Home of the Sonett

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Home of the Sonett

Bericht door Ronnes » zo 08 feb, 2026 22:40

Vandaag kreeg ik de nieuwsbrief van Saab Winter Rally in mijn mailbox met daarin wel een heel bijzondere scoop: er zijn plannen om Sonett als merknaam te gaan gebruiken en de basis zou de Emily GT zijn:

"Tijdens de Saab Winter Rally hebben Nadia en Frank Smit verteld over hun dromen en plannen met Home of Sonett "It is all about the journey", begon Nadia hun verhaal. En al is er zeker nog een reis af te leggen, wij houden Nadia en Frank aan hun belofte dat ze over een paar jaar met een Sonett IV aan de start van de Saab Winter Rally verschijnen! Meer informatie op www.homeofsonett.com"

Ibanez
Geregistreerd lid

Re: Home of the Sonett

Bericht door Ibanez » zo 08 feb, 2026 23:15

Met betrekking tot de Emily GT heeft al zo veel inkt gevloeid, dat ik het bijna niet meer kan geloven dat dit onder Home of Sonett wel zou gaan lukken.
Maar in één woord - geweldig - zou het zijn. Dat zeker.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » ma 09 feb, 2026 0:29

Weer een teken van (nog) leven, van die hardwerkende, hoopvolle types daar in en rond Trollhattan. Mijn hart springt weer op. Ben alleen benieuwd of een Emily GT hoe mooi ook voldoende funding nog kan krijgen. en als je al zover bent of de verkoop kansrijk is. tegen de tijd dat de auto op de markt kan komen (sinds eerste ontwikkelronde) zijn er toch al traditioneel veel jaren verstreken. Is het dan nog concurrerend?

Toch hoop ik dat van ganser harte ;-)

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 09 feb, 2026 8:35

Tot nu zie ik een hoop marketing-teksten. En vage doelen. Wat niet erg is, maar ik vermoed dat een mooie en passende naam uit het verleden niet veel doet voor de Emily. Ik zie wat betreft de personen, na wat zoekwerk, wel een relatie met NEVS.

Het lijkt met heel moeilijk om een EV van de grond te krijgen die op moet boksen tegen de Chinese merken. Zelfs onderling hebben die merken het niet makkelijk. Neem Poiestar. Op papier Zweeds, maar in de praktijk Chinees (Geely). Waarbij je al berijder al snel het idee krijgt dat je Beta-versies van software aan het testen bent... Idem Zeekr en Nio. Kijk naar de dramatische wereldwijde cijfers van Porsche dat zich behoorlijk verslikt heeft in EVs. En dan -het duurt 3 uur- het interview van Elon Musk op Reddit. Waarbij hij aangeeft dat voor hem het EV-avontuur aan het aflopen is.

Ik bewonder het initiatief en moed. Dat zeker.

Dan: wie zou de eigenaar van 'Sonett' zijn? GM of het opgetuigde huis van Spyker/Victor Muller? Daarnaast: bekendheid geven aan zo'n project. Drijft dat de vraagprijs voor eventuele rechten niet omhoog?

(Analoog hieraan: over een merkrecht: het ultra-dure horlogemerk Blancpain maakte in de jaren '50 een duikerhorloge voor o.a Jacques Cousteau. De Fifty Fathoms. Begin jaren '60 richtte de Amerikaanse Marine de voorloper van de SEALs op. Een duikhorloge? De Marine keek naar de Fifty Fathoms, maar wilde geen Zwitsers merk-horloge om Amerikaanse polsen. De Amerikaanse importeur van Blancpain, de heer Tornek, startte zijn eigen merk (met medewerking van Blancpain): de Tornek Rayville, naar de plaats waar Blancpain toen gemaakt werd. Met 'Amerikaanse' onderdelen in het horloge.

Het werd in die tijd kort gebruikt door de Marine en verwierf een cult-status onder verzamelaars. Maar stierf vanuit Blancpain een stille dood. Kort na de eeuwwisseling werden de merkrechten in alle stilte gekocht door de Taiwanees Bil Yao. Voor heel weinig geld. Nu 20+ jaar later zijn Tornek Rayvilles handgemaakte duikerhorloges die mondjesmaat worden gemaakt. Wanneer Blancpain dat geweten had...)

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 09 feb, 2026 11:07

Of het is een geldklopperij project of het is een behoorlijk naïeve poging iets schier onmogelijks te bereiken.
Ik volg de ontwikkeling van de nieuwe Jaguar Type 00 nogal op de voet en als je dan leert hoe veel moeite en geld er gaat zitten in de introductie van zoiets...... :shock:
Laten we er dan gemakshalve maar even van uit gaan dat de ex- Saab heren en dames bij NEVS hun huiswerk zodanig gedaan hebben dat die Emily GT een compleet en volwaardig prototype is.
Als je jezelf al realiseert dat er op dit moment 150 (!) testauto's van die Type 00 over de hele wereld rondrijden om de puntjes op de i te zetten kun je inschatte wat een geld het kost om een model klaar voor verkoop te krijgen. Dan hebben we het nog niet eens over wereldwijde homologaties en bijbehorende crashtests.
JLR heeft diepe zakken, de merken Land Rover, Defender en Discovery brengen goed geld op en moederbedrijf Tata is nou ook niet bepaald armlastig. Zoiets zie ik hier nog niet terug :)
Je praat echt over miljarden.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 09 feb, 2026 11:19

Ja goede punten die je noemt. De investering werkt alleen wanneer je zo lang mogelijk hetzelfde model kunt blijven maken tegen minimale kosten. Dus niet een nieuwe vorm spatbord na twee jaar oid. Tesla heeft dat heel goed gedaan. Model S is sinds 2012/13 op de markt en de auto is vrijwel ongewijzigd. Als er al verschillen zijn, hebben die vooral te maken met volgende versies van de software.

Je moet dan met Sonett met iets komen voor jaren en jaren. Die slag moet je maken tijdens de ontwikkeling nu. De prijzen van gebruikte EVs staan mede onder druk omdat het rij-bereik van een volle accu steeds beter wordt. Wat 4 of 5 jaar geleden qua range acceptabel was, is nu een achterhaald getal. De nieuwe Sonett moet met een bereik komen dat ligt in de buurt van 1000 km op 1x laden.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 09 feb, 2026 12:02

Het kán overigens wel, realiseer ik me net.
Bij het noemen van die Emily GT dacht ik direct aan een gezinsauto en daarmee aan een bepaald marktsegment.
De naam Sonett zou kunnen duiden op een sportwagen en dan praat je over andere volumes. Dan zijn er wel mogelijkheden, al zijn ze beperkt.
Bijvoorbeeld het Britse Longbow:
https://longbowmotors.com/
Maar zoiets haal ik nog niet uit de website van dat Home of the Sonett.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 09 feb, 2026 12:08

Van dit initiatief word ik heel blij. Het is doodzonde om niks met het Emily concept (design maar vooral ook techniek) te gaan doen. Het was onderscheidend tov reguliere EV's en er zat een touch of Saab in qua design. En het team was nauw betrokken bij de Emily (ff in 10 maanden uit de grond gestampt... knap!!!) dus qua ontwikkeling en techniek weten ze waar ze over praten.

Van rijdend prototype naar verkoopklare auto is nog een eeeenorm traject. Benieuwd hoe ze dat gaan doen. En met de hulp van wie (familie Wallenberg? Koenigsegg?).

Wellicht moeten ze niet mikken op massaproductie en concurrentie aangaan (veelal op prijs) met de huidige EV merken. Maar moeten ze in de niche blijven zitten zodat EV de afkorting wordt van Exclusive Vehicle

Ik vind de naam Sonett ook slim gekozen. Het was de eerste modelnaam (ipv nummer) van Saab, het was een iconisch model en het is een standaard uitdrukking in het Zweeds voor iets wat leuk is. Ik heb de naam Emily nooit zo lekker gekozen gevonden (was dat niet een Zweedse feestdag?)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 09 feb, 2026 12:11

een tijdje terug zat ik mbv AI te pielen met een ontwerp voor een nieuwe Saab Sonett, toen wist ik nog niet van dit initiatief

Ik denk dat er wel markt is voor mooie, bloedsnelle en exclusieve elektrische sportcoupe's

Afbeelding

Plaats reactie