Geen achteruitrijverlichting
-
Waarwilisiswerk
- Geregistreerd lid
Geen achteruitrijverlichting
Beste lezer,
Mijn Saab cabrio 2.0T 2001 is afgekeurd op "geen acheruitrijverlichting". De garage heeft de lamp, de schakelaar en de zekering gecontroleerd.
Ik moet dus zelf aan de slag om onderzoekskosten te mijden. De draadkleur is wit. Toeval wil dat het automatische achterklepslot niet werkte dus dacht even aan massa, maar het remlicht werkt wel.
Ik zit eraan te denken om een nieuwe draad te leggen, maar vanaf welk punt kan ik dit het best doen. Voorliggend de vraag,, enige tips met betrekking tot makkelijk toegankelijke punten waar ik kan controleren op een draadbreuk?
Kan het wiel zelf uitvinden, maar vragen is misschien verstandiger.
Alvast bedankt voor de enthousiaste reacties,.,
Groet,
Eric
Mijn Saab cabrio 2.0T 2001 is afgekeurd op "geen acheruitrijverlichting". De garage heeft de lamp, de schakelaar en de zekering gecontroleerd.
Ik moet dus zelf aan de slag om onderzoekskosten te mijden. De draadkleur is wit. Toeval wil dat het automatische achterklepslot niet werkte dus dacht even aan massa, maar het remlicht werkt wel.
Ik zit eraan te denken om een nieuwe draad te leggen, maar vanaf welk punt kan ik dit het best doen. Voorliggend de vraag,, enige tips met betrekking tot makkelijk toegankelijke punten waar ik kan controleren op een draadbreuk?
Kan het wiel zelf uitvinden, maar vragen is misschien verstandiger.
Alvast bedankt voor de enthousiaste reacties,.,
Groet,
Eric
-
arietoet
- Geregistreerd lid
Re: Geen achteruitrijverlichting
Check of een van de achterlicht draden toevallig niet tussen het achterlichtunit en de karroserie geklemd zit.Bij mij was dat het geval waardoor mijn knipperlicht flauw bleef branden.
omdat de draadkern terplekke beschadigd was geraakt.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Check het kabelboompje van de achterklep naar de auto , die zit link(s) bij het scharnier en beschadigd snel.
-
Waarwilisiswerk
- Geregistreerd lid
Ik ga checken, dankjewel !arietoet schreef: ↑do 29 jan, 2026 23:36Check of een van de achterlicht draden toevallig niet tussen het achterlichtunit en de karroserie geklemd zit.Bij mij was dat het geval waardoor mijn knipperlicht flauw bleef branden.
-
Waarwilisiswerk
- Geregistreerd lid
Ga ik ook controleren, dank voor je reactie!Orphy schreef: ↑vr 30 jan, 2026 0:24Check het kabelboompje van de achterklep naar de auto , die zit link(s) bij het scharnier en beschadigd snel.
-
jansen
- Donateur (7x)

Gewoon draadbreuk in die zwarte ribbelsok, even opnieuw aanelkaar zetten en hij doet het weer. stelt niet zoveel voor.
Enne je remlicht zit buiten de kofferklep vandaar dat ie wel blijft werken. Kofferslot en achteruitrijlanpen lopen via zwarte ribbelsok. dus aan het werk ermee.
Enne je remlicht zit buiten de kofferklep vandaar dat ie wel blijft werken. Kofferslot en achteruitrijlanpen lopen via zwarte ribbelsok. dus aan het werk ermee.
-
Waarwilisiswerk
- Geregistreerd lid
Heerlijke reactie.... morgen ribbelsokzaken !! dank!jansen schreef: ↑vr 30 jan, 2026 17:39Gewoon draadbreuk in die zwarte ribbelsok, even opnieuw aanelkaar zetten en hij doet het weer. stelt niet zoveel voor.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Voor je naar verschillende dingen gaat zoeken , Albert en ik bedoelen hetzelfde kabelboompjeOrphy schreef: ↑vr 30 jan, 2026 0:24Check het kabelboompje van de achterklep naar de auto , die zit link(s) bij het scharnier en beschadigd snel.
-
Waarwilisiswerk
- Geregistreerd lid
Dankjewel voor je aanvulling Orphy.,.. in dit geval had ik dit wel in de smiezen. Ik heb er al eens een draad doorheen gevoerd ivm achteruitrijcamera, Maar deze heb ik niet gekoppeld aan de achteruitrijverlichting maar los daarvan.Orphy schreef: ↑vr 30 jan, 2026 19:31Voor je naar verschillende dingen gaat zoeken , Albert en ik bedoelen hetzelfde kabelboompje
-
Waarwilisiswerk
- Geregistreerd lid
Heren met dank. Profosorisch een bypass gemaakt voor apk. Inderdaad in die hoek.
Dank en goed weekend
Dank en goed weekend