phanot schreef: ↑di 03 feb, 2026 3:33
De ideale aankoop voor iemand die zijn verdere leven probleemloos Saab wil rijden, geen onnodige accessoires die op termijn aandacht vragen, gewoon raamzwengels die altijd werken, van binnenuit verstelbare spiegels zonder onnodige motortjes/schakelaartjes etc...
Ik heb hetzelfde kale sedan model uit 1988, (maar dan met carburator en handchoke i.p.v injectie), die ik na 37 jaar nog altijd vertrouw en die nog lang niet versleten is en vrij van gerammel/gepiep/gekraak is en veder gewoon doet wat die moet doen: comfortabel rijden).
(alle twee weken rij ik het traject Zaanstad - Brussel ermee), nu 538.000 km
Tast toe zou ik zeggen
Ik snap wat je zegt maar zonder injectie, zonder turbo, en elektrische ramen of elektrisch verstelbare spiegels etc is het wel heel spartaans. En ook geen koppel…
Latere auto’s die deze zaken wel hebben hoeven geen probleem te zijn.
Als je deze vergelijking maakt met de schijt hokken (sorry voor mijn woorden, maar ik kan het niet anders meer noemen) wat de laatste tijd geproduceerd wordt, dan ben ik het eens met je opmerking.
Ik rijd zelf een 900NG met een T5 blok die genoemde zaken wel heeft is ook zeer betrouwbaar. Starten en lopen zegmaar.
Dus het hangt af waarmee je de vergelijking maakt.