de nieuwste generatie led-koplampen.
Nou, dat zal niet aan de leeftijd liggen. Ik ben begin de twintig en ben regelmatig naar die moderne auto's aan het seinen dat ik geen hol kan zien op de weg voor me. Is te gek voor woorden. Overigens vind ik de oranje tint van mijn eigen licht ook veel prettiger rijden.

Er was overigens een petitie vanuit de ANWB en ADAC een tijd terug die ze aan de Europese commissie zouden gaan voorleggen. Heb ik ook getekend.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 29 jan, 2026 11:28

Ik denk ook dat fabrieksaf led lampen witter, feller en uitgebalanceerder zijn dan de Ali ledlampjes.

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » do 29 jan, 2026 18:48

Heb gisteren als test eens gereden met groot lichten constant aan. Vroeger kreeg je dan van tegenliggers ff teken dat je ze aan had staan.
Gisteren nul reactie....maw iedereen is eraan gewend geraakt om verblind te worden door tegenliggers...

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » vr 30 jan, 2026 9:03

gudmundje schreef:
do 29 jan, 2026 18:48
Heb gisteren als test eens gereden met groot lichten constant aan. Vroeger kreeg je dan van tegenliggers ff teken dat je ze aan had staan.
Gisteren nul reactie....maw iedereen is eraan gewend geraakt om verblind te worden door tegenliggers...
Ik reed van het weekend achter iemand zonder licht. Op de A1. Ik was de enige op 5 rijbanen om 1900 die er iets mee deed.

En nee, hij/zij heeft me niet uitgebreid zien seinen. Met mistachter én grootlicht toen de auto voorbij kwam.

Waarmee ik vooral wil zeggen... iedereen is vooral met zichzelf bezig kennelijk.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 30 jan, 2026 9:39

gudmundje schreef:
Je vraagt je af waar men mee bezig is onderweg of waar de gedachten verstrooid zijn ...

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 30 jan, 2026 11:30

Het probleem is eigenlijk vrij simpel op te lossen en dat is strenger bij de apk optreden tegen zaken die wettelijk niet goedgekeurd zijn. Koplampen mogen alleen de lampen hebben waar die de fabriek mee uit kwam, dus waar ze voor gemaakt zijn. In wezen ben ik in overtreding want ik hoor halogeenlampen te hebben, nu zit er led in.

Nu heb ik een goed lichtbeeld en verblind ik anderen niet (voor zover ik weet) maar ik zie vaak genoeg auto's rijden uit het jaar kruik met knetterfelle ledlampen erin. Dat strooilicht is wat verblind. Ook nieuwe auto's met fabrieksaf ledlampen erin verblinden en de één nog meer dan de ander. Soms denk ik weleens dat er in de verte een noodvoertuig aankomt met optische signalen. Blijkt het een Mini te zijn. Geen idee wat ze in die fabriek doen, maar op grotere afstand lijkt het blauw licht. Wie dat ooit heeft goedgekeurd...

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » vr 30 jan, 2026 12:13

Sa93Ve schreef:
vr 30 jan, 2026 11:30
Het probleem is eigenlijk vrij simpel op te lossen en dat is strenger bij de apk optreden tegen zaken die wettelijk niet goedgekeurd zijn.
Dat werkt dus niet tegen het volgende:
Sa93Ve schreef:
vr 30 jan, 2026 11:30
Ook nieuwe auto's met fabrieksaf ledlampen erin verblinden en de één nog meer dan de ander. Soms denk ik weleens dat er in de verte een noodvoertuig aankomt met optische signalen. Blijkt het een Mini te zijn. Geen idee wat ze in die fabriek doen, maar op grotere afstand lijkt het blauw licht. Wie dat ooit heeft goedgekeurd...
Theoretisch kan de politie auto's staande houden en bekeuren als er LED lampen gemonteerd zijn in de koplamp voor halogeen of xenon, maar uiteindelijk is dat een druppel op de gloeiende plaat, tenzij het er genoeg mensen van weerhoudt niet toegestane lampen te monteren.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 30 jan, 2026 12:17

gudmundje schreef:
Ik merk dat ook als ik vergeet mijn groot-licht tijdig uit te schakelen. Dat is precies wat die tabellen op de 1e pagina van dit topic ook laten zien. Kijk naar de op-een-na onderste regel met meetwaardes van het halogeen-grootlicht en het LED-dimlicht. Die waarden komen zo goed als overeen.

Ik begrijp gewoon niet dat wetgevers/Apk/TüV /etcetera deze ontwikkeling tot nog toe gewoon maar laten gebeuren. Het is niet zomaar terug te draaien.

De APK-regels staan te felle verlichting toe, zolang het lichtbeeld maar klopt. Dus het gaat niet om mensen met eigenhandig aangepaste LED-ombouw op de vingers tikken. Het probleem zit hem ook daarin dat veel wat te fel is, af fabriek is goedgekeurd. Auto's met een typegoedkeuring kun je niet zomaar aanpassen. De enige instrumenten die er dan misschien mogelijk zijn is het dwingen tot terugroepacties. Maar het probleem moet eerst nog onderkent worden op beleidsniveau. Dat gaat nog jaren duren.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 30 jan, 2026 12:39

9000-95 schreef:
wo 28 jan, 2026 22:27
Het is denk ik allemaal het gevolg van het niet aflatende streven van de autofabrikanten om steeds weer iets nieuws te verzinnen. Zonder zich af te vragen of de klanten het wel willen. Mooiste voorbeeld daarvan zijn de grote schermen war je door 5 menu's heen moet om de kachel een graadje warmer te zetten. Ook geniaal voor de veiligheid als je het mij vraagt. Maar het zal de leeftijd wel zijn :D
Ja, dat herken ik wel van het meerijden met anderen. Waanzin om fysieke knoppen door zulke veiligheidsverminderende software te vervangen. Wie al een de ontwikkelingen van SAAB volgde, weet dat hun ingenieurs juist verbeteringen aanbrachten in dit soort secundaire veiligheidsaspecten (zoals ze het toen noemden). Als je je ogen te lang op het scherm in het midden van je dash hebt gericht omdat je zit te kutten met computermenu's is door die ontwikkeling van secundaire veiligheid een streep getrokken en zijn we terug bij af.

Denk eens aan de functie van 'night panel' ...

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » vr 30 jan, 2026 12:42

Eigenlijk voldoen de huidige regels niet meer voor de lichtopbrengst van moderne koplampen, zowel fabrieks-af of retrofit en dan krijg je dit soort geneuzel.
K ben ook erg lang kritisch geweest op het gebruik van retrofit-LED, maar heb ze e nu zelf ook in zitten omdat je gewoon serieus meer zicht hebt. Als ik mijn auto bekijk vanuit de positie van een tegenligger is het licht fel, maar niet verblindend zoals dat van bijvoorbeeld bepaalde MINI’s…

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 30 jan, 2026 13:23

Voor de tegenliggers is het gewoon K met een grote K

Niet alleen een ombouw, ook de af fabriek verblinden heel snel, zeker bij te hoog afgesteld of met 60 kg fiets achterop.
Ik woon buitenaf en als je er dan 1 tegenkomt is het helemaal ruk.
In combinatie met een drempeltje is ook al niet prettig. Je moet extra alert zijn bij smalle wegen en ruim van te voren kijken of er niemand loopt. (Van die clowns in donkere kleding die denken hij ziet mij wel wat ik zie jou).

Het zijn niet alleen auto’s , groter probleem zijn die elektrische fietsen met verkeerde afstelling en die zitten vaak ook nog hoog geplaatst.

En een bumper klevend bestelbusje is ook niet echt lekker.

:offtopic: Hoe de RDW overigens ooit heeft kunnen goedkeuren dat 1 verlichtings armatuur uit gaat bij het nemen van de bocht met de richtingaanwijzer aan is mij ook een raadsel.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 30 jan, 2026 13:34

En wat dacht je van het toppunt van alles, de automatische grootlicht voorziening. Die dan fietsers en voetgangers niet ziet en vol in hun gezicht blijft schijnen. Stond een tijdje terug een heel artikel over op het nieuws. Alweer ruim een jaar geleden zie ik.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... isch-groot

Je vraagt je oprecht af of de ontwerpers van zo iets nog enigszins in staat zijn om helder na te denken.

Plaats reactie