Handrem CDI 2.0

1984-1997
Plaats reactie
Cisse
Geregistreerd lid

Handrem CDI 2.0

Bericht door Cisse » do 05 feb, 2026 20:49

Wanneer ik de rechter stelschroef van de remklauw indraai tot aanslag en 1/4de toer terug draai en de handrem aantrek blokkeerd het wiel. Wanneer ik de handrem los kan ik de stelschroef opnieuw enkele toeren indraaien tot aanslag. Links blijft alles normaal. Dit geeft op de remtestbank een verschil in remperecentage wat leidt tot afkeur bij de autokeuring. Wat kan het probleem zijn.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Handrem CDI 2.0

Bericht door gertram » do 05 feb, 2026 23:13

Je hebt het over het stelmechanisme achter de handremhendel? Hier hoef je normaal gesproken niet aan te komen. Nu je het wel gedaan hebt zou ik ze beide eerst helemaal los draaien (veel speling) en dan bij de klauw gaan stellen.
Zie handleiding op https://www.saab9000.com/procedures/bra ... arpads.php
Bij stap 15 zou ik voldoende speling geven. Als je het wiel weer vrij draaiend hebt de inbus nog een kwart slag los. Een achtste zou ook kunnen als de remschijven goed recht zijn.
En vervolgens de stelmoeren achter de handremhendel verdraaien tot er geen speling meer is. Niet verder aanspannen.

Cisse
Geregistreerd lid

Bericht door Cisse » do 05 feb, 2026 23:31

Ik bedoelde de stelschroef aan de remklauw, die aan de handremhendel staan alle 2 op losse positie.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 06 feb, 2026 9:52

Als je de stelschroef na een keer de handrem aantrekken opnieuw enkele slagen moet stellen, lijkt het mij dat het stel mechanisme in de remklauw stuk is en doorslaat. Of er wordt ergens anders speling uitgedrukt als je de handrem aantrekt. Dan zouden de blokken niet goed in de klauw moeten zitten, of de glijpennen zitten vast. Kan je zo controleren. Is dat allemaal in orde dan wordt het een andere remklauw denk ik.

Plaats reactie